Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Visst behövs både män och kvinnor i samhället. Det är därför det finns män och kvinnor och inte endast män eller endast kvinnor.
Vi har en könsuppdelning helt naturligt, det är ingenting vi skapar eller gör. När/om människor har möjlighet till fria val uppstår den än tydligare.
Var efter "feministerna" överfört mer makt över barnen och kvinnors ekonomi till männen har kvinnor tvingats ge upp sitt val. Det kallas visst "jämlikhet".
Jag menar alltså inte alls att vi bör "tvinga hem" kvinnor. Det räcker med att sluta racka ned på kvinnors kvinnlighet och sluta se på det kvinnliga så som underlägset det manliga för att en majoritet kvinnor ska välja familj, grannar, vänner och själslig utveckling före statens BNP.
Män är generellt sett mer än villiga att understödja kvinnor i vad helst kvinnan behöver. Utan kvinnor stannar männen, kan man kanske säga. Inte så att män är inkapabla till lokala engagemang, men de är inte lika benägna att engagera sig i sådant på egen hand. Inte lika kompetenta att se de finstilta sociala samspelet heller.
Jag ser det alltså inte som två världar, utan endast två olika plattformar att verka på för att bygga ett bättre samhälle. Nu gapar den ena tom, eftersom de kompetenta på området har lämnat och män tycks inte kapabla att ersätta de naturligt kompetenta på området.
Ett bra inlägg, men jag vill inflika ett par saker. Män ägnar sig också åt lokala engagemang, verkar som tränare i lokala ungdomsföreningar, i grannsamverkan och arrangerade aktiviteter i närområdet, hjälps åt att bygga miljöer som skitungarna tycker är ”coola”. Vi lär dem köra motorcykel, bilar, traktorer, grävmaskiner och undervisar både dem och mindre begåvade unga vuxna i riskhantering.
Nu är jag själv ingen pådrivare av gemensamma arrangemang, jag är nog rätt mycket av en ensamvarg, men jag bidrar ju med det jag kan för att lokalsamhället skall må bra och frodas. Har sedan för några år sedan verkat som ungdomstränare.
Har alltid gillat att bygga saker, så när någon grillstuga skall upp vid någon badplats, något skall kompletteras vid lekplatser eller att motocross-banan behöver uppfräschning har jag stått där med maskiner och verktyg.
Detta gör man givetvis för sina egna ungar i första hand, men att man verkar för att alla familjer i området skall ha det bra är inte långt efter. Man hjälper och stöttar även andras barn och det känns bra.
Och på lång sikt hela samhällen beroende på hur långt man känner att man vill engagera sig. Att vi sedan inte har riktigt koll på vilken storlek ungarna har på sina kläder är sant. Men det har ju våra fruar. Så jag är helt enig med dig i övrigt, kvinnors roll förminskas av många. Män som kvinnor. Det manliga ses som idealet när verkligheten är att män aldrig på egen hand skulle klara av att bära en nation, ett lokalsamhälle eller en familj.
Både män och kvinnor behövs, och utan den ena parten kommer ingenting överhuvudtaget fungera optimalt.