2020-08-23, 10:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Vilka "de" har lagt på en "massa extra" vad och mer exakt när "med tiden"?
Vad för "original" talar du om?

Det är en myth innan den blev nedskriven och de finns massor med olika varianter, antagligen inspirerad av en verklig händelse.
Jag tog upp de redan i tråden om att det är massa tidigare religioner som har liknande berättelse om en ark.

Tror du själv på att denna händelse gått till precis som det står i bibeln och alla andra har fel?
Citera
2020-08-23, 10:32
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Det är en myth innan den blev nedskriven och de finns massor med olika varianter, antagligen inspirerad av en verklig händelse.
Jag tog upp de redan i tråden om att det är massa tidigare religioner som har liknande berättelse om en ark.
Tror du själv på att denna händelse gått till precis som det står i bibeln och alla andra har fel?
1. Vad menar du med "myth" [sic!]?
2. Vad är det för "massor av olika varianter" du talar om?
3. Bibelns berättelse (en enda berättelse!) om syndafloden finns i 1 Mos 6-9. Att det finns utombibliska berättelser, muntliga och/eller skriftliga, om en syndaflod bevisar inte att Bibelns berättelse har fel (däremot tyder den på att händelsen, en och samma händelse etsade sig fast i människors minnen, d.v.s. att den var genomgripande, omvälvandet och global).
4. Man kan tro att det gått till precis som Bibeln berättar OCH att andra berättelser, i den mån de stämmer överens med Bibelns, ingalunda har fel utan precis rätt. Så din frågas "och" måste strykas. Ställ en behörig fråga eller ingen alls.
Senast redigerad av Calovius 2020-08-23 kl. 10:34.
Citera
2020-08-23, 10:37
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:

Kan du nämna EN "variant" som "beskrivs" innan "Syndafloden" från Bibeln utspelade sig? Glöm inte, Syndafloden från Bibeln hände år 2345 före Kristus.
Citera
2020-08-23, 10:38
Bannlyst
Citat:
1. Vad menar du med "myth" [sic!]?
2. Vad är det för "massor av olika varianter" du talar om?
3. Bibelns berättelse (en enda berättelse!) om syndafloden finns i 1 Mos 6-9. Att det finns utombibliska berättelser, muntliga och/eller skriftliga, om en syndaflod bevisar inte att Bibelns berättelse har fel (däremot tyder den på att händelsen, en och samma händelse etsade sig fast i människors minnen, d.v.s. att den var genomgripande, omvälvandet och global).
4. Man kan tro att det gått till precis som Bibeln berättar OCH att andra berättelser, i den mån de stämmer överens med Bibelns, ingalunda har fel utan precis rätt. Så din antingen - eller-fråga är obehörig.

1. Att det är en berättelse som förts genom mun till mun genom åren och inte förvarats i skriftlig form.
2. Har redan visat de om "flood myth" att detta med en ark eller båt förekommit i flera berättelser.
3. Det är din personliga tro och bedömning, själv tror jag på den historian som är mer verklighetstrogen och inte att en massa djur kom till en ark och fortplantade hela jorden på nytt.
4.Förstår inte vad du menar.
Citera
2020-08-23, 10:38
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vad är ett val? Noa kan inte förändra det han ÄR.
Du landar fel.
Bibeln förklarar hur det kom sig att Noa blev räddad undan syndafloden:
"HERREN sade:"Människorna som jag har skapat skall jag utrota från jordens yta, ja, både människor och fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar. Jag ångrar att jag har gjort dem." Men Noa hade funnit nåd inför HERRENS ögon."
(1 Mos 6:7-8)
Vidare:
"I tron byggde Noa i helig fruktan en ark för att rädda de sina, sedan Gud hade varnat honom för det som ingen ännu hade sett. Genom tron blev han världen till dom och ärvde den rättfärdighet som kommer av tro."
(Hebr 11:7)
Citera
2020-08-23, 10:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Kan du nämna EN "variant" som "beskrivs" innan "Syndafloden" från Bibeln utspelade sig? Glöm inte, Syndafloden från Bibeln hände år 2345 före Kristus.

Påstår du att syndafloden inträffade år 2345 före Kristus? Verkligen?
Du går inte ifrån tiden då det hela är nedskrivet utan du tror på allvar att detta hände just år 2345 år före Kristus?
Citera
2020-08-23, 10:46
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Du landar fel.
Bibeln förklarar hur det kom sig att Noa blev räddad undan syndafloden:
"HERREN sade:"Människorna som jag har skapat skall jag utrota från jordens yta, ja, både människor och fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar. Jag ångrar att jag har gjort dem." Men Noa hade funnit nåd inför HERRENS ögon."
(1 Mos 6:7-8)
Vidare:
"I tron byggde Noa i helig fruktan en ark för att rädda de sina, sedan Gud hade varnat honom för det som ingen ännu hade sett. Genom tron blev han världen till dom och ärvde den rättfärdighet som kommer av tro."
(Hebr 11:7)
Noa har fortfarande inte förändrat det han ÄR.
Citera
2020-08-23, 10:50
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Noa har fortfarande inte förändrat det han ÄR.
Du menar att han inte blivit en insekt, eller sten eller kanske en mammut. Jag håller i så fall med. Menar du något annat, förklara vad.
Citera
2020-08-23, 10:53
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Du menar att han inte blivit en insekt, eller sten eller kanske en mammut. Jag håller i så fall med. Menar du något annat, förklara vad.
Ja att vi alla gör det vi gör förutbestämt av Gud, det går inte att fly ifrån sitt öde.
Citera
2020-08-23, 10:55
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
1. Att det är en berättelse som förts genom mun till mun genom åren och inte förvarats i skriftlig form.
2. Har redan visat de om "flood myth" att detta med en ark eller båt förekommit i flera berättelser.
3. Det är din personliga tro och bedömning, själv tror jag på den historian som är mer verklighetstrogen och inte att en massa djur kom till en ark och fortplantade hela jorden på nytt.
4.Förstår inte vad du menar.

1.Men använd då ordet berättelse. Använder du ordet myt kommer folk att ta det som liktydigt med hittepå.
2. Om jag skriver en bok om mitt liv och min broder om sitt kan det bli två berättelser om vissa händelser, eftersom vi i mångt och mycket växte upp tillsammans. Det behöver inte betyda att jag skrivit av någon passage i hans bok.
3. Vad är det som är min personliga tro och bedömning, vad vet du om det?
Vad får dig att tro på en annan berättelse om syndafloden?
4. Du uppställde en obehörig fråga som skulle pressa mig att säga att om jag tror att Bibeln berättelse om syndafloden stämmer helt så måste jag avvisa allt som står i andra, utombibliska berättelser därom.
Citera
2020-08-23, 10:57
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja att vi alla gör det vi gör förutbestämt av Gud, det går inte att fly ifrån sitt öde.
Då menar du kanske också att om du snattar smink i en affär eller kanske röjer på stan och fäller en tant med en karatespark så är det inte ditt fel utan Guds? Han gjorde't?
Eller hur menar du egentligen?
Citera
2020-08-23, 11:01
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Då menar du kanske också att om du snattar smink i en affär eller kanske röjer på stan och fäller en tant med en karatespark så är det inte ditt fel utan Guds? Han gjorde't?
Eller hur menar du egentligen?
Varför skulle det gå att bedöma något som rätt eller fel? Om allt som sker gör så utifrån ett större sammanhang är det inte nödvändigt att peka fingrar. Du är väldigt snabb med att lägga ord i munnen på mig, men det kanske är mitt fel eller hur menar du egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in