Citat:
Ursprungligen postat av
oh-yeeah
Jag googlade och vad som menas är 96% etanol. 3 doser innehåller ett glas vin, fick en flaska på 500ml. Det blir ju 16 glas vin om jag tar allt. Nu kommer jag inte att göra det, men låt säga att det blir 10 glas. Läste att ett glas vin om dagen påverkar Pethvärdet. Men de borde ju se att alla andra prover ser bra ut, ASAT, ALAT, GT och CDT. Hade jag supit hade ju de stigit med.
Jag tror dock att mitt kontrakt går ut den 1 september och nu har jag fått ett positivt test på Covid så jag lär inte få komma tillbaka innan dess.
Jag förstår fortfarande inte faktiskt. Cocillana kan man säga innehåller 10% ren etanol. Det gör vin också. Hur kan då 30 mL cocillana motsvara 160 ml vin? Du får gärna länka till det du googlade fram.
Hursomhelst tror jag inte du får någon väsentlig påverkna på pEth av "ett glas vin" uppdelat på tre doser heller
Tänk så här: Kroppen eliminerar 2 cl sprit per timme ungefär oberoende av vad alkoholhalten är i blodet.
tar du 2 cl 3 gånger under ett dygn så får du "i genomsnitt 1 cl alkohol i blodet under 1+1+1= timmar".
Tar du 6 cl på en gång så får du "i genomsnitt 3 cl alkohol i blodet under 3 timmar".
Det blir betydligt mer alkohol i blodet under samma totala tid och det kommer påverka pEth mer.