2020-08-23, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorceus
Man har begränsat sjukdomen genom ett flertal åtgärder, att du och andra inte tycker det är tillräckligt är inte samma sak som att man åsidosatt konventionen.
Så återigen, vad skulle det kriminella bestå i?
Nu pratar vi brott mot lag, inte att vissa tycker att FHM är kassa för att de inte gör som just de vill.
En sak till. Flockimmuniteten råkar vara kriminellt i England. Varför ska det inte vara kriminellt i Sverige?!

https://www.thelondoneconomic.com/politics/exclusive-government-may-have-acted-criminally-over-herd-immunity-campaigners-claim/09/08/?amp#038;__twitter_impression=true
Citera
2020-08-23, 15:50
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Går du i första klass eller????
Du ska nog sluta ösa tillmälen över dina motdebattörer

Om du läser artikeln du länkade till ser du att smittspridningen ökade lite under första halvan av augusti. Det står
"En dryg vecka in i augusti hade talet stigit till över 1,2.

Enligt statsepidemiolog Anders Tegnell stod framförallt unga vuxna för den tilltagande smittspridningen."
Men om du även läser lite längre ner i artikeln så kommer du att upptäcka att R-talet återigen sjunkit och smittspridningen är på väg ned igen.
"Efter ökningen i början av augusti har dock talet sjunkit igen, och enligt Anders Tegnell ligger det än en gång under den uppmärksammade 1.0-gränsen.

– R-talet är ett sätt att beskriva den kurva vi också ser. Det var en snabb minskning under juli, en liten ökning under augusti och nu är det nere under ett igen."
Sedan får vi se vad som händer i höst. I sommar har många svenskar varit på semester och umgåtts med människor man normalt inte brukar träffa så ofta och nu är vi tillbaka på våra arbeten, skolor och lärosäten, dvs. vi börjar återigen umgås "nya" människor. I många andra länder ökar smittspridningen just nu. Låt oss hoppas att det inte blir så i Sverige.
Citera
2020-08-23, 15:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Anders Tegnell killgissar. Det finns inget om minskning i FHM:s senaste rapport:
Läget i Sverige

Under vecka 33 rapporterades drygt 2 000 bekräftade fall, vilket är ungefär lika många som vecka 32. Fallen i åldersgrupperna 30-39 år samt 40-49 år fortsätter att öka och ökningen ses även i åldrarna 18-19 år, se ytterligare analys under Ålder- och könsfördelning. Nationellt var incidensen 20 fall per 100 000 invånare under vecka 33. Antalet utförda tester ökade något jämfört med föregående vecka och andelen tester som var positiva i laboratorieanalysen var oförändrad på fyra procent.

Det är fortsatt regionala skillnader i spridningen av covid-19. Jämfört med medeltalet för de tre föregående veckorna ökade antalet fall under vecka 33 i sju regioner (statistiskt säkerställd skillnad); Blekinge, Halland, Kronoberg, Skåne, Stockholm, Västerbotten och Östergötland. När många nu återvänder från semester och sommarlov är det viktigt att alla tänker på att hålla avstånd och att fortsätta följa de rekommendationer och föreskrifter som råder.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-33-final.pdf

Någonting säger mig att Anders Tegnell har tillgång till de senaste siffrorna. Folkhälsomyndighetens veckorapporter har ju eftersläpning.
Citera
2020-08-23, 15:54
Medlem
gloffgloffs avatar
Coronakrisen dominerade statsminister Stefan Löfven digitala sommartal på söndagen.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/stefan-lofven-haller-sommartal/
Citera
2020-08-23, 15:57
Medlem
England och USA kommer att få vaccin i Sep och Oct.
När får Sverige då ? 2022 verkar vara rimlig när initiativet varit så låg.
Då är det ändå många som har fått snittam den naturliga vägen.
Citera
2020-08-23, 15:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Coronakrisen dominerade statsminister Stefan Löfven digitala sommartal på söndagen.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/stefan-lofven-haller-sommartal/

Ja, naturligtvis, men också att se framåt mot det samhälle vi kan skapa efter coronakrisen.
Citera
2020-08-23, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
"Svenskar skulle kunna börja vaccineras mot covid-19 i januari, säger Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström till DN.

– Från januari ska vi ha tillgång till vacciner, även om det är möjligt att det inte är så många doser, säger han."

https://www.expressen.se/nyheter/sverige-kan-vaccinera-mot-covid-19-i-januari-/
Citera
2020-08-23, 16:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Du ska nog sluta ösa tillmälen över dina motdebattörer

Om du läser artikeln du länkade till ser du att smittspridningen ökade lite under första halvan av augusti. Det står
"En dryg vecka in i augusti hade talet stigit till över 1,2.

Enligt statsepidemiolog Anders Tegnell stod framförallt unga vuxna för den tilltagande smittspridningen."
Men om du även läser lite längre ner i artikeln så kommer du att upptäcka att R-talet återigen sjunkit och smittspridningen är på väg ned igen.
"Efter ökningen i början av augusti har dock talet sjunkit igen, och enligt Anders Tegnell ligger det än en gång under den uppmärksammade 1.0-gränsen.

– R-talet är ett sätt att beskriva den kurva vi också ser. Det var en snabb minskning under juli, en liten ökning under augusti och nu är det nere under ett igen."
Sedan får vi se vad som händer i höst. I sommar har många svenskar varit på semester och umgåtts med människor man normalt inte brukar träffa så ofta och nu är vi tillbaka på våra arbeten, skolor och lärosäten, dvs. vi börjar återigen umgås "nya" människor. I många andra länder ökar smittspridningen just nu. Låt oss hoppas att det inte blir så i Sverige.

https://www.expressen.se/nyheter/sveriges-r-tal-okade-tegnell-inte-oroad/

Jag skulle inte dra så stora växlar på R-talet. Ett land som har 1 smittad och därefter har 5 nya smittade har ett R-tal på 5. Således skyhögt? Typ Nya Zeeland.

Ett land som har 100 tusen smittade och en vecka senare har 90 tusen nya smittade har således ett R-tal på 0,9 och då är allt frid och fröjd eller? Jag tycker ju att smittan ökar mer i det senare fallet, men har förstått att alla inte tänker på det viset. (vi kan bortse från populationens storlek)

Att Sverige skulle klara sig utan en andra våg under hösten ser jag som ytterst osannolikt, men hoppas kan man ju alltid. Precis som du säger har befolkningen blandats runt under sommaren. Många har släppt på den sociala distanseringen. Skolorna kör som vanligt . Idrottsföreningar öppnar upp. Nu senast läste jag att Spanien har fått sin andra våg och de hade minst lika stor smittspridning som Sverige hade innan sommaren. Jag tror inte ett dugg på att det finns någon flockimmunitet ute i samhället att tala om. Om vi nu inte av någon outgrundlig anledning är skapade helt annorlunda rent genetiskt så att smittan inte biter på oss, men det tror jag inte heller. Dessvärre kommer det inte gå att bromsa det här innan det är för sent. Jag tycker det är sjukt att så få inte tar det här på större allvar. Skulle inte förvåna mig om vi får 6000 nya döda under hösten. Jag hoppas verkligen inte att det blir ännu värre i vart fall, men utesluter inte det heller. Det är samhällsspridningen som är det stora hotet och det är därför så många länder lägger så stora resurser på att hindra samhällsspridningen, men här i Sverige känns det som att vi blundar och kör på som vanligt. Skitskum mentalitet. Jag är nog väldigt "osvensk" i det avseendet.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Han har inte presenterat något underlag för minskningen. De underlag som finns tillgängliga visar tvärtom på ökning. Så vad baserar han sina uttalande på?

Vad visar på en ökning?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Kommer dom? Moderesta är ju långt ifrån färdig med sin fas 3 prövning. Inte ens Ryssland, som skryter om sitt "färdiga" vaccin, kommer att ge det till sin befolkning, på bred front, förrän efter nyår.
Citera
2020-08-23, 16:07
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag skulle inte dra så stora växlar på R-talet. Ett land som har 1 smittad och därefter har 5 nya smittade har ett R-tal på 5. Således skyhögt? Typ Nya Zeeland.

Ett land som har 100 tusen smittade och en vecka senare har 90 tusen nya smittade har således ett R-tal på 0,9 och då är allt frid och fröjd eller? Jag tycker ju att smittan ökar mer i det senare fallet, men har förstått att alla inte tänker på det viset. (vi kan bortse från populationens storlek)

Att Sverige skulle klara sig utan en andra våg under hösten ser jag som ytterst osannolikt, men hoppas kan man ju alltid. Precis som du säger har befolkningen blandats runt under sommaren. Många har släppt på den sociala distanseringen. Skolorna kör som vanligt . Idrottsföreningar öppnar upp. Nu senast läste jag att Spanien har fått sin andra våg och de hade minst lika stor smittspridning som Sverige hade innan sommaren. Jag tror inte ett dugg på att det finns någon flockimmunitet ute i samhället att tala om. Om vi nu inte av någon outgrundlig anledning är skapade helt annorlunda rent genetiskt så att smittan inte biter på oss, men det tror jag inte heller. Dessvärre kommer det inte gå att bromsa det här innan det är för sent. Jag tycker det är sjukt att så få inte tar det här på större allvar. Skulle inte förvåna mig om vi får 6000 nya döda under hösten. Jag hoppas verkligen inte att det blir ännu värre i vart fall, men utesluter inte det heller. Det är samhällsspridningen som är det stora hotet och det är därför så många länder lägger så stora resurser på att hindra samhällsspridningen, men här i Sverige känns det som att vi blundar och kör på som vanligt. Skitskum mentalitet. Jag är nog väldigt "osvensk" i det avseendet.

Jag tror du har ett kognitivt handikapp. Man får ofta intrycket att du inte riktigt förstår vad du läser.

Det blir svårt att ta dina argument på allvar när du skriver sånt där blaj om R.
Citera
2020-08-23, 16:10
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
En sak till. Flockimmuniteten råkar vara kriminellt i England. Varför ska det inte vara kriminellt i Sverige?!

https://www.thelondoneconomic.com/politics/exclusive-government-may-have-acted-criminally-over-herd-immunity-campaigners-claim/09/08/?amp#038;__twitter_impression=true

Att en anonym person, som förespråkar en annan linje, hävdar att det kan vara kriminellt i England, gör det på intet sätt kriminellt i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in