2020-08-21, 21:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Bäste Onkel Kostia.....
Du behöver nog omvärdera din tidsaxel något vad gäller utvärdering.

Nej. Jag ser inget behov att omvärdera tidsperspektivet.

Under sommaren har smittspridningen gått ner drastiskt. Nergången markerar slutet på den epidemi-våg som härjade under våren. Ifall immunitet genom infektion är en framkomlig väg, så ska smittspridningen ha gett avtryck i form av immunitet. Ifall strategin fungerar, så ska immuniteten redan ha inträtt, i samband med den stora mängden infektioner under våren. Immuniteten ska vara såpass påtaglig, att man tydligt ska kunna se att smittspridningen går trögare i Sverige än i grannländerna. Ifall Sverige, i detta nu, inte har tillräcklig immunitet för att bromsa smittspridningen, så kan vi konstatera att Anders Tegnells strategi havererat. Då behöver vi inte vänta på slutlig utvärdering längre fram.

I samband med sommar och semester, så kan det förekomma oregelbundenheter i testningen och redovisningen. Därför kan det vara lämpligt att ge 3 veckor till att invänta siffror från dom nordiska länderna. Då finns inte längre några sommar-relaterade effekter som kan förvanska jämförelsen.

Citat:
Som påtalats många ggr, detta är inget sprintlopp utan ett långdistanslopp. Man måste ha ett långsiktigt perspektiv vad gäller insatser och åtgärder ...

Jag anser att det perspektivet är fel. I början av epidemin, så borde epidemin ha betraktats som ett kortsiktigt akut problem. Insatser borde ha gjorts för att snabbt hejda epidemins spridning.

Men Folkhälsomyndigheten valde redan från början att betrakta epidemin som ett långsiktigt problem. Det blev en självuppfyllande profetia. Eftersom myndigheterna behandlade epidemin som ett långsiktigt problem, så blev den ett långsiktigt problem. Dom kortsiktiga åtgärderna uteblev, och sjukdomen fick bita sig fast i befolkningen. Folkhälsomyndigheten delar misslyckandet med andra smittskyddsmyndigheter i Europa.

Citat:
... men även när man ska utvärdera om man gjort rätt eller fel. Så du får tyvärr knuffa ett år på ditt domslut.

Det är för tidigt för en slutgiltig utvärdering. Men i långdistansloppet behöver vi redan nu begrunda huruvida vi springer åt rätt håll. Ifall påtaglig immunitet ännu inte har uppnåtts, så har vi sprungit loppet längs fel väg. Vi behöver i så fall byta riktning, innan vi kan fortsätta springa resten av loppet. Det är den kontrollen vi behöver göra nu; inte en fullständig utvärdering.
Citera
2020-08-21, 21:45
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad menar du?

Vanligaste platsen att smittas är hemmet. Sen är det väl arbetsplatsen om jag minns rätt.

Så smittan uppstår från tomma intet i folkhemmen?
Citera
2020-08-21, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, läs om dödligheten hos äldre i allmänhet, de över 70 år, samt de med hemtjänst och de som bor på det särskilda boenderna. Ta redan på hur många det finns i dessa grupper och undergrupper och gör sedan en skattning om vad som skulle ha hänt med dödstalen om vi låtit smittan härjat fritt i samhället. Ta sedan en titt på sjukvårdens kapacitet och fundera om den hade klarat av en ohämmad smittspridningen i samhället. Gör det, och fundera noga.......om du kan det.

Är stark motståndare till alla former av auktoritära vansinnes-lockdowns som ägt rum i Europa denna vår, och fortsätter vara det, men man behöver vara bra jävla "speciell" om man inte begriper att det var otroligt viktigt att få folk att förstå allvaret i situationen i våras. Det är möjligt att Sverige är speciellt men jag tyckte vi gjorde tillräckligt med våra rekommendationer minus haveriet inom äldrevården, (varför i helvete gjorde vi inte ens ansats till att testa personal inom äldreomsorgen utöver det nationella besöksförbudet ?)
Citera
2020-08-21, 21:52
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Så smittan uppstår från tomma intet i folkhemmen?

Förlåt, men jag förstår inte vad du menar?

Om jag tar hem smittan från mitt arbete och min familj blir smittad så har 25% av smittöverföringen skett på en arbetsplats (jag blev smittad) och 75% skett i hemmet (min sambo och mina två barn).

Om sen min sambo smittar ner någon på sitt jobb, vilket är mindre troligt än att bli smittad i hemmet så fortsätter smittan vidare.
Citera
2020-08-21, 21:55
Medlem
Citat:
Vad menar du?

Vanligaste platsen att smittas är hemmet. Sen är det väl arbetsplatsen om jag minns rätt.
Desto viktigare att inte få in smittan dit. Så frågan är - hur kommer den till hemmet resp arbetsplatsen?
Citera
2020-08-21, 21:56
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Förlåt, men jag förstår inte vad du menar?

Om jag tar hem smittan från mitt arbete och min familj blir smittad så har 25% av smittöverföringen skett på en arbetsplats (jag blev smittad) och 75% skett i hemmet (min sambo och mina två barn).

Om sen min sambo smittar ner någon på sitt jobb, vilket är mindre troligt än att bli smittad i hemmet så fortsätter smittan vidare.

Varifrån kommer smittan till jobbet?
Säg inte nu att nån tar med sig den hemifrån.
Citera
2020-08-21, 22:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Detta går att utläsa på NHS hemsida i UK:

"A report by Public Health England found that other things might also mean you are more likely to get seriously ill from coronavirus.

These include:
Your age – your risk increases as you get older
being a man
where in the country you live – the risk is higher in poorer areas
being from a Black, Asian or minority ethnic background
being born outside of the UK or Ireland

living in a care home
having certain jobs, such as nurse, taxi driver and security guard"

https://www.nhs.uk/conditions/coronavirus-covid-19/people-at-higher-risk/whos-at-higher-risk-from-coronavirus/

Jo, men vi vet ju fortfarande inte om detta med den etniska bakgrunden, är korrelerat mot sociala faktorer. För att få reda på det, måste man välja ett (stort) antal vita, och ett lika stort antal svarta, som lever under likartade socioekonomiska förhållanden. Och SEDAN kolla hur deras coronautfall har varit.
Citera
2020-08-21, 22:06
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nej. Jag ser inget behov att omvärdera tidsperspektivet.

Under sommaren har smittspridningen gått ner drastiskt. Nergången markerar slutet på den epidemi-våg som härjade under våren. Ifall immunitet genom infektion är en framkomlig väg, så ska smittspridningen ha gett avtryck i form av immunitet. Ifall strategin fungerar, så ska immuniteten redan ha inträtt, i samband med den stora mängden infektioner under våren. Immuniteten ska vara såpass påtaglig, att man tydligt ska kunna se att smittspridningen går trögare i Sverige än i grannländerna. Ifall Sverige, i detta nu, inte har tillräcklig immunitet för att bromsa smittspridningen, så kan vi konstatera att Anders Tegnells strategi havererat. Då behöver vi inte vänta på slutlig utvärdering längre fram.

I samband med sommar och semester, så kan det förekomma oregelbundenheter i testningen och redovisningen. Därför kan det vara lämpligt att ge 3 veckor till att invänta siffror från dom nordiska länderna. Då finns inte längre några sommar-relaterade effekter som kan förvanska jämförelsen.

Jag anser att det perspektivet är fel. I början av epidemin, så borde epidemin ha betraktats som ett kortsiktigt akut problem. Insatser borde ha gjorts för att snabbt hejda epidemins spridning.

Men Folkhälsomyndigheten valde redan från början att betrakta epidemin som ett långsiktigt problem. Det blev en självuppfyllande profetia. Eftersom myndigheterna behandlade epidemin som ett långsiktigt problem, så blev den ett långsiktigt problem. Dom kortsiktiga åtgärderna uteblev, och sjukdomen fick bita sig fast i befolkningen. Folkhälsomyndigheten delar misslyckandet med andra smittskyddsmyndigheter i Europa.

Det är för tidigt för en slutgiltig utvärdering. Men i långdistansloppet behöver vi redan nu begrunda huruvida vi springer åt rätt håll. Ifall påtaglig immunitet ännu inte har uppnåtts, så har vi sprungit loppet längs fel väg. Vi behöver i så fall byta riktning, innan vi kan fortsätta springa resten av loppet. Det är den kontrollen vi behöver göra nu; inte en fullständig utvärdering.

Bra summerat, oerhört viktigt att vår strategi utvärderas nu för att undvika ytterligare onödiga dödsfall. Måste säga att det är förvånande att så många köper FHMs påstående om att man inte kan utvärdera föränn pandemin är över.
Citera
2020-08-21, 22:39
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/kvallsposten/unga-och-utlandsresenarer-bakom-okad-smitta-i-skane/

Intressant. Unga människors resande, bland annat till Grekland och Balkan, står bakom mycket av den ökade smittspridningen i Skåne. Men Tegnell har ju sagt, att reserestriktioner aldrig har stoppat en pandemi någonsin, och att det möjligen kan komma in något enstaka fall om folk får resa utomlands och komma tillbaka utan karantän, men att det inte är det som driver smittspridningen.

Har någon fattat, vad Tegnell menar ÄR det som driver smittspridningen..?
Även Italien har fått ”in” smitta därifrån, och även där är många ”yngre” (< 50 år) smittade.

I Italien testar man på flygplatserna. Som jag uppfattat det testas inte alla, utan de som kommer från vissa destinationer (man måste ju prioritera). Av de testade som jag hört intervjuas så går det smidig. Man kommer visst också att erbjuda drive through, dvs alla behöver inte köa på flygplatsen utan kan göra det i bilen på väg därifrån, typ.
Görs det tester på ankommande resenärer här i Sverige?
Citera
2020-08-21, 22:43
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Då missförstod du mig. Jag valde de fyra regioner som har haft flest döda och skrev ner hur många fall dom hade igår.

Jag vet dock inte om dom regionerna har flest fall per capita. Jag kan kolla det och återkomma.
Så det var inte de med flest fall nu? Reella tal är annars OK, de säger en del.
Häromdagen nämnde man på italienskt TV Lombardiet, Veneto och Lazio (mellersta Italien) samt Apulien (södra Italien) som regioner som stack ut.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-08-21 kl. 22:47.
Citera
2020-08-21, 22:46
Medlem
Alltså vad är det för jävla träskallar i tråden som måste ha svar av Tegnell vad som DRIVER smittspridningen? Har han inte upprepat sina jävla råd 200 dagar i rad snart? Håll avstånd, undvik onödiga sociala kontakter, tvätta händerna. Är ni så dumma att ni inte kan dra slutsatser från dessa råd vad han anser är det viktigaste?

Vem har bestämt att han måste använda just ordet DRIVER?
Citera
2020-08-21, 22:49
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Alltså vad är det för jävla träskallar i tråden som måste ha svar av Tegnell vad som DRIVER smittspridningen? Har han inte upprepat sina jävla råd 200 dagar i rad snart? Håll avstånd, undvik onödiga sociala kontakter, tvätta händerna. Är ni så dumma att ni inte kan dra slutsatser från dessa råd vad han anser är det viktigaste?

Vem har bestämt att han måste använda just ordet DRIVER?
Har man gjort iordning handfat för resenärer ankommande från Balkan så att de då kan tvätta händerna så fort de landat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in