2020-08-21, 15:50
Medlem
andersaanderssonas avatar
Förhör med Edelfeldt, Andrey Rosario. 951121. 6 sidor.

https://drive.google.com/file/d/1d-30tdUeHmY4XTv0HPX_1x9xAecCQRck/view
Citera
2020-08-21, 16:09
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Förhör med Edelfeldt, Andrey Rosario. 951121. 6 sidor.

https://drive.google.com/file/d/1d-30tdUeHmY4XTv0HPX_1x9xAecCQRck/view
Edelfeldt, Andrey Rosario påstår sig vara katolik och kommunist och det betvivlar jag inte.
Men efternamnet är förmodligen taget och är judiskt.
Förmodligen hans kvinnas efternamn.
Citera
2020-08-21, 16:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
CW utnyttjade läget med benäget bistånd av svenskt näringsliv, svenskt försvar, svenskt polisväsende och utländska intressen.

Det är inte underligt att själva slaktandet överläts till dem som hade vanan inne. Enligt ryktet fick de en större summa pengar att dela på.

Med så mycket bakom chansar man inte med EN kopparmantlad kula genom sitt objekt.
...och en enda kula, kan väl knappast kallas för slakt?
Citera
2020-08-21, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Edelfeldt, Andrey Rosario påstår sig vara katolik och kommunist och det betvivlar jag inte.
Men efternamnet är förmodligen taget och är judiskt.
Förmodligen hans kvinnas efternamn.

En fråga till er som är mer insatta i denna typ av detaljer än vad jag är: är det någon som vet vem förhöret handlar om? Vems namn är maskat?
Citera
2020-08-21, 16:33
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Samtidigt framgår det här att man 180119 planerar förhör med Lisbet Palme.

Vad skulle detta kunna röra sig om egentligen? Vill man prata med henne mer generellt, om möjligheterna att Engström var gärningsmannen? Eller vill man faktiskt sätta lite press kring frågetecknen, exempelvis hennes två gärningsmän? Kanske i förhoppningen att hon ska öppna sig vid ålderns höst.
Citera
2020-08-21, 17:11
Medlem
Citat:
Det är inte så att Frånstedt, Printz och Lingärde är från Hackås allihop?
Åtminstone Bergs församling?

Göran bör för övrigt vara någon slags kusin med den kände skådespelaren, Staffan Ling😊

Ling och Ling-ärde?
Namnen påminner lite om varandra.
Måste kolla.

Lingärde föddes i Växiö
Citera
2020-08-21, 17:23
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Lingärde föddes i Växiö

Uppvuxen bl a i samma trappuppgång som Tore Forsberg i Härnösand. 150 m från vittnet Israelssons mamma.

Men vittnet Glantz pappa kom från Berg.
Senast redigerad av 14thInt 2020-08-21 kl. 17:43.
Citera
2020-08-21, 17:58
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Du har aldrig tänkt tanken att GS angav rätt tid?
Om du anser att han var en rättshaverist så har du fler kandidater i MOP lever upp till den titeln.
Jag har inga problem att försvara den här mannen!

Ett misstag begick han och det var att inte ta identitet på den man som stoppade honom och delger honom information att skottlossning precis hade hänt på Sveavägen.
Men det medger han själv att det var ett misstag.
Jag får medge att jag är övertygad om att Söderström och Windén fick tiderna om bakfoten, för det finns inga hållbara eller ens plausibla teorier som tar stöd i deras uppfattning. Rättshaverismen som växte fram går kanske att förstå mot bakgrund av att GS blev så motarbetad och brännmärkt i övrigt.

Att Söderström inte tar personuppgifter på mannen som stoppar honom på Kungsgatan får man väl se som ganska förståeligt givet situationen. Nån springer fram och stoppar dem och så kör de vidare i all hast. Kanske mannen gick i väg innan de hann försöka få uppgifter från honom med. Dessutom ska ju den där mannen vara identifierad och hörd av PU redan på ett tidigt stadium. Sven Anders Andersson ska han heta och förhoppningsvis får vi ut handlingarna snart.
Citera
2020-08-21, 18:29
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
En fråga till er som är mer insatta i denna typ av detaljer än vad jag är: är det någon som vet vem förhöret handlar om? Vems namn är maskat?
Har ingen aning om vem Edelfeldt förhörs om. Det finns ju nästan inget att gå på förutom att den maskade ska ha bott i Tegnérlunden.

Andrey Edelfeldt har jag däremot svaga minnen av som en marginalgestalt i den flummigare delen av Stockholms litteraturscen, de små cirklar som på 80-90-talet intresserade sig för udda religionsutövning, mystik, surrealism, Artaud, osv. Har för mig att han nån period kan ha figurerat i utkanten av surrealistgruppen, liksom i kretsen kring författaren och mystikern Percival. Tror att han dog för rätt många år sen, men kan ha fel.
Citera
2020-08-21, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det verkar som att man undersökte en grupp fallskärmsjägare rätt seriöst så sent som 2018. Intressant.
Ja, mycket intressant. På kvällen 86-02-28 befann sig en Herkules från F 7 med personal och
dessutom en tropp f-jägare från FJS på Barkarby flygplats. Dessa skulle i elden i en övning som
skulle följa efter den inledande för kuppförsvaret. Temat var antispetznas.
På natten efter MOP återvände man till Skaraborg då allt avblåstes. Då hade även Jägar-nisse
dykt upp och medföljde. (Alltså i strid med hans egen berättelse om hemresan).
Detta har berättats i tråden av min kusin Styckjunkaren (avliden 2016) som hade en gammal
vän som var med på planet.
Citera
2020-08-21, 19:15
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Ja, mycket intressant. På kvällen 86-02-28 befann sig en Herkules från F 7 med personal och
dessutom en tropp f-jägare från FJS på Barkarby flygplats. Dessa skulle i elden i en övning som
skulle följa efter den inledande för kuppförsvaret. Temat var antispetznas.
På natten efter MOP återvände man till Skaraborg då allt avblåstes. Då hade även Jägar-nisse
dykt upp och medföljde. (Alltså i strid med hans egen berättelse om hemresan).
Detta har berättats i tråden av min kusin Styckjunkaren (avliden 2016) som hade en gammal
vän som var med på planet.

Tipset kom från en annan fallskärmsjägare.
Citera
2020-08-21, 19:23
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Det är inte så att Frånstedt, Printz och Lingärde är från Hackås allihop?
Åtminstone Bergs församling?

Göran bör för övrigt vara någon slags kusin med den kände skådespelaren, Staffan Ling😊

Ling och Ling-ärde?
Namnen påminner lite om varandra.
Måste kolla.

Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Lingärde föddes i Växiö

Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Uppvuxen bl a i samma trappuppgång som Tore Forsberg i Härnösand. 150 m från vittnet Israelssons mamma.

Men vittnet Glantz pappa kom från Berg.

Jag är även själv född på endast en ort.

Jämtlands raraste brudar :*berättelser från en resa i Jämtland sommaren 1981, och samtidigt en resa tillbaka till det Jämtland som var i min barndomLingärde, Ulf,*1944-2001 (författare)ISBN*91-7516-031-5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in