Citat:
Ursprungligen postat av
Patrik2108
Jämför med Finland.
I Finland stängde man skolorna. Man stängde krogar. Den växande generationen drabbades direkt och de kommer att drabbas när de skall betala kalaset. Finlands linje är dyrare. Man offrade ungdomen för att rädda ett år åt ett par tusen gamlingar.
I Sverige hade man ambitionen att sätta ungdomarna och barnen främst. Man offrade gamlingar till förmån för kommande generationer. Tegnell offrade sin egen generation. Han är själv på gränsen till riskgrupp.
Jag är mycket mer tillfreds med den svenska linjen. Den finska linjen var att få tillfälligt cred och ryggdunkar för sina låga dödstal. Ett sorts egoistiskt kortsiktighetstänkande. Tegnell har fått bära hundhuvudet för höga dödstal men han stod upp för den yngre generationen.
Jämfört med finska ledare som polerar sin egen fasad och lämnar notan till kommande generationer är Tegnell en sann hjälte.
Kul att läsa en finländs synpunkt. Och jag instämmer: Panikåtgärder ifrån okunniga politiker är ingen höjdare. För även om det rena antalet som dött av/med covid-19, med stor säkerhet kommer att vara lägre i Finland jämfört med Sverige när en sluträkning kan göras så har man, då, inte räknat med allt
För covid-19 är inte det enda som dödar folk eller förkortar deras livslängd och minskar livskvalitet. Det gör också självmord, alkohol och drogmissbruk, våld i nära relationer, social misär, arbetslöshet, ensamhet, depression, krossade livsverk och framtidsdrömmar. Finland tog 10 år på sig att återhämta sig ifrån finanskrisen 2008. För Sverige tog det bara 2 år. Så det kan mycket väl bli så att den svenska ekonomin börjar växa i höst, medan den finländska fortsätter att sjunka. Detta trots att Finlands BNP sjönk mindre än Sveriges under det andra kvartalet.
Så när vi, om några år, väl kan göra en slutlig summering av vad både covid-19 och åtgärderna för att begränsa smittspridningen kostat i människoliv, förlorade livsår och folkhälsan ur ett brett perspektiv så är det,väldigt försiktigt uttryckt, långt ifrån säkert att Finland kommer att komma ut bättre än Sverige. Globalt sett kan vi redan nu konstatera att många av panik åtgärderna för att försöka stoppa/bromsa smittspridningen, ytterst troligt, kommer att orsaka betydligt värre skada än SARS-COV2 gjort.
Men, däremot, så håller jag inte med dig om att man kan se covid-19 "som en vanlig förkylning". De flesta som insjuknat, inklusive mig själv, har bara drabbats av inga/ytterst lindriga eller lindriga symptom. Men annorlunda förhåller det sig med de som är 70 år eller äldre, samt andra riskgrupper. Hade vare sig Finland eller Sverige gjort något så hade vi fått uppleva en massdöd i dessa riskgrupper.