2020-08-22, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"Barn över tolv år bör enligt riktlinjer från Världshälsoorganisationen WHO och Unicef använda munskydd i samma utsträckning som vuxna för att hindra spridning av coronaviruset, skriver Sveriges Radio Ekot.

För barn över tolv gäller munskyddsrekommendationen, som för vuxna, när det är svårt att hålla avstånd till andra samt om det finns utbredd smitta där man befinner sig.

Under vissa omständigheter gäller det även barn mellan sex och elva år."

WHO lever verkligen i sin egen lilla bubbla. Det måste ha förläst sig på vetenskapliga artiklar istället för att lyssna på de som verkligen kan något om saken, FHM. WHO gör ju bara bort sig med allt detta tjat om vetenskapliga belägg och försiktighet.

Vad har WHO lyckats med under denna pandemi?
Citera
2020-08-22, 11:32
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Intressant podd om långvariga besvär efter covid-19 (från 14/8):

https://sverigesradio.se/avsnitt/1530389

Låter definitivt som människoskapat labbvirus...
Citera
2020-08-22, 11:33
Medlem
Nu har alla barn i ska landet haft minst en vecka skola, vissa två. Alltså bör vi kommande vecka se en stor skjuts uppåt i antalet bekräftade fall och antalet på IVA, och veckan efter bör antalet döda öka.

Eller har jag missat något här
Citera
2020-08-22, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej. Mässling har ett högre R0 därför att den sprids snabbare; Den är luftburen. SARS-CoV-2 är en aerosolsmitta och har lägre R0, av den anledningen.

"Aerosol"-smitta är väl under utredning för COVID-19 som jag förstått det.

Förövrigt är ju R0 är ju bara ett genomsnitt av hur många en person "förväntas" smitta.

Uppskattat till 2-6 för SARS-CoV-2/COVID-19, en faktor tre är rätt stor osäkerhet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number
Citera
2020-08-22, 11:37
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Nu har alla barn i ska landet haft minst en vecka skola, vissa två. Alltså bör vi kommande vecka se en stor skjuts uppåt i antalet bekräftade fall och antalet på IVA, och veckan efter bör antalet döda öka.

Du har missat att barn inte sprider smittan lika lätt som vuxna och därför kommer det inte bli någon skjuts uppåt i statistiken.
Citera
2020-08-22, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"Aerosol"-smitta är väl under utredning för COVID-19 som jag förstått det.

Förövrigt är ju R0 är ju bara ett genomsnitt av hur många en person "förväntas" smitta.

Uppskattat till 2-6 för SARS-CoV-2/COVID-19, en faktor tre är rätt stor osäkerhet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number
Nej visst är exakt R0 okänt för SARS-CoV-2 men det kommer inte upp i samma höga värde som mässling.
Citera
2020-08-22, 11:41
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:

Du får ge det ett par veckor till innan spridningen sker även till högre åldrar och de blir så sjuka att de söker vård. Och håll utkik efter "på sjukhus" istället för "på IVA", det är en bättre mätare.
Citera
2020-08-22, 12:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Hur mycket har Sverige förstört för resten av Europas/Skandinaviens försök till att mota ut smittan?

Jag menar när hela Skandinavien inför restriktioner för att stoppa smittan så har landet i mitten hållit alla dörrar öppna och i kombination med tex arbetspendlare så kanske det är vi som gjort så att tex Norge och Finland inte lyckats få ner smittspridningen till noll.

Jag är lite förvånad att inte någon ännu påpekat den saken.

Nu har ju Belgien ännu större smittspridning så för Europa kanske Sverige inte gjort någon skillnad men för våra grannländer har vi nog gjort en björntjänst.
Hur tänker du nu? Norge, Finland och Danmark har ju hattat med gränsrestriktioner mot Sverige hela tiden så vad skulle du Sverige Ha kunnat förstöra?
Citera
2020-08-22, 12:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Du får ge det ett par veckor till innan spridningen sker även till högre åldrar och de blir så sjuka att de söker vård. Och håll utkik efter "på sjukhus" istället för "på IVA", det är en bättre mätare.

Så om två veckor kommer det alltså smälla?

"På sjukhus" ligger ju på sin lägsta nivå sedan utbrottet startade just nu iallafall och har varit sjunkande sedan mitten på maj, ( t o m sedan slutet av april egentligen med några få dagliga uppgångar) när skolor fortfarande var öppna.
Senast redigerad av trazke 2020-08-22 kl. 12:09.
Citera
2020-08-22, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Hur tänker du nu? Norge, Finland och Danmark har ju hattat med gränsrestriktioner mot Sverige hela tiden så vad skulle du Sverige Ha kunnat förstöra?

Jag föreslår att du läser två gånger innan du besvarar inlägg i framtiden.
Citera
2020-08-22, 12:21
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Ok, två veckor redan i skolan, det hade jag inte hört. Min son började skolan denna vecka, på tisdagen. Så räkna med lite under en vecka sedan skolorna öppnade, i all fall i vissa fall.
Citera
2020-08-22, 12:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Jag föreslår att du läser två gånger innan du besvarar inlägg i framtiden.
Jag frågade vad Sverige skulle ha kunnat förstört?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in