2020-08-22, 18:38
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag har inte mycket gott att säga om nuvarande regering eller tidigare regeringar i modern tid heller för den delen, men dessa problem beror knappast på Sveriges corona-hantering...

Senaste nytt i alarmisternas drömvärld!

Maines guvernör har beordrat restaurangpersonal att bära covid-visir som ser ut som de koner hundar har på sig efter operation. Världen är så jävla sjuk så man tror knappt det är sant. Det sjukaste är att Sverige verkar vara det enda sunda landet i världen. För ett år sedan skulle jag aldrig ens kunnat fantisera om att jag skulle skriva den meningen.

Det jag menar, Herr Trazke, är att ovanstående kommer att förvärras och att regeringens hantering av pandemin spär på detta. Alla vill känna sig älskade och trygga annars kan man lika gärna hata och bli hatade. Sverige är på väg i fel riktning, har varit det i många år och hanteringen av pandemin skapar inte en känsla av samhörighet utan spär på distansen ytterligare. Det kommer bli kallt i Sverige. Innan det blir varmare igen, men det kommer ta många år innan det är läkt. En låt-det-bero-mentalitet är inte bra för ett lands samhörighet, ekonomi, psykiska hälsa och framtidshopp.
Citera
2020-08-22, 18:39
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kommer mer o mer case studies som pekar på att luftburen transmission dominerar. Så munskydd är viktigare än handsprit... Dessutom så hamnar viruset inte på alla ytor om man har munskydd så även om man tror kontaktsmitta är drivande så hjälper munskydd.

"The attack rate on an enclosed bus containing an individual with COVID-19 was 34.3% while no one on a second, similar bus was infected,” the authors reported. “Through further epidemiologic investigation, we determined that the possibility of transmission by direct contact on the exposed bus was low."

https://www.reliasmedia.com/articles/146691-what-is-the-role-of-airborne-transmission-in-covid-19-pandemic
Det var som fan!

Håller du på att konvertera från Lockdownfikus till alarmisthygienist?

DM tar idag återigen upp att Sverige på vetenskapliga grunder valt den rätta vägen.
Citat:
And Sweden’s death rate is still lower than those in Belgium (87 per 100,000 people), Spain (62), Britain (62) and Italy (58) — all of which did go into lockdown.

https://www.dailymail.co.uk/debate/article-8652523/No-lockdown-no-hysteria-DOMINIC-SANDBROOK-asks-Sweden-proof-got-terribly-wrong.html

Och nej.

Din hygienteater kommer inte heller att fungera.

Människor har ett inbyggt skydd som garanterar överlevnad
Citat:
Serge Gainsbourg......could go for months without a bath.

https://www.dailymail.co.uk/home/books/article-8648403/My-love-dirty-old-man-Serge-Gainsbourg-18-years-older-Jane-Birkin.html
Senast redigerad av Lao Tzu 2020-08-22 kl. 18:41.
Citera
2020-08-22, 18:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Det jag menar, Herr Trazke, är att ovanstående kommer att förvärras och att regeringens hantering av pandemin spär på detta. Alla vill känna sig älskade och trygga annars kan man lika gärna hata och bli hatade. Sverige är på väg i fel riktning, har varit det i många år och hanteringen av pandemin skapar inte en känsla av samhörighet utan spär på distansen ytterligare. Det kommer bli kallt i Sverige. Innan det blir varmare igen, men det kommer ta många år innan det är läkt. En låt-det-bero-mentalitet är inte bra för ett lands samhörighet, ekonomi, psykiska hälsa och framtidshopp.

Jag ser snarare en ”vi mot dom” situation, det finns inget som svetsar samman på samma sätt. När resten av världens räddhågsna politiker kastar skit på Sverige så sluter vi upp bakom rådande styre och visar att vi kan klara detta utan att i panik bete oss som skräckslagna fjollor.
Citera
2020-08-22, 18:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Många nya Coronasmittade runt om i Europa. Även i länder som tidigare drabbats hårt i feb/mars.

https://www.di.se/nyheter/fler-nya-coronasmittade-i-italien-over-1-000-pa-ett-dygn/

Finns det fortfarande de som tror att Sverige ska slippa undan en andra våg nu under hösten?
Citera
2020-08-22, 18:58
Medlem
Citat:
Jag är glad så länge Sverige inte blir en polisstat som skitländer som Australien t ex. Man kan inte bara jämföra dödstal, så enkelspårig får man inte vara.

I januari är det Sveriges tur, om du inte har förstått det.
Citera
2020-08-22, 18:59
Medlem
Citat:
Jag arbetar som ICA-handlare
Citat:
Jag har drivit eget företag i 20 år och har ingen dödslängtan.

Citat:
Expressen - Ica ökade försäljningen rejält under coronakrisens mars
https://www.expressen.se/dinapengar/aktier-och-bors/ica-okade-forsaljningen-rejalt-under-coronakrisens-mars/

Anser du att ekonomin är viktigare än att rädda folk? Är det därför du är emot lockdown?
Citera
2020-08-22, 18:59
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, men jag tvivlar på att det kommer att ske.
Om Trump blir återvald kommer han att se över detta.

Citat:
Ja, underdödligheten är oacceptabelt hög, eftersom underdödligheten har en makaber förklaring.

En del av Sveriges sköraste invånare, har redan avlägsnats från befolkningen. Givetvis medför detta att dödligheten minskar under perioden närmast efter massdöden. Men det är skamligt att Folkhälsomyndigheten utan bekymmer offrade en del av Sveriges svagaste invånare.
Över detta rår vi inte. Det är långt fler som dör i demens. Vi kan inte bry oss om att man förr eller senare i hög ålder dör.
Citat:
Coronavirus no longer England’s biggest killer for first time as new figures show more people died from dementia in June

https://www.thesun.co.uk/news/12151782/coronavirus-no-longer-englands-biggest-killer-figures-more-died-dementia-in-june
Citera
2020-08-22, 19:04
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
https://www.expressen.se/dinapengar/aktier-och-bors/ica-okade-forsaljningen-rejalt-under-coronakrisens-mars/

Anser du att ekonomin är viktigare än att rädda folk? Är det därför du är emot lockdown?

Människor är ekonomi, ekonomi är människor. Varför förstår folk inte det?
Citera
2020-08-22, 19:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Mildare variant av SARS-CoV-2 upptäckt.

BETALLÄNK: https://www.dn.se/nyheter/varlden/forskare-i-singapore-har-upptackt-mindre-dodlig-variant-av-coronaviruset/

Det skulle ju kunna vara en mycket god nyhet, eftersom det också har ”större sannolikhet att smitta människor, men den tycks göra människor mindre sjuka än de tidigare varianterna”.

Det skulle då på sikt kunna bli den dominerande varianten.
Citera
2020-08-22, 19:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Klart det hade! Se exempelvis https://nextstrain.org/ncov/global (Tolkningsguide: Asien klarade det alldeles utmärkt att sprida till hela världen själv)
Europa stod för en stor del av den tidigt mätta spridningen mest för att Europa hade infrastruktur att mäta.

Jag tänkte att stora utbrott bör bli uppenbara, även på platser där man saknar verktyg för att diagnostisera och mäta dom lindriga fallen. Ifall det finns en proportionalitet mellan lindriga fall, och allvarliga fall, så borde man kunna uppskatta smittspridningens omfattning utifrån mängden allvarliga fall.

Jag tänkte att det också kan finnas en proportionalitet mellan dödsfall och infektionsfall. En ökning av mängden dödsfall bör vara synlig även utan utbyggd sjukvård.

Citat:
Ex Jakarta hade sjudubbla dödstal under några veckor (mät i antalet gravar som grävdes) men inte infrastrukturen som krävdes för att mäta.

Oj! Skedde detta samtidigt som epidemin härjade som mest i Europa? Indonesien har ju redovisat anmärkningsvärt få dödsfall i Covid-19. Jag tänkte att det berodde på att myndigheterna i Indonesien är mer auktoritära än i Europa, och på så sätt kunde genomföra åtgärder för att hejda epidemin.

Jag trodde inte Indonesien skulle vara ett land där myndigheterna missar att redovisa en stor mängd dödsfall.

Citat:
Gör inte misstaget att tro att smittan inte finns bara för att den inte mäts!

Det är därför jag hellre tittar på siffrorna över dödsfall istället för infektionsfall. Det är lättare att gömma undan infektionsfall genom att inte mäta, jämfört med dödsfall.

Citat:
Eller att det är många som dör bara för att många är smittade!

Där tänkte jag att det skulle finnas ett samband mellan antalet antalet infektionsfall och antalet dödsfall. Att olika länder har olika antal dödsfall i förhållande till infektionsfall, tänkte jag att det skulle bero på variationer i förmågan att identifiera infektionsfall.

Citat:
Om du kollar dödstal i Europa just nu är det bara Spanien och UK som ökar i signifikant mening.

Syftar du på det totala antalet dödsfall, av alla möjliga orsaker?
Citera
2020-08-22, 19:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
I januari är det Sveriges tur, om du inte har förstått det.

Vi återkommer till detta uttalande i januari så får vi se hur det ser ut. Alarmisterna gör ingen besviken med sina profetior. I mars talade ni om 30000 döda i Sverige vid halvårsskiftet.
Citera
2020-08-22, 19:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Människor är ekonomi, ekonomi är människor. Varför förstår folk inte det?

Ja, men det går att leva en tid med en betydligt lägre standard, än den majoriteten av alla svenskar lever med idag. Det är ett billigt pris att betala, för att alla ska få en chans att överleva en sådan här extraordinär händelse. (Som vi dessutom visste från början var tidsbegränsad - vi behövde bara hålla ut tills vaccinet kommer.) Det viktiga är att det inte går ut över våra svagaste grupper - de som redan lever på en mycket låg levnadsstandard.

Men vi är tyvärr "fredsskadade" i Sverige, vilket gjorde att det kändes extremt - ja helt omöjligt - för politikerna att ta till de åtgärder som hade behövts i vintras. Typ reserestriktioner och mötesförbud mycket tidigare och mycket hårdare än vad vi har/hade, obligatorisk karantän för inresande, lockdown o.s.v.. Och dessutom har vi en stor bortskämd medelklass i Sverige, som inte vill gå miste om något av det som de vant sig vid - inte ens under en begränsad tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in