Citat:
Ursprungligen postat av
itazon
Klart det hade! Se exempelvis
https://nextstrain.org/ncov/global (Tolkningsguide: Asien klarade det alldeles utmärkt att sprida till hela världen själv)
Europa stod för en stor del av den tidigt mätta spridningen mest för att Europa hade infrastruktur att mäta.
Jag tänkte att stora utbrott bör bli uppenbara, även på platser där man saknar verktyg för att diagnostisera och mäta dom lindriga fallen. Ifall det finns en proportionalitet mellan lindriga fall, och allvarliga fall, så borde man kunna uppskatta smittspridningens omfattning utifrån mängden allvarliga fall.
Jag tänkte att det också kan finnas en proportionalitet mellan dödsfall och infektionsfall. En ökning av mängden dödsfall bör vara synlig även utan utbyggd sjukvård.
Citat:
Ursprungligen postat av
itazon
Ex Jakarta hade sjudubbla dödstal under några veckor (mät i antalet gravar som grävdes) men inte infrastrukturen som krävdes för att mäta.
Oj! Skedde detta samtidigt som epidemin härjade som mest i Europa? Indonesien har ju redovisat anmärkningsvärt få dödsfall i Covid-19. Jag tänkte att det berodde på att myndigheterna i Indonesien är mer auktoritära än i Europa, och på så sätt kunde genomföra åtgärder för att hejda epidemin.
Jag trodde inte Indonesien skulle vara ett land där myndigheterna missar att redovisa en stor mängd dödsfall.
Citat:
Ursprungligen postat av
itazon
Gör inte misstaget att tro att smittan inte finns bara för att den inte mäts!
Det är därför jag hellre tittar på siffrorna över dödsfall istället för infektionsfall. Det är lättare att gömma undan infektionsfall genom att inte mäta, jämfört med dödsfall.
Citat:
Ursprungligen postat av
itazon
Eller att det är många som dör bara för att många är smittade!
Där tänkte jag att det skulle finnas ett samband mellan antalet antalet infektionsfall och antalet dödsfall. Att olika länder har olika antal dödsfall i förhållande till infektionsfall, tänkte jag att det skulle bero på variationer i förmågan att identifiera infektionsfall.
Citat:
Ursprungligen postat av
itazon
Om du kollar dödstal i Europa just nu är det bara Spanien och UK som ökar i signifikant mening.
Syftar du på det totala antalet dödsfall, av alla möjliga orsaker?