2020-08-22, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tengele minions tycker det är helt ok att smittas med covid19 men är rädda för vaccin.
Varför är det okej, tycker du, att använda en massa infantila skällsord gentemot de som inte tycker som du? Sakfrågan lämnad å sidan, känner du någon form av makt eller tillfredsställelse att förminska meningsmotståndare? Fick du stryk som barn? (Kan vi skönja ett svar ”Ja men det gjorde mig bara starkare!”?

Lite trist debatt tycker jag.

Personligen är jag kluven till många beslut som tagits genom pandemin, rent ifrågasätter flera av dem, men tror nu när vi är i någon form av limbo i halvlek att vi kommit igenom detta ganska helskinnade med ett fungerande öppet samhälle, något som mer och mer uppmärksammas positivt i utrikes media nu.
Citera
2020-08-22, 21:03
Medlem
Muttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Var tiotusende person som tog vaccinet drabbades således och det har gjort att många svenskar idag är skräckslagna och väldigt skeptiska till vaccinering.

100% risk att man blir dum i huvudet av alkohol men det hindrar minsann inte.

Smart folk dom där svenskarna...
Citera
2020-08-22, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Om du tar reda på hur han verkligen jobbat dvs inte hur pandemiparanoiker på flashback påstår att han gjort så kommer du fram till att allt är rätt.

Att Sverige importerat en massa folk med lågt D-vitamin, hög ålder och fel blodgrupper som dör kan man inte lasta Tegnell för.

Det är en väl positiv slutsats. 20 % flockimmunitet bör räcka och 60% bör krävas i lite större byar som New York

Jag skulle satsa på 10 - 20 procent i oråden som är glesare befolkade och som saknar fladdermussoppa.

Folkmängd, trängsel, antal sociala kontakter etc. påverkar den nivå som erfordras men tycker nog inte att man kan kalla det för en absolut flockimmunitet om den förutsätter att samhället är halvt nedstängt. Partiell möjligen då, eller temporär. Men visst, det kan funka hyfsat tills man fått fram ett vaccin men man lär nog ändå få svårt att undvika vissa lokala utbrott. Det lär visa sig om en månad eller två om det håller.
Citera
2020-08-22, 21:17
Medlem
"Fotbollslaget Slovan Bratislava har satts i karantän på Färöarna efter att två spelare testat positivt för covid-19, rapporterar CNN.

Hela truppen testade negativt inför resan till Färöarna där den skulle möta KI Klaksvik i Champions League-kvalet. Men vid ankomst testade en av spelarna positivt och laget sattes i karantän.

Då skickade klubben en ny trupp för att matchen ändå skulle kunna genomföras. Men en av spelarna testades också positivt vid ankomst. Även den truppen har satts i karantän och matchen har nu fått ställas in.'
Citera
2020-08-22, 21:25
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Det var som fan!

Håller du på att konvertera från Lockdownfikus till alarmisthygienist?

DM tar idag återigen upp att Sverige på vetenskapliga grunder valt den rätta vägen.
Citat:
And Sweden’s death rate is still lower than those in Belgium (87 per 100,000 people), Spain (62), Britain (62) and Italy (58) — all of which did go into lockdown.

https://www.dailymail.co.uk/debate/a...bly-wrong.html
...
Ja, när smittan var ett stort faktum.
Hade garanterat blivit värre om man inte stängt ner ...
Ser f ö inget vetenskapligt i deras uttalande, utan det är bara spekulationer från den som skrivit artikeln.

Vi får se vad som händer framledes, inte omöjligt att de som kunnat gå åt här i Sverige har gjort det och att det mer eller mindre är slut på potentiella dödsoffer.
De mörkhyade har man väl vis av skadan lyckats ”stuvat undan”.
Citera
2020-08-22, 21:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Lyft blicken en aning Merwinna.

Du och jag kan leva med lägre standard. Helvete, jag har njutit i min självvalda isolering under min permittering.

Men det du fortsätter ducka är att det finns de som inte kan leva med lägre standard. Till exempel många av de äldre på demensboenden som ni alarmister vurmar för.

Att t ex öppna upp för semesterresor i Sverige handlar inte bara om att du och jag ska få åka runt och roa oss. Det finns kommuner som går på knäna och drar in på äldrevården varje år som lever på turism.

Och kom nu inte dragandes med att Norge minsann klarat ekonomin bättre. Det har svenska glesbygdskommuner inte ett jävla skit nytta av. De har däremot enorm livsviktig nytta av att turister spenderar pengar i deras kommuner.

Det lär bli dyrare i längden, när en massa folk måste in på sjukhus - särskilt IVA-vård är enormt dyrt - och vissa av dessa kommer även kommer att behöva en lång rehabilitering. De som inte har någon SGI när de blir sjuka, eller som hinner bli utförsäkrade, måste dessutom försörjas ur kommunkassan under sjukskrivningstiden (försörjningsstöd, alltså).

I och för sig så dör en del gamla och andra vårdfall på orten också, så de sparar pengar där... (Nej, jag vill inte tänka så cyniskt som du gör.)

Man skulle ju också kunna ta ut en tillfällig högre skatt från dom som HAR råd att betala skatt, under sådana här tider.
Citera
2020-08-22, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Svenskar lever kvar med minnena från svininfluensan då cirka 0,1 promille av de som vaccinerats drabbades av narkolepsi. Var tiotusende person som tog vaccinet drabbades således och det har gjort att många svenskar idag är skräckslagna och väldigt skeptiska till vaccinering.
Ja, I Sverige är det fult att vara orolig. 400 barn med narkolepsi som fått sin framtid starkt begränsad, vad betyder det liksom. Borde väl åtminstone vara några tusen barn som drabbas innan vi har rätt att klaga?
Citera
2020-08-22, 21:45
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Låter man smittan härja fritt så dör minst 5800 personer är väl den enda slutsats man kan dra av experimentet så här långt. Men nu skall man förvisso inte förminska covid-19 genom att använda gemener.

Sverige har inte låtit smittan härjat fritt. Vi vidtog de övergripande åtgärder som hade hade bäst långsiktig effekt att bromsa smittspridningen unan att landet blev ruinerad och att folkhälsan, i stort och på sikt, inte skadades för mycket.

Det vi misslyckats med var att skydda de av våra äldre äldre bor på våra särskilda boenden eller hade hemtjänst. 90 procent av alla dödsfall i covid-19 i Sverige har personer som är 70 år eller äldre stått för. De flesta av dessa bodde antingen på boenderna eller hade hemtjänst.

Men vi lyckades med att skydda mer än en miljon äldre äldre som bor hemma och klarar sig själv. Hade vi inte vidtagit några åtgärder alls så hade ca 200 000 äldre varit döda nu i covid-19 och ca 10 000 yngre hade strukit med också. Naturligtvis så hade då hela sjukvården kollapsat och 100-tusentals ytterligare hade dött av fullt behandlingsbara sjukdomar och tillstånd. Det finns med andra ord en väldigt bra anledning till att covid-19 klassats som en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom.
Citera
2020-08-22, 21:47
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Ungefär som med Norge och Finland. För där påstod FHM-anhängarna att smittan skulle ta fart så fort länderna öppnade upp iochmed att immunitet saknas. Det har gått tre månader nu. Jag väntar fortfarande.
De har ju varit inte öppnat än.
Citera
2020-08-22, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Har försökt sätta mig in i det lite och han verkar vara en av de som menar att världen kommer att förändras när alla inser att vi lever alla på samma planet och kan inte fortsätta med vårat kortsiktiga och kapitalistiska samhälle utan alla kommer att bry sig mer om varandra och fördela resurserna bättre? En helt ny värld efter corona.
Tror inte på det faktiskt. Tyvärr. De länder som pajar sin ekonomi allra mest kommer ha ökad fattigdom och ökade arbetslösheten kommer leda till fler fattiga.
OK den som lever får se, jag håller ialf på Sveriges linje.

Men du har ännu inte läst hans nya bok? Och tydligen inte hans förra bok heller - "The Fourth Industrial Revolution" från 2017. Klaus Schwab är ingen liten professor i mängden som skriver böcker om vad han TROR kommer att hända med vår planet. Han berättar för oss vad som KOMMER att hända, eftersom han råkar veta detta. Han är ju grundare och ledare för en av huvudaktörerna World Economic Forum, som varit med och beslutat om det som nu händer. Sett till att avtalen i Agenda 21, Agenda 2030, Green New Deal och 4:e Industriella Revolutionen blivit underskrivna av 110 medlemsländer. Klaus Schwab är synnerligen drivande i alla dessa processer, och har så varit i 50 år. Vår enda chans att stoppa honom är civil olydnad. Ingen "ansiktsblöja", inget "vaccin", etc... fast det kan vi ju bara drömma om. Stefan Löfvén och Sverige har absolut ingenting att säga till om i dessa agendor. Loppet är kört.
Citera
2020-08-22, 21:55
Medlem
gloffgloffs avatar
Läste nånstans Italien hade 1.000 nya fall i fredags.

"I Storbritannien har R-talet, som ger en anvisning om hur många personer en coronapositiv smittar i snitt, ökat till mellan 0,9 och 1,1. Det är den högsta siffran sedan i mars, rapporterar The Telegraph."

Smittan ökar i Europa: ”Oron är maximal”
https://www.expressen.se/nyheter/smittan-okar-i-europa-oron-ar-maximal/
Citera
2020-08-22, 21:55
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mutton
100% risk att man blir dum i huvudet av alkohol men det hindrar minsann inte.

Smart folk dom där svenskarna...

Sittdisco ... appropå alkohol
https://www.expressen.se/gt/nya-krogfenomenet-i-coronatider-sittdisco-/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in