Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
De som varit sjuka i region Stockholm. Hur många tror du att det är?
Tänker inte klligissa mer än att säga så här. Den spanska prevalensstudien är numera peer reviewed och publicerad. Deras metoder och datainsamling är alltså ansedd som valida och reliabla. Jag vill påstå att samtliga undersökningar nu av FHM eller de som de refererar till inte skulle passera peer review avseende datainsamlingen.
Men det finns ett enklare sätt att förstå smittspridningen i Stockholm genom indirekta observationer. Vi får anta att SCoV2 med COVID19 rent medicinsk drabbar folkgrupper lika och att skillnaderna grundar i sekundära faktorer som socioekonomiska. Iaf finns inget som pekar på annat. De skillnader vi ser hos den färgade delen av befolkning tillskrivs just skillnader i levnadssituation.
Tyvärr är alla väldigt fixerade vid de som dött och drar slutsatser från dem. Det är iofs okej att göra det och man finner i Sverige en överrepresentation av de från utsatta områden alltså våra invandrare. Även äldre svenskar finns kraftigt representerat. Från det kan vi dra slutsatsen att smittan har varit som mest spridd i dessa grupper. Men en annan tydligare indikator är vilka som legat på sjukhus och överlevt. Tyvärr har man effektivt lagt locket på för några analyser genom att hänvisa till patientsekretessen vilket är helt korrekt. Dock misstänker att man har varit särskilt nitisk den här gången. Men från det vi vet så har både vanliga vårdavdelning och IVA många gånger befolkats av just invandrare och specifika grupper av dem. Jag misstänker t.ex. att en hel del av dem har varit ensamkommande "barn" då det tydligen bedrivits pendeltrafik mellan Teheran och Stockholm under hösten. Från det kan vi dra slutsatserna att smittan också varit som mest spridd i dessa grupper.
Jag tror att majoriteten av ambulanshämtningarna har varit från vissa områden. Du får gärna kalla det för killgissningar. Jag tror dock att det är det säkraste sättet att förstå smittspridningen speciellt i Stockholm då den vita medelklassen knappast har varit mindre mottagliga för SCoV2 eller blivit mindre sjuka. Här vill jag gärna nämna ev. immunitet från de endemiska HCoV:s vi har omkring oss. Det är möjligt att det ger skydd (och kanske också ADE) men en sådan immunitet är till skillnad från SCoV2 jämnt spridd över jorden och varje individ som inte lever helt isolerad har nog full sådan innan puberteten i de flesta fall. Där finns det ingen skillnad mellan pre-corona och idag i någon grupp.