2020-08-21, 21:17
Moderator
-Info-s avatar
Corona är en märklig sjukdom. Den skapade underdödlighet i Sverige innan någon ens börjat avlida av den i Sverige:

Citat:
2020 började som ett relativt bra år sett till antalet döda – dödstalen låg i den undre kanten av det normala de senaste åren.

Tittar man enbart på dödligheten mellan den 1 januari och 15 mars i år så får man talet -1448, alltså så många färre dödsfall än genomsnittet för de senaste fem åren under den perioden.
Citat:
Men efter vecka tolv börjar en dramatisk ökning, med en topp på över 2 500 döda.

De senaste veckorna har veckodödstalet åter minskat och börjar nu återgå till mer normala nivåer.
Citat:
Källa: https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/

Eller så beror de "låga" dödstalen just nu på att vi i år ligger på en låg nivå rent generellt. Precis som vid början av året.
Citera
2020-08-21, 21:19
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Nu undrar jag var du hämtar siffrorna, Worldometers redovisar mellan 3.3349 och 3.715 för nya fall i Spanien de två senaste dagarna?
Att det var ~6000 nya fall den 11 är jag helt med på.

Helt rätt. Fel av mig. Skulle kikat i stället för att lita på minnet.
Citera
2020-08-21, 21:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Tack.

Du anser att dess 230 000 inte kommer påverka smittsspridningen nämnvärt?

Jag vill också passa på att fråga om vad du tror IFR har varit i Stockholm i våras. Det ser ut som du skattar det till cirka 1%. Stämmer det?
Jag gav dig en siffra med tvekan. Jag har aldrig varit någon siffernisse i den här tråden. Jag säger det jag har sagt om situationen i Stockholm och hur situationen kommer att utspela sig framöver och varför. Samt att immuniteten har betydelse i begränsade grupper och områden i bl.a. Stockholm men att det i det stora hela har liten betydelse för utvecklingen mer än att vi nog slipper den dramatiska utvecklingen vi hade i våras. Detta har dock med andra faktorer att göra som jag redovisat.

Ganska tydligt börjar vi se det i andra länder som Spanien.
Citera
2020-08-21, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej. Men någon i Spanien måste väl ha koll på detta? Länka gärna om du hittar en trovärdig källa!

Nja, SÅ vattentäta skott är det väl inte mellan de "utsatta" områdena och de "fina" områdena i Stockholm? Särskilt ungdomar lär träffas över klassgränserna på diskotek och klubbar... Folk träffas även över klassgränserna i arbetslivet, även om man har olika befattningar, eller om den ena är advokat och den andra advokatens klient. Dessutom lär även de "fina" ungdomarna komma hem från partyresor till Spanien och Grekland, eller språkresor till England, Tyskland med flera länder, med smittan...

Det värsta är att det räcker med en enda smittad individ, om det är en så kallad "superspridare", som inte själv blir tillräckligt sjuk för att hålla sig hemma, och som har ett stort umgänge, pratar och skrattar och skriker mycket, och ska kramas med alla - för att skapa ett helt nytt stort kluster...

Nya kluster kommer definitivt uppkomma i olika delar av samhället. Det viktiga är vart dessa kluster uppstår då detta virus verkar diskriminera och allvarlighetsgraden baseras på etnicitet och ålder/underliggande sjukdomar. Får vi ett klusterutbrott på där smittfrekvensen varit låg i våras, exempelvis på Djursholm, så tror inte jag konsekvensen (i sjukvårdsbehov) blir lika påtaglig som om vi får ett klusterutbrott i exempelvis Rosengård i Malmö som också haft en relativt låg smitta i vår.
U.K menar att just etnicitet är en riskfaktor och man får väl utgå från att även den socioekonomiska faktorn är stor. Det stämmer såklart även i Sverige. Därför tror jag definitivt, i sjukvårdsväg, att den immunitet vi förhoppningsvis har i 08-regionens mindre välbärgade områden, kommer hjälpa sjukvården i regionen då migranterna i dessa områden är dem som blir allvarligast sjuka.
Senast redigerad av karlkula12 2020-08-21 kl. 21:29.
Citera
2020-08-21, 21:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Vad menar du?

Vanligaste platsen att smittas är hemmet. Sen är det väl arbetsplatsen om jag minns rätt.

Ja, men hur kommer smittan till hemmet och arbetsplatsen då? Någon måste ju ha dragit på sig den någon annanstans, först...
Citera
2020-08-21, 21:29
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Vad menar du?

Vanligaste platsen att smittas är hemmet. Sen är det väl arbetsplatsen om jag minns rätt.

Men bara i hushåll med mer än en vuxen. Eftersom barn inte smittar.
Citera
2020-08-21, 21:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nya kluster kommer definitivt uppkomma i olika delar av samhället. Det viktiga är vart dessa kluster uppstår då detta virus verkar diskriminera och allvarlighetsgraden baseras på etnicitet och ålder/underliggande sjukdomar. Får vi ett klusterutbrott på där smittfrekvensen varit låg i våras, exempelvis på Djursholm, så tror inte jag konsekvensen (i sjukvårdsbehov) blir lika påtaglig som om vi får ett klusterutbrott i exempelvis Rosengård i Malmö som också haft en relativt låg smitta i vår.
U.K menar att just etnicitet är en riskfaktor. Det stämmer såklart även i Sverige. Därför tror jag definitivt, i sjukvårdsväg, att den immunitet vi förhoppningsvis har i 08-regionens mindre välbärgade områden, kommer hjälpa sjukvården i regionen.

Etniciteten i sig (alltså genetiska faktorer som mycket pigment, delvis annat immunförsvar på grund av vilka sjukdomar förfäderna haft, andra blodgrupper), eller att det följer med trångboddhet, sämre läskunnighet, sämre följsamhet till regler o.s.v.?
Citera
2020-08-21, 21:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tengele driver smittan såklart!

Haha, ja!

Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Men bara i hushåll med mer än en vuxen. Eftersom barn inte smittar.

Man blir trött.
Citera
2020-08-21, 21:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Snackas mycket om immunitet efter infektion av covid19. På den där fiskebåten blev ju folk smittade som hade non neutralizing antibodies för covid19.

Många smittade verkar alltså inte få höga nivåer av neutralizing antibodies så frågan är hur immuna folk är som genomlidit covid19.

"Overall, around 88% of the people generated varying levels of antibodies to the virus. But only about 10% of them had high levels that were able to neutralize the lab-based version of the COVID-19 virus—and, on the other side of the spectrum, 17% had almost no antibody response to their infection."

https://time.com/5854242/antibody-test-use/
Citera
2020-08-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Menar du att Sverige eller Spanien haft fler äldre som insjunknat? Om det är Sverige som haft fler äldre så har vi färre totalt insjuknade och immuna, vilket leder till att vi borde klara oss sämre än Spanien i höstens våg.

Om det är fler äldre som insjuknat i Spanien, så kan vi inte skylla på att vi inte lyckats skydda de äldre utan då är våra dödstal resultatet av en medveten politik att sprida smittan utan att ta hänsyn till att äldre dör.

Hur man än vänder sig har man ändan bak.

Jag vet inte vilka som haft mest smittade av dom äldre mellan Sverige eller Spanien, bara att dödstalet speglar hur många äldre som haft smittan och inte kan överföras direkt till hur många av befolkning totalt som haft smittan

I början av pandemin så var vissa regioner inte så duktiga på att skydda dom äldre som var i behov av vård på äldreboenden och hemtjänst.

Dom äldre/riskgrupper som legat på sjukhus har varit bra skyddade och det som inte varit i behov av vård har faktiskt klarat av att skydda sig själv väldigt bra.

så strategin tog hänsyn till dom äldre men man lyckades inte skydda inte den ovan nämnda gruppen på många boenden.

Nu verkar man åtgärdat dom brister som fanns på sina håll inom äldrevården , alla regioner har under 1% smitta på sina boenden.

och skulle det ta fart igen med stor samhällspridning så kommer dom vara så bra skyddade som man hoppades dom skulle vara i början av pandemin.

för sen dock kan man ju alltid hävda.
Citera
2020-08-21, 21:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Sluta fantisera ditt troll, läs de publicerade studierna om dödligheten istället för att skrämma folk med ditt skitsnack..

Ja, läs om dödligheten hos äldre i allmänhet, de över 70 år, samt de med hemtjänst och de som bor på det särskilda boenderna. Ta redan på hur många det finns i dessa grupper och undergrupper och gör sedan en skattning om vad som skulle ha hänt med dödstalen om vi låtit smittan härjat fritt i samhället. Ta sedan en titt på sjukvårdens kapacitet och fundera om den hade klarat av en ohämmad smittspridningen i samhället. Gör det, och fundera noga.......om du kan det.
Citera
2020-08-21, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Etniciteten i sig (alltså genetiska faktorer som mycket pigment, delvis annat immunförsvar på grund av vilka sjukdomar förfäderna haft, andra blodgrupper), eller att det följer med trångboddhet, sämre läskunnighet, sämre följsamhet till regler o.s.v.?

Detta går att utläsa på NHS hemsida i UK:

"A report by Public Health England found that other things might also mean you are more likely to get seriously ill from coronavirus.

These include:
Your age – your risk increases as you get older
being a man
where in the country you live – the risk is higher in poorer areas
being from a Black, Asian or minority ethnic background
being born outside of the UK or Ireland

living in a care home
having certain jobs, such as nurse, taxi driver and security guard"

https://www.nhs.uk/conditions/coronavirus-covid-19/people-at-higher-risk/whos-at-higher-risk-from-coronavirus/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in