2020-08-22, 20:12
Medlem
Bum1s avatar
Har ni något knep för att slippa lukt när man jäser vin eller mäsk? Jag har inte möjlighet att släppa ut jäslukt i två veckor.

Funkar det att bara stoppa en ballong eller en kondom full med bomull och sticka ett hål i den med en nål?

Alltså att man filtrerar gasen som bildas samtidigt som man ser till att inget syre tar sig in i behållaren.
Citera
2020-08-22, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Har ni något knep för att slippa lukt när man jäser vin eller mäsk? Jag har inte möjlighet att släppa ut jäslukt i två veckor.

Funkar det att bara stoppa en ballong eller en kondom full med bomull och sticka ett hål i den med en nål?

Alltså att man filtrerar gasen som bildas samtidigt som man ser till att inget syre tar sig in i behållaren.

En tratt/kapad flaska med aktivt kol ovanpå jäsröret borde funka ska finnas färdiga jäsrör med plats för kol att köpa
Citera
2020-08-22, 20:45
Moderator
Arne.Ankas avatar
Dra en lång tunn slang ut i ventilationen eller ned i avloppet är en klassiker
Citera
2020-08-22, 20:47
Medlem
Det finns ju kolfilter som tar bort all lukt.

Annars slang ner genom ett vattenlås eller ut genom en ventil.

Bor du hemma och föräldrarna har synpunkter på din hembryggningsdoft kan du alltid hänga upp en wunderbaum i gardinstången. Funkar inte det så börja tända rökelser vid ditt Vishnu-altare då du som sann hindu vill främja balansen i universum.

Gräv ner dunken i en söderslänt. Låt jäsrör vara ovan mark. Lägg tre stora stenar runt jäsröret och flat sten som lock ifall nyfikna djur är där. Täck med lite granris, ormbunkar,gräs eller vad som finns till hands. Hämta efter 2 veckor.

Allt hänger på hur gärna du vill nå ditt mål.

Var kreativ så fixar du det.

Mvh Stenbiff
Citera
2020-08-22, 20:52
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piwone
En tratt/kapad flaska med aktivt kol ovanpå jäsröret borde funka ska finnas färdiga jäsrör med plats för kol att köpa

Kan man köpa aktivt kol i en vanlig mataffär eller göra eget på något sätt?
Citera
2020-08-22, 20:55
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbiff
Gräv ner dunken i en söderslänt. Låt jäsrör vara ovan mark. Lägg tre stora stenar runt jäsröret och flat sten som lock ifall nyfikna djur är där. Täck med lite granris, ormbunkar,gräs eller vad som finns till hands. Hämta efter 2 veckor.

Allt hänger på hur gärna du vill nå ditt mål.

Var kreativ så fixar du det.

Mvh Stenbiff

Blir det inte för kallt att jäsa utomhus? Känns som att det borde ta mycket lång tid speciellt nu när nätterna börjar bli kalla och mörka.
Citera
2020-08-22, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Blir det inte för kallt att jäsa utomhus? Känns som att det borde ta mycket lång tid speciellt nu när nätterna börjar bli kalla och mörka.

Det beror ju på hur mycket socker du ska jäsa ut och vilken jäst du använder.

Klart att det inte är optimalt att jäsa ute nu om du inte gräver ner den i en gödselstack där du mätt upp optimal temp. Alternativt köper du solceller, fritidsbatteri och en värmeslinga. men det blir dyr mäsk.

jäsning ute är inget du verkar överväga i vilket fall.

Gör ett kolfilter. Aktivt kol finns på Citygross vid brygghörnan.
Citera
2020-08-23, 16:53
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbiff
Gör ett kolfilter. Aktivt kol finns på Citygross vid brygghörnan.

Är det bara citygross som har bryggutrustning? Jag har letat på Dollarstore, Willys och Ica utan en tillstymmelse av bryggerigrejer.
Citera
2020-08-27, 18:48
Medlem
Bum1s avatar
Jag filtrerade fisgasen genom ett plastsugrör fyllt med aktivt kol och det verkar ha fungerat bra, nästan all lukt försvann.
Citera
2020-09-10, 16:19
Moderator
Falukropps avatar
Som tonåring brukade jag ta en VP-rörstump som passade hyfsat bra över jäsrörets mynning, lägga en tyglapp emellan, trycka rörstumpen över mynningen så tyglappen bildade en falskbotten, fylla på med aktivt kol, för att till sist sätta en till tyglapp i rörstumpens övre ända med gummisnodd för att hålla kolet kvar i det under stormjäsningen. Krävs det kan man fixera rörstumpen mot jäsröret med några varv tejp.

Funkade tillräckligt bra för att föräldrarna aldrig skulle busta mig i alla fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in