2020-07-09, 18:28
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justinsane420
Låter jävligt mumsigt. Ingen vätska? Känns rent spontant som att undre lagret potatis borde bränna fast i botten...

Det blir mer än nog med vätskan från tomaterna. Även löken och köttfärsen släpper vätska.
Citera
2020-07-09, 18:54
Medlem
Köttfärslimpa med bacon ovanpå är gott.

Eller gör som vanlig köttfärssås fast red den litegrann med mjöl och matlagningsgrädde och köp färdiga smördegsplattor som du lägger köttfärsen i och naggar ihop kanterna med en gaffel och vips har du goda köttfärspiroger. Pensla gärna ovanpå med lite uppvispat ägg och kör i ugnen tills de fått färg. Servera med nån god sallad till. Har du en dejt kan du göra ett litet deghjärta ovanpå pirogen

Köttfärspaj är gott, man kan ha tacokrydda i köttfärsen så blir pajen lite saltare.

Lasagne är också gott, liksom biffar och järpar.

En variant på järpar är ju Cevapcici från Balkan - det finns färdig kryddblandning att köpa och man kan grilla järparna och servera med kokt färskpotatis och Ajvar-sås (gärna någon syrad sallad också, typ pizzasallad). God sommarmat!
Citera
2020-07-09, 19:42
Medlem
justinsane420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Det blir mer än nog med vätskan från tomaterna. Även löken och köttfärsen släpper vätska.

jo det låter ju såklart logiskt. Detta ska lagas på lördag.
Citera
2020-07-18, 15:27
Medlem
Mekkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Såg att du fått svar men här är receptet:

"Ta en större kastrull, smöra in botten och sidorna av kastrullen med smör.
Börja med att lägga skivad rå potatis i botten av kastrullen. Sen lägger ni köttfärs ovanpå potatisen(rå köttfärs).. sen skivade tomater på och sist lök.
Löken kan ni hacka så det blir som halva lökringar(halvmånar), brukar funka bra. Sen sist, så kan ni krydda med svartpeppar och salt.

Ni repeterar denna procedur med ingredienser tills ni kommer upp till kastrullens kanter, då lägger ni på locket och låter det stå och kokas ihop i ungefär en timme skulle jag tro. Man får väl känna lite på potatisen om den är mjuk"

Glöm inte fetaosten.
Citera
2020-08-17, 11:21
Avstängd
Bajsmohammeds avatar
Tips på maträtt

Har dessa grejerna hemma :

En bit kassler
1 burk ananas
Mjölk
1 burk mutti krossade tomater
majonnäs
Broccoli
ketchup
Senap dijon
maizena
salt o peppar + diverse kryddor

Vad kan man göra för rätt? Tips ?
Senast redigerad av Bajsmohammed 2020-08-17 kl. 11:28.
Citera
2020-08-17, 13:20
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmohammed
Har dessa grejerna hemma :

En bit kassler
1 burk ananas
Mjölk
1 burk mutti krossade tomater
majonnäs
Broccoli
ketchup
Senap dijon
maizena
salt o peppar + diverse kryddor

Vad kan man göra för rätt? Tips ?

Du skulle kunna göra en broccoligratäng med kassler i. Serveras med kokt potatis.

Gör en redning på mjölk och maizena, stek broccolin och kasslern, blanda med redningen och gratinera det i ugnen med riven ost.
Citera
2020-08-23, 08:41
Medlem
Laga hos flickvännen?

Bor hos flickvännen tillsvidare och noterar nu hennes något begränsade kylskåp. Det finns bacon, lök, pasta, mild yogurt naturell 3% tomatpure och lite kryddor också.

Går det att slänga ihop en duglig rätt med detta anser ni? Eller blir det bacon, makaroner med ketchup?
Citera
2020-08-23, 08:49
Medlem
Bonnatorps avatar
Ja bacon och lök går finemang att steka tillsammans, och sedan hälla lite tomatpuré på.

Hur gott det ska vara är väl en avvägningsfråga, men eftersom jag inte är en tomatpuréfantast så hade jag personligen skippat den.
Citera
2020-08-23, 09:02
Medlem
Tarrous avatar
Bacon och lök och svartpeppar - förhoppningsvis finns även olja eller smör, bör kunna funka som smaksättare till pasta
Citera
2020-08-23, 09:19
Medlem
Ja vad tror ni om upplägget 1/4 till en halv lök, halvpaket bacon, stekt tomatpure, mjölk... någon chilikrydda och peppar serverat med pasta. Fann lite soja också så kanske använder det?

Kommer jag kunna äta detta? Är mest oroad över mjölk i maten, som gräddkonnässör i all min matlagning annars.
Citera
2020-08-23, 09:22
Medlem
BorisBalkans avatar
Lök funkar med allt
Citera
2020-08-23, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roosh
Ja vad tror ni om upplägget 1/4 till en halv lök, halvpaket bacon, stekt tomatpure, mjölk... någon chilikrydda och peppar serverat med pasta. Fann lite soja också så kanske använder det?

Kommer jag kunna äta detta? Är mest oroad över mjölk i maten, som gräddkonnässör i all min matlagning annars.

Är det du eller flickvännen som ska äta? 1/2 paket bacon
Skulle köra hela paketet och kanske halva löken beroende på hur stor den är.
Skulle nog skippat tomatpuren och hällt allt stekfett från baconet över pastan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in