Citat:
Ursprungligen postat av
MAKHASHANAH
Lyft blicken en aning Merwinna.
Du och jag kan leva med lägre standard. Helvete, jag har njutit i min självvalda isolering under min permittering.
Men det du fortsätter ducka är att det finns de som inte kan leva med lägre standard. Till exempel många av de äldre på demensboenden som ni alarmister vurmar för.
Att t ex öppna upp för semesterresor i Sverige handlar inte bara om att du och jag ska få åka runt och roa oss. Det finns kommuner som går på knäna och drar in på äldrevården varje år som lever på turism.
Och kom nu inte dragandes med att Norge minsann klarat ekonomin bättre. Det har svenska glesbygdskommuner inte ett jävla skit nytta av. De har däremot enorm livsviktig nytta av att turister spenderar pengar i deras kommuner.
Det lär bli dyrare i längden, när en massa folk måste in på sjukhus - särskilt IVA-vård är enormt dyrt - och vissa av dessa kommer även kommer att behöva en lång rehabilitering. De som inte har någon SGI när de blir sjuka, eller som hinner bli utförsäkrade, måste dessutom försörjas ur kommunkassan under sjukskrivningstiden (försörjningsstöd, alltså).
I och för sig så dör en del gamla och andra vårdfall på orten också, så de sparar pengar där... (Nej, jag vill inte tänka så cyniskt som du gör.)
Man skulle ju också kunna ta ut en tillfällig högre skatt från dom som HAR råd att betala skatt, under sådana här tider.