Citat:
Ursprungligen postat av
GrusNeger
Skulle detta på något sätt kunna vara olagligt. Rent spontant så borde det inte vara det men hittar inget konkret om förstörelse av religiösa skrifter förutom:
”Hädelse, blasfemi, innebär att en person genom ord eller handlingar kränker något som anses heligt. Lagen upphävdes 1970, med hänvisning till att ett särskilt skydd av religionsfriheten inte motiverade inskränkningarna i yttrande- och tryckfriheten.”
Tänker också att det inte kan anses vara hets mot folkgrupp. Att det
står? i boken att den är helig och att folk som har vandrat hit anser att den är helig gör den inte helig. Målningar för hundratals miljoner kronor skulle många kalla heliga men bestämmer någon sig för att elda upp den så blir det ju inte knullande av mammor systrar o fruar.
Jag bryr mig egentligen inte om denna händelse men jag stöttar ju den självklara faktum att i detta land tillåts vi att demonstrera oavsett om något anses heligt i andra länder. Jag vill även se om det bara är snack på sociala medier eller om ett helvete brakar. Det absolut pinsamaste som skulle kunna ske efter detta vore om det blev debatt bland politiker om något jävla bokbrännande.
Att religiösa gör en så stor sak av ett manifest där koranen bräns är för mig en gåta. Det är en bok som de har miljontals exemplar utav. Konstnären har ju knappast sårat dem genom hot om våldtäkt o mord. Jävla konstigt klimat.