Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Du ska nog sluta ösa tillmälen över dina motdebattörer
Om du läser artikeln du länkade till ser du att smittspridningen ökade lite under första halvan av augusti. Det står
"En dryg vecka in i augusti hade talet stigit till över 1,2.
Enligt statsepidemiolog Anders Tegnell stod framförallt unga vuxna för den tilltagande smittspridningen."
Men om du även läser lite längre ner i artikeln så kommer du att upptäcka att R-talet återigen sjunkit och smittspridningen är på väg ned igen.
"Efter ökningen i början av augusti har dock talet sjunkit igen, och enligt Anders Tegnell ligger det än en gång under den uppmärksammade 1.0-gränsen.
– R-talet är ett sätt att beskriva den kurva vi också ser. Det var en snabb minskning under juli, en liten ökning under augusti och nu är det nere under ett igen."
Sedan får vi se vad som händer i höst. I sommar har många svenskar varit på semester och umgåtts med människor man normalt inte brukar träffa så ofta och nu är vi tillbaka på våra arbeten, skolor och lärosäten, dvs. vi börjar återigen umgås "nya" människor. I många andra länder ökar smittspridningen just nu. Låt oss hoppas att det inte blir så i Sverige.
https://www.expressen.se/nyheter/sveriges-r-tal-okade-tegnell-inte-oroad/
Jag skulle inte dra så stora växlar på R-talet. Ett land som har 1 smittad och därefter har 5 nya smittade har ett R-tal på 5. Således skyhögt? Typ Nya Zeeland.
Ett land som har 100 tusen smittade och en vecka senare har 90 tusen nya smittade har således ett R-tal på 0,9 och då är allt frid och fröjd eller? Jag tycker ju att smittan ökar mer i det senare fallet, men har förstått att alla inte tänker på det viset. (vi kan bortse från populationens storlek)
Att Sverige skulle klara sig utan en andra våg under hösten ser jag som ytterst osannolikt, men hoppas kan man ju alltid. Precis som du säger har befolkningen blandats runt under sommaren. Många har släppt på den sociala distanseringen. Skolorna kör som vanligt . Idrottsföreningar öppnar upp. Nu senast läste jag att Spanien har fått sin andra våg och de hade minst lika stor smittspridning som Sverige hade innan sommaren. Jag tror inte ett dugg på att det finns någon flockimmunitet ute i samhället att tala om. Om vi nu inte av någon outgrundlig anledning är skapade helt annorlunda rent genetiskt så att smittan inte biter på oss, men det tror jag inte heller. Dessvärre kommer det inte gå att bromsa det här innan det är för sent. Jag tycker det är sjukt att så få inte tar det här på större allvar. Skulle inte förvåna mig om vi får 6000 nya döda under hösten. Jag hoppas verkligen inte att det blir ännu värre i vart fall, men utesluter inte det heller. Det är samhällsspridningen som är det stora hotet och det är därför så många länder lägger så stora resurser på att hindra samhällsspridningen, men här i Sverige känns det som att vi blundar och kör på som vanligt. Skitskum mentalitet. Jag är nog väldigt "osvensk" i det avseendet.