2020-08-23, 16:10
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
England och USA kommer att få vaccin i Sep och Oct.
När får Sverige då ? 2022 verkar vara rimlig när initiativet varit så låg.
Då är det ändå många som har fått snittam den naturliga vägen.

Det låter osannolikt. Det var någon expert på CNN som menade att i nuvarande takt så såg det väldigt svårt ut att få något godkänt innan valet i november..

Sverige kommer med all sannolikhet kunna börja vaccinera i januari.
Citera
2020-08-23, 16:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Någonting säger mig att Anders Tegnell har tillgång till de senaste siffrorna. Folkhälsomyndighetens veckorapporter har ju eftersläpning.
Något säger mig att han inte har täckning för det han säger.

Om man ska bedöma honom från tidigare uttalanden.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad visar på en ökning?
FHM:s senaste rapport:
Under vecka 33 rapporterades drygt 2 000 bekräftade fall, vilket är ungefär lika många som vecka 32. Fallen i åldersgrupperna 30-39 år samt 40-49 år fortsätter att öka och ökningen ses även i åldrarna 18-19 år, se ytterligare analys under Ålder- och könsfördelning. Nationellt var incidensen 20 fall per 100 000 invånare under vecka 33. Antalet utförda tester ökade något jämfört med föregående vecka och andelen tester som var positiva i laboratorieanalysen var oförändrad på fyra procent.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-33-final.pdf
Citera
2020-08-23, 16:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag skulle inte dra så stora växlar på R-talet. Ett land som har 1 smittad och därefter har 5 nya smittade har ett R-tal på 5. Således skyhögt? Typ Nya Zeeland.

Ett land som har 100 tusen smittade och en vecka senare har 90 tusen nya smittade har således ett R-tal på 0,9 och då är allt frid och fröjd eller? Jag tycker ju att smittan ökar mer i det senare fallet, men har förstått att alla inte tänker på det viset. (vi kan bortse från populationens storlek)

Att Sverige skulle klara sig utan en andra våg under hösten ser jag som ytterst osannolikt, men hoppas kan man ju alltid. Precis som du säger har befolkningen blandats runt under sommaren. Många har släppt på den sociala distanseringen. Skolorna kör som vanligt . Idrottsföreningar öppnar upp. Nu senast läste jag att Spanien har fått sin andra våg och de hade minst lika stor smittspridning som Sverige hade innan sommaren. Jag tror inte ett dugg på att det finns någon flockimmunitet ute i samhället att tala om. Om vi nu inte av någon outgrundlig anledning är skapade helt annorlunda rent genetiskt så att smittan inte biter på oss, men det tror jag inte heller. Dessvärre kommer det inte gå att bromsa det här innan det är för sent. Jag tycker det är sjukt att så få inte tar det här på större allvar. Skulle inte förvåna mig om vi får 6000 nya döda under hösten. Jag hoppas verkligen inte att det blir ännu värre i vart fall, men utesluter inte det heller. Det är samhällsspridningen som är det stora hotet och det är därför så många länder lägger så stora resurser på att hindra samhällsspridningen, men här i Sverige känns det som att vi blundar och kör på som vanligt. Skitskum mentalitet. Jag är nog väldigt "osvensk" i det avseendet.

Tja, du tog ju upp Spanien, där man haft en av de tuffaste och längsta lockdownerna. Där används också munskydd i kollektivtrafiken. Tycker du inte att "skumt" att smittan rasar där nu?

Vad gäller prognoser över antalet dödsfall i/med covid-19 i Sverige så var min prognos, när jag trodde det rörde sig om en vanlig smitta, där smittvågor sköljer över befolkningen och där flockimmunitet relativt snabbt skulle sätta stopp för smittan, 8000-12000 direkt döda i covid-19. Din prognos hamnar i toppen av det spannet. Jag tror däremot att,med klustersmittan, lärdomar ifrån våren och vaccin tillgängligt att börjas administreras i början av nästa år, så kommer dödstalen i/med covid-19 att landa på runt 8000 i Sverige. Alltså i det lägre spannet i min tidigare prognos.
Citera
2020-08-23, 16:14
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det ökar i vissa länder, men ändå extremt få som är serious/critical. Italien har 17 103 fall, men bara 64 som är serious/critical. Vilket innebär klart under en halv procent. Och vad jag förstår överlever även över hälften av de allvarliga fallen. Finns dessutom ännu lindrigare fall som inte upptäckts. Belgien är ännu mer tydligt 52 744 pågående fall, varav 74 serious/critical, knappt en och en halv promille. Kan iofs bero på att fallen står kvar som "active" lite väl länge. Danmark har 1673 aktiva fall men bara 1(!) serious/critical. Norge 861 aktiva fall, ingen serious/critical. Finland 472 aktiva fall, ingen serious/critical.

Känns mer och mer som att viruset har muterat och blivit lindrigare. Alternativt att sjukvården blivit väsentligt bättre på att behandla det sedan i våras.

Du kan nästan ställa klockan efter den här sjukdomen Covid-19

Ett typiskt sjukdomsförlopp från smittad till avliden:
5 dagar inkubationstid
9 dagar sjuk hemma
två veckor på sjukhus

Så om folk testar sig när de känner sig sjuka,

så har de ca 7-9 dagar fram till om de hamnar på IVA,

så bland nya fall som upptäcktes i slutet på förra veckan

så kommer de som behöver sjukhus

att börja trilla in i slutet på kommande vecka 35.

Det beror ju på ålder på de som smittats,

om det är yngre som smittats som inte behöver sjukhus,

men de smittar äldre nu,

så trillar de äldre i sin tur på sjukhus in 5-7 dagar senare,

mitten-slutet på vecka 36.
Citera
2020-08-23, 16:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Om gamlingarna inte orkar skydda sig själva genom distans så skall de inte kräva att ungdomarna skall gå i kloster för deras skull. Var och en sköter sin egen hälsa. Punkt.
Gå i kloster? Vilka djävla bortskämda ignoranta fåfänga yngre det finns i dagens samhälle. Rent korkade är de också där endast likes på socialamedier betyder något.

De äldre har suttit isolerade i ett halvår utan att kunna leva ett vanligt drägligt liv och du klagar som om du inte har något förstånd över huvud taget. Djävla lipsill!
Citera
2020-08-23, 16:21
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Du låter som ett eko från FHM.
Om man försöker hjälpa till att nå flockimmunitet i samhället så är det en strategi.
Det mesta som framkommit antyder att så var fallet.
Att man då dom del av strategin att snabba på immuniteten håller dom öppna men det senare visar sig att immunitet i samhället är fortsatt låg så är det ett strategiskt misslyckande.
Går det att få slut på pandemin utan flockimmunitet, menar du?
Så vitt jag vet är det inte möjligt.
Citera
2020-08-23, 16:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Du kan nästan ställa klockan efter den här sjukdomen Covid-19

Ett typiskt sjukdomsförlopp från smittad till avliden:
5 dagar inkubationstid
9 dagar sjuk hemma
två veckor på sjukhus

Så om folk testar sig när de känner sig sjuka,

så har de ca 7-9 dagar fram till om de hamnar på IVA,

så bland nya fall som upptäcktes i slutet på förra veckan

så kommer de som behöver sjukhus

att börja trilla in i slutet på kommande vecka 35.

Det beror ju på ålder på de som smittats,

om det är yngre som smittats som inte behöver sjukhus,

men de smittar äldre nu,

så trillar de äldre i sin tur på sjukhus in 5-7 dagar senare,

mitten-slutet på vecka 36.

Fast om de yngre just nu inte smittar de äldre och framförallt inte de äldre äldre, så lär det inte bli vare sig ökade sjukhus inläggningar, ökade IVA-fall, eller ökande antal dödsfall i covid-19. Snarare så kommer dessa parametrar att fortsätta att minska då nu R-talet ligger under 1 igen.
Citera
2020-08-23, 16:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zorceus
Att en anonym person, som förespråkar en annan linje, hävdar att det kan vara kriminellt i England, gör det på intet sätt kriminellt i Sverige.
Det gör det faktiskt inte ens kriminellt i England.
Citera
2020-08-23, 16:34
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det gör det faktiskt inte ens kriminellt i England.
Enligt FHM avled ca 3000 personer av säsongsinfluensan 2017-2018.
Märkligt nog var det väl ingen som skrek massmördare om Anders Tegnell då 🤔?
Det är som om det som utspelat sig under våren och sommaren är helt exceptionellt, men det stämmer inte riktigt.
Justerat för befolkningsmängd ska det t ex ha dött fler i Sverige det första halvåret 2015 än vad det gjort i år.
Citera
2020-08-23, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Går det att få slut på pandemin utan flockimmunitet, menar du?
Så vitt jag vet är det inte möjligt.
Det är inte samma diskussion som en medveten strategi att öka på smittspridning för att snabba på immunitet.
Frågan är varför du med denna inställning samtidigt lyfter fram en artikel där barn inte driver smittan som positiv.
Vill du inte ha slut på pandemin?Vill du trots allt inte att barn blir smittade?
Citera
2020-08-23, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Gå i kloster? Vilka djävla bortskämda ignoranta fåfänga yngre det finns i dagens samhälle. Rent korkade är de också där endast likes på socialamedier betyder något.

De äldre har suttit isolerade i ett halvår utan att kunna leva ett vanligt drägligt liv och du klagar som om du inte har något förstånd över huvud taget. Djävla lipsill!

Vad menar du med ett ”vanligt drägligt liv”?
Citera
2020-08-23, 16:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Enligt FHM avled ca 3000 personer av säsongsinfluensan 2017-2018.
Märkligt nog var det väl ingen som skrek massmördare om Anders Tegnell då 🤔?
Det är som om det som utspelat sig under våren och sommaren är helt exceptionellt, men det stämmer inte riktigt.
Justerat för befolkningsmängd ska det t ex ha dött fler i Sverige det första halvåret 2015 än vad det gjort i år.
Nä, men så är det ju inte antal döda som avgör om det är massmord eller inte, det är huruvida vi har gjort som andra länder och stängt skolorna och använder munskydd som avgör.

Det är därför några tusen döda i Sverige är massmord medan snart en miljon döda i världen inte är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in