2020-08-21, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ska läsa den men den japanska rapporten jag nämnde är denna:

Paradoxical dynamics of SARS-CoV-2 by herd immunity and antibody-dependent enhancement
Abstract

The outbreak of SARS-CoV-2 in Wuhan, China caused a pandemic of COVID-19. However, it remains enigmatic why the mortality rate is variable among countries. Here we show that at least three types of SARS-CoV-2 virus, type S, K, and G, have spread globally and formed complex infectious trends in terms of transmissibility and virulence. Type K establishes herd immunity and protects against the most virulent type G. Immunity to type S is involved in aggravating type G infections through antibody-dependent enhancement. Epidemiological tools based on influenza and SARS-CoV-2 epidemic curves explain why COVID-19 mortality varies among Japan prefectures and European countries and warns of high fatality in the United States. An equation was developed to predict the severity of COVID-19. Our tools and equations also detect new infectious disease explosions and bioterrorism early, and guide containment of the virus with therapeutic approaches and local policies efficiently inducing herd immunity.
https://www.cambridge.org/engage/coe/article-details/5eed5ac5f1b696001869033f

Tydligen ger den första pre-SCoV2 problem mot G-mutationen och utlöser ADE.

Det föreligger en ny version av studien tydligen från 20 juni med förbättrad engelska som en av ändringarna. Det behövs!
Fantastiskt. Otroligt att att vi är vid liv!
Citera
2020-08-21, 18:17
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Alla regioner har nya fall.
Vad menar du med 200-tal?

Här har du officiell data. Det är fortfarande väldigt låga siffror.
https://github.com/pcm-dpc/COVID-19/tree/master/schede-riepilogative/regioni

Senaste (igår 18:00)
https://github.com/pcm-dpc/COVID-19/blob/master/schede-riepilogative/regioni/dpc-covid19-ita-scheda-regioni-latest.pdf
Att siffrorna relativt sett är låga håller jag med om.
Däremot uttrycker man oro. Man har ju även infört restriktioner då folk (främst yngre) inte verkar bry sig om att hålla avstånd och bära maskerna. På en ö med badturister har man infört temporär karantän.
Ja, alla regioner har numera fall (vilket jag skrev).

Min poäng var dock att det är högst siffror (vilket du ju visade) där det tidigare var ”värst”, dvs norra Italien.

Det där med ”200” var ju bara en högst irrelevant nördig iakttagelse av mig. Fingerade tiotal och ental:
Tisdag, nya fall: 425
Onsdag, nya fall: 679
Torsdag, nya fall: 854
Citera
2020-08-21, 18:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Som vanligt då . . . .
Allt blir spekulationer när ingen vet och många av mekanismerna kring t.ex. immunitet kräver longitudinella studier som inte finns än. Som vaccinkandidaters effektivitet och ev. sidoeffekter. Där är det också viktigt att veta innan man uttrycker sig säkert.

En sak är dock klar och det är att ingen av utvecklarna kommer att prata om sidoeffekter innan man står inför fullbordat faktum. Det skulle liksom vara dödsstöten för inte bara deras eget vaccin utan skulle säkert få konsekvenser för alla andras.
Citera
2020-08-21, 18:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Fantastiskt. Otroligt att att vi är vid liv!
5800+ är inte det i Sverige och 799,203 i världen.
Citera
2020-08-21, 18:25
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Jag spekulerar.

Du sa ju till mig att du inte ägnade sig åt sånt?
Citera
2020-08-21, 18:28
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Vilka 600-800000?

De som varit sjuka i region Stockholm. Hur många tror du att det är?
Citera
2020-08-21, 18:32
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Att siffrorna relativt sett är låga håller jag med om.
Däremot uttrycker man oro. Man har ju även infört restriktioner då folk (främst yngre) inte verkar bry sig om att hålla avstånd och bära maskerna. På en ö med badturister har man infört temporär karantän.
Ja, alla regioner har numera fall (vilket jag skrev).

Min poäng var dock att det är högst siffror (vilket du ju visade) där det tidigare var ”värst”, dvs norra Italien.

Det där med ”200” var ju bara en högst irrelevant nördig iakttagelse av mig. Fingerade tiotal och ental:
Tisdag, nya fall: 425
Onsdag, nya fall: 679
Torsdag, nya fall: 854

Då missförstod du mig. Jag valde de fyra regioner som har haft flest döda och skrev ner hur många fall dom hade igår.

Jag vet dock inte om dom regionerna har flest fall per capita. Jag kan kolla det och återkomma.
Citera
2020-08-21, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Man har alltid gjort så, 2018 visade rådata 1,8 miljoner döda innan revideringen som blev ca 800k när det publiceras i "The Lancet", som man gör efter varje säsong.. Forskarlaget har en mall där man räknar av en viss procent döda beroende på hur många underliggande sjukdomar patienten hade..

Visst, först varnar man folk i riskgrupper för att de kan bli allvarligt sjuka och dö av COVID-19 men när de väl drabbas av smittan så hävdar statistikerna att de främst dör av sina underliggande sjukdomar, känns lite snopet väl? I så fall kunde de ju ha skitit i virusets härjningar och levt som vanligt istället, spelat bridge och träffat barnbarnen och hela tjocka släkten.
Citera
2020-08-21, 18:46
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Visst, först varnar man folk i riskgrupper för att de kan bli allvarligt sjuka och dö av COVID-19 men när de väl drabbas av smittan så hävdar statistikerna att de främst dör av sina underliggande sjukdomar, känns lite snopet väl? I så fall kunde de ju ha skitit i virusets härjningar och levt som vanligt istället, spelat bridge och träffat barnbarnen och hela tjocka släkten.
Mallen som används togs fram redan på 70-talet och ingen har klagat på siffrorna som Vetsuisse Faculty Bern tagit fram på 50 år..
Citera
2020-08-21, 18:47
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Hvordan kom du til den konklusion?

I tester 6-8000 og finder 399 positive i en population på over 10mil.
Vi tester 27-28000 og finder 116 positive i en population på over 5mil.

Jo, men ni ökar väl procentuellt snabbare än oss, låt vara ifrån en mycket låg nivå. Vi får se hur det ser ut om 6 till 9 månader. För innan dess lär inget vaccin vara administrerat m
Citera
2020-08-21, 18:51
Medlem
Madagascars avatar
Det tycks rusa fram i Spanien. Guardian skriver att Spanien rapporter 8000+ nya fall idag, vilket är det mesta de rapporterat en enskild dag på 5 månader.
Citera
2020-08-21, 18:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

Skulle man ha låtit smittan härja fritt i samhället så skulle ca 200 000 åldringar dött och ca 10 000 av oss övriga. Dessutom hade sjukvården brakat samman och ännu fler i befolkningen hade dött. Det finns en orsak till av covid-19 betecknades som en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in