2020-08-22, 13:06
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oh-yeeah
Därför att proverna ingår i min rehabilitering. Jag är alkoholist och har, som jag skrev i mitt första inlägg, strikta regler. Bl.a. att mina Peth- prov måste visa 0. Inte ens normalt drickande, utan jag får inte dricka en droppe på min fritid, då blir jag uppsagd. Har skött detta i nästan ett år och har nog bara ett prov kvar. Är rädd för att allt ska falla p.g.a. detta eller att de kommer förflytta mig, kräva mer möten eller annat.

Jag har hittat ett nyktert liv som jag trivs med och är väldigt trött på att sitta och lyssna på folks självmordstankar, aggressioner mot sin omgivning eller bara tycker allmänt synd om sig själva.

För det första visar ett PEth prov aldrig noll, såvida du inte enbart lever på renat vatten. Mycket av maten vi äter innehåller små mängder alkohol vilket medför att PEth värdet alltid ligger på en viss nivå, om än väldigt låg. Dock aldrig noll.

För det andra är PEth värde inte ett levervärde, utan en markör i blodet som visar på hur mycket fosfat och vissa fettsyror finns i blodet som uppstår som en restprodukt utav alkoholen man druckit. Så man behöver alltså inte ha ett dåligt levervärd bara för att ens PEth är högt.
Citera
2020-08-22, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
För det första visar ett PEth prov aldrig noll, såvida du inte enbart lever på renat vatten. Mycket av maten vi äter innehåller små mängder alkohol vilket medför att PEth värdet alltid ligger på en viss nivå, om än väldigt låg. Dock aldrig noll.

För det andra är PEth värde inte ett levervärde, utan en markör i blodet som visar på hur mycket fosfat och vissa fettsyror finns i blodet som uppstår som en restprodukt utav alkoholen man druckit. Så man behöver alltså inte ha ett dåligt levervärd bara för att ens PEth är högt.

Nej, det vet jag. Men för att vara noggrann då så måste det visa under 0,05. Min fråga var om det kan visa mer än det iom att jag har tagit Cocillana i ett antal dagar.

Jag trodde att det främst var etyl- morfinet som var 'boven', men jag tar inte drogtest så därför tänkte jag inte mer på det.
Senast redigerad av oh-yeeah 2020-08-22 kl. 13:22. Anledning: Mer info
Citera
2020-08-22, 13:27
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Nej, det vet jag. Men för att vara noggrann då så måste det visa under 0,05. Min fråga var om det kan visa mer än det iom att jag har tagit Cocillana i ett antal dagar.

Jag trodde att det främst var etyl- morfinet som var 'boven', men jag tar inte drogtest så därför tänkte jag inte mer på det.

Eftersom Cocillana inte innehåller någon alkohol så kommer det inte höja ditt PEth-värde.
Citera
2020-08-22, 13:31
Medlem
Citat:
Eftersom Cocillana inte innehåller någon alkohol så kommer det inte höja ditt PEth-värde.

Det står på flaskan att det innehåller 10% alkohol, vilket jag fick till försumbara mängder. Men inuti står det att en dagsdos innehåller ett glas vin. Googlade och fick det bekräftat.
Citera
2020-08-22, 13:46
Medlem
Citat:

https://janusinfo.se/nyheter/tidningenevidens/nr42018temakranskarlssjukdom/4/expertensvararomcocillanaetyfin.5.44dda3921677d5b9 73d29e8.html
Citera
2020-08-22, 13:46
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Det står på flaskan att det innehåller 10% alkohol, vilket jag fick till försumbara mängder. Men inuti står det att en dagsdos innehåller ett glas vin. Googlade och fick det bekräftat.

Ah såg nu att etanol står med på innehållslistan. Om du tar 5-10ml några gånger om dagen av en vätska som innehåller 10% alkohol så kan det nog visa ett högre PEth värde skulle jag tro. Det blir ju ungefär ett glas vin om dagen, och under flera dagar i sträck så kommer det höja ditt PEth.
Citera
2020-08-22, 13:50
Medlem
Citat:
Ah såg nu att etanol står med på innehållslistan. Om du tar 5-10ml några gånger om dagen av en vätska som innehåller 10% alkohol så kan det nog visa ett högre PEth värde skulle jag tro. Det blir ju ungefär ett glas vin om dagen, och under flera dagar i sträck så kommer det höja ditt PEth.

Jag har fått positivt Covidtest så jag är inte orolig längre. Kan visa upp journaler och recept och mitt företag är inte dumma, så de kommer att acceptera det. Dessutom tror jag att mitt kontrakt går ut den 1 september så de kommer inte hinna göra fler test innan dess.

Tack för svar!
Citera
2020-08-22, 18:10
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Jag googlade och vad som menas är 96% etanol. 3 doser innehåller ett glas vin, fick en flaska på 500ml. Det blir ju 16 glas vin om jag tar allt. Nu kommer jag inte att göra det, men låt säga att det blir 10 glas. Läste att ett glas vin om dagen påverkar Pethvärdet. Men de borde ju se att alla andra prover ser bra ut, ASAT, ALAT, GT och CDT. Hade jag supit hade ju de stigit med.

Jag tror dock att mitt kontrakt går ut den 1 september och nu har jag fått ett positivt test på Covid så jag lär inte få komma tillbaka innan dess.

Jag förstår fortfarande inte faktiskt. Cocillana kan man säga innehåller 10% ren etanol. Det gör vin också. Hur kan då 30 mL cocillana motsvara 160 ml vin? Du får gärna länka till det du googlade fram.

Hursomhelst tror jag inte du får någon väsentlig påverkna på pEth av "ett glas vin" uppdelat på tre doser heller

Tänk så här: Kroppen eliminerar 2 cl sprit per timme ungefär oberoende av vad alkoholhalten är i blodet.

tar du 2 cl 3 gånger under ett dygn så får du "i genomsnitt 1 cl alkohol i blodet under 1+1+1= timmar".

Tar du 6 cl på en gång så får du "i genomsnitt 3 cl alkohol i blodet under 3 timmar".

Det blir betydligt mer alkohol i blodet under samma totala tid och det kommer påverka pEth mer.
Citera
2020-08-23, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Jag förstår fortfarande inte faktiskt. Cocillana kan man säga innehåller 10% ren etanol. Det gör vin också. Hur kan då 30 mL cocillana motsvara 160 ml vin? Du får gärna länka till det du googlade fram.

Hursomhelst tror jag inte du får någon väsentlig påverkna på pEth av "ett glas vin" uppdelat på tre doser heller

Tänk så här: Kroppen eliminerar 2 cl sprit per timme ungefär oberoende av vad alkoholhalten är i blodet.

tar du 2 cl 3 gånger under ett dygn så får du "i genomsnitt 1 cl alkohol i blodet under 1+1+1= timmar".

Tar du 6 cl på en gång så får du "i genomsnitt 3 cl alkohol i blodet under 3 timmar".

Det blir betydligt mer alkohol i blodet under samma totala tid och det kommer påverka pEth mer.

Det finns en länk längre upp.

Kanske skrämde de mig bara då, killen från behandlingshemmet sa att de ser en enda öl på Peth. Ljög de alltså för mig?
Citera
2020-08-23, 15:20
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Det finns en länk längre upp.

Kanske skrämde de mig bara då, killen från behandlingshemmet sa att de ser en enda öl på Peth. Ljög de alltså för mig?

Han kanske har rätt om det gäller ett behanlingshem där det är absolut nolltolerans. Jag tänkte mer på sådana prover som visar om man dricker mycket sprit som vid indraget körkort t ex. Det är ju inte förbjudet att dricka en öl ibland så det finns en gräns för pEth som man inte få gå över bara.

Hursomhelst lär utslaget bli minimalt om du tar 10 mL coccillana 4 gågner om dagen. Du har väl dessutom fått ett recept som du kan visa?

Om du menar länken till Janusinfo så har jag sett den men jag ifrågasätter alltså om det är korrekt. Jag tror hon har slarvat med beräkningen eller bara kopierat nånstans ifrån. Om jag orkar skall jag maila henne och fråga.

edit: Nu har jag slängt iväg ett mail till Janusinfo. De lär väl inte svara en söndag men får jag ett svar senare så återkommer jag.
Senast redigerad av KlappMungon 2020-08-23 kl. 15:30.
Citera
2020-08-25, 12:55
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:

Du skulle litat mer på din intuition än på Google!

Jag skickade ett par mail fram och tillbaks till Janusinfo och nu har de ändrat i artikeln så att det är korrekt. En dygsndos på 40 mL motsvarar bara 4 CL vin, eller ca 1/4 glas vin.

Du kan kolla länken igen nu: https://janusinfo.se/nyheter/tidningenevidens/nr42018temakranskarlssjukdom/4/expertensvararomcocillanaetyfin.5.44dda3921677d5b9 73d29e8.html

(Cachad sida med den gamla versionen: https://forumfiles.com/30yda6P0o6/Experten_svarar_om_Cocillana-Etyfin_-_Janusinfo.se_pdf )
Citera
2020-08-25, 14:25
Medlem
Citat:
Jag tar leverprover, bla Peth, och får ett meddelande dagen innan provet ska tas. Nu har jag haft problem med hosta/lunginflammation och fått Cocillana utskrivet. Det står på flaskan att det innehåller 10% alkohol och i min värld är 10% av 40ml = 4ml alkohol, dvs nästan ingenting. Men inne i själva infobladet läste jag att en dagsdos motsvarar ett glas vin! Jag har alltså fått i mig ett glas vin om dagen i över en vecka!

Kan detta synas på ett Peth- prov om de tar ett snart? Det måste visa 0, annars får jag problem. Självklart kommer jag att visa receptet om det skulle bli så, men känner mig så misstänkliggjord och vågar inte lita på att de accepterar ett positivt utslag pga detta.
Detta har ju inget med det svar du eftersöker egentligen, jag vill varna dig, Cocillana är enligt mig livsfarligt. För många år sen fick jag också det utskrivet pga kraftig hosta m.m. tog min medicin, arbetade samtidigt, en dag säckade jag bara ihop, ute på stan, blev helt kallsvettig, svimfärdig, name it, det var hemskt och att tuppa av så inför andra, sen dess har jag aldrig tagit den medicinen, å jag lever ännu, tänker aldrig mer svimma så där..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in