2020-08-22, 21:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Sen dess har stora delar av världen implementerat karantäner och vi har blivit betydligt bättre på att hantera de sjuka. Siffran 10k döda i Sverige var dock baserat på att vi lyckades få ner nya infektioner redan i maj och däremed det sista dödsfallet skulle isåntfall vara i juli. Nu ser det ut som dödsfallen kommer rulla på hela året, nästa år och kanske året därpå också. Vilket antagligen betyder betydligt fler än 10k.

30000 i Sverige per halvårsskiftet var det alarmistiska budet. Nu har det budet omformat sig till »vänta bara snart blir det värre«.

Jag väntar så får vi se.
Citera
2020-08-22, 22:02
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Folkhälsomyndigheten har alltid har flockimmunitet som mål. Flockimmunitet är målet, och flockimmunitet är vägen till målet. När Folkhälsomyndigheten säger att flockimmunitet inte är målet, så är dom oärliga.

Flockimmunitet kan bli en oundviklig konsekvens av strategin "låta-viruset-spridas-naturligt-tills-flockimmunitet-uppstår".

Ifall syftet med att låta viruset härja, är att bygga upp immunitet genom infektion, så är målet flockimmunitet. Det är trams att påstå någonting annat.

Du behöver bara titta på diagrammen som Folkhälsomyndigheten så gärna har visat upp. Diagrammen visar smittspridningen över tiden. På diagrammen kan man se en kurva som först ökar, för att därefter vända neråt av sig självt när en viss andel av befolkningen har genomgått infektion. Vad är det som gör att kurvan förväntas vända neråt?

Att kurvan ska vända neråt av sig självt, är ett fundament i Folkhälsomyndighetens strategi. Hur ska man benämna fenomenet som får kurvan att vända neråt av sig självt?

Det Anders Tegnell säger, passar inte ihop med vad Anders Tegnell gör. Anders Tegnell är icke ärlig.

Anders Tegnells strategi är immunitet genom infektion.

Ja, i så fall har Folkhälsomyndigheten valt hel fel strategi från början. Folkhälsomyndigheten antog att epidemin skulle sprida sig på samma sätt som en influensa. Men Folkhälsomyndigheten hade fel.

Folkhälsomyndigheten borde ha haft större ödmjukhet inför det okända.

Jag vågar inte sätta stora förhoppningar till ett vaccin som har tagits fram i panik.

Lol, och du skriver alltså om "ödmjukhet" samtidigt som du upprepar samma lögn om FHM:strategi. Så typiskt för en okunnig tomte på flashback! Vi ligger alltså på plats 26 nu när det kommer till antalet rapporterade fall per miljon invånare. Det beror på att smittspridningen minskat i Sverige.

Nu har många länder dessutom en snabbare ökning av sin smittspridning än Sverige. Men det beror väl förstås att man där " i hemlighet är Ute efter flockimmunitet", eller? Jag menar att smittspridningen ökar där trots efter, men även nu under,lockdowner, stänga gränser och ansiktsmasker. Om man resonerar lika tokigt som dig så måste dessa åtgärder ha varit/varit en del av dessa länders hemliga strävan att uppnå "flockimmunitet", för de verkar ju lyckats med det bättre än vi gjort! Eller hur?
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-08-22 kl. 22:04.
Citera
2020-08-22, 22:03
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Människor är ekonomi, ekonomi är människor. Varför förstår folk inte det?

Kan nog finnas fler varianter beroende på hur man ser det:

Ekonomi är konsumtion,

konsumtion är trygghet och framtidstro,

osäkerhet är det värsta en ekonomi vet.
Citera
2020-08-22, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
30000 i Sverige per halvårsskiftet var det alarmistiska budet. Nu har det budet omformat sig till »vänta bara snart blir det värre«.

Jag väntar så får vi se.

Och vad är det du väntar på EGENTLIGEN? Tänk efter nu.
Citera
2020-08-22, 22:08
Medlem
neuron-drones avatar
Skulle ni själva ta vaccin om det kom i september? Passar detta med vilken grupp ni tillhör (enligt Flashback finns det bara förnekare och doomsayers)?

Hur ska USA klara ha val i november?

Kan man få lukt- och smakbortfall av influensa, eller är det bara covid som ger det? Min kompis hade en sjukdom där hon tappade detta, precis i början av pandemin. Har ännu inte kommit tillbaka, det är en nedsättning, och mest luktsinnet som drabbats, det är inte helt borta.

Varför skäms inte folk när de säger dumma saker?? Som i tidigt skede sa Giesecke något som lät som att Italien är mer eller mindre ett u-land. När deras familjesituationer är mer hälsosamma än våra, bättre socialt liv (typ de går ut för att äta frukost bara för att träffa folk i området), de har fler sjukhusplatser än vi och de har längre liv, bättre mat.

Det var ju bara väldigt synd att viruset gav sig på gamlingar, vanligtvis är hög livslängd något positivt men här blev det en sårbarhet, och hur de träffar andra är mer hälsosamt än isolerade svenskar, men återigen blev en grogrund, ren otur på ngt vis, för covid.

Ska man då stå och säga att ett sådant land är som ett u-land? Fan inte klokt.
Citera
2020-08-22, 22:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Det första du gör är ju att jämföra ett initialt skede med nuvarande situation.

Ja. Det var det jag gjorde, när du ställde frågan "Hur kom du fram till det?". Och eftersom du ställde frågan, så gick jag vidare att jämföra Nya Zeeland nuvarande situation med Europas dåvarande.

Citat:
Vad kartan säger spelar inte så stor roll i en globaliserad värld, det är helt klart en fördel om man bor på en ö. Tur att Sveriges myndigheter inte valde att retirera mot viruset då.

Att retirera var det första Folkhälsomyndigheten gjorde. Redan innan viruset hade kommit till Sverige, så avstod Folkhälsomyndigheten från att göra några som helst ansträngningar för att hindra viruset från att komma till Sverige.

Varför försökte Folkhälsomyndigheten inte ens hejda viruset? En förklaring skulle kunna vara att Folkhälsomyndigheten långt tidigare redan hade bestämt att viruset skulle få skölja obehindrat genom Sveriges befolkning.

Folkhälsomyndigheten har aldrig gjort någonting annat än retirera mot Covid-19.

Citat:
Det är vad som hänt även om det svider för dig ...

Ja, det svider. Jag mår dåligt av att bo i ett land, där Anders Tegnell kan få sprida död och sjukdom. Jag mår dåligt av att se eller höra Anders Tegnell.

Citat:
... av vilken politisk anledning jag inte bryr mig om.

Det bygger på den politiska ideologin att rädda liv.

Citat:
Men den verkar viktigt för dig.

Jag anser det oacceptabelt att man ska få bete sig så uselt som Folkhälsomyndigheten har gjort, utan att det får konsekvenser. Ifall det inte får konsekvenser, så är det ett klartecken att upprepa tokerierna igen i framtiden.
Citera
2020-08-22, 22:10
Medlem
Citat:

Jag väntar så får vi se.

Ja du lär nog få vänta, samma mantra har upprepas under hela året.
Men det blir ingen apokalyps, Sverige går inte under, man blir inte tvingad till munskydd, vår strategi är inte sämst i världen, Tegnell blir inte dömd för mord, yada, yada, yada...

I bland kan sanningen vara svår att smälta för dessa individer.
Citera
2020-08-22, 22:10
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Läste nånstans Italien hade 1.000 nya fall i fredags.

"I Storbritannien har R-talet, som ger en anvisning om hur många personer en coronapositiv smittar i snitt, ökat till mellan 0,9 och 1,1. Det är den högsta siffran sedan i mars, rapporterar The Telegraph."

Smittan ökar i Europa: ”Oron är maximal”
https://www.expressen.se/nyheter/smittan-okar-i-europa-oron-ar-maximal/

Idag var det 1071 nya fall. Veneto och Lazio sticker ut.

Lazio hade 215 nya fall. Men det beror å andra sidan 5,9 miljoner människor i den regionen.
Citera
2020-08-22, 22:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Jag anser det oacceptabelt att man ska få bete sig så uselt som Folkhälsomyndigheten har gjort, utan att det får konsekvenser. Ifall det inte får konsekvenser, så är det ett klartecken att upprepa tokerierna igen i framtiden.

Ja, det tänker jag också. Nästa gång kan det vara ett virus med mycket högre både smittsamhet och dödlighet. Då duger det VERKLIGEN inte, att stå handfallna som FHM gjorde i flera månader. Då behövs det snabba och resoluta beslut.
Citera
2020-08-22, 22:13
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Antal nyinskrivna har ju ökat tydlig i Augusti jämfört med tidigare i Juli.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart

Sista 10 dagarna har det varit väldigt lågt. Så visst steg det i början, men nu har det sjunkit igen.
Citera
2020-08-22, 22:16
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:

Jag väntar så får vi se.

Beror väl på vilken dag det var, vem som sa det och vilka data som det var baserat på. Enkla åtgärder som sattes in i början fick stora konsekvenser, ex. stängdes i princip all flygtrafik över hela världen ner i någon månad. Sen blev vi som sagt bättre på att behandla sjukdomen vilket givetvis förändrade läget längre ner. Det är som att säga att alla orkanprognoser är fel bara för att felmarginalen blir större än 50% ju längre fram i tiden man siar.
Citera
2020-08-22, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Beror väl på vilken dag det var, vem som sa det och vilka data som det var baserat på. Enkla åtgärder som sattes in i början fick stora konsekvenser, ex. stängdes i princip all flygtrafik över hela världen ner i någon månad. Sen blev vi som sagt bättre på att behandla sjukdomen vilket givetvis förändrade läget längre ner. Det är som att säga att alla orkanprognoser är fel bara för att felmarginalen blir större än 50% ju längre fram i tiden man siar.
Baserats på stensäkra hemmasnickarde excel-modeller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in