Holden om lekkasjer:
Citat:
– Lørenskog-forsvinningen er på alles lepper og har vært det lenge. Hva synes du om mediedekningen og oppmerksomheten?
– Jeg har forståelse for at dette er en sak som fenger mediene. Den har mange sider ved seg som både er spektakulære og spesielle. Det som samtidig er et tankekors er det store antallet lekkasjer som går ut med saksopplysninger. Det gjør meg ganske betenkt.
– Hvordan?
– Jeg har ikke noe formening om hvor lekkasjene kommer fra, men særlig den siste tiden har det vært voldsomt mye informasjon som kommer ut, som strengt tatt ikke burde være ute. Faren ved det er at mediene som legger ut den informasjonen de får, ikke har det totale bildet. Det innebærer at informasjon som for det enkelte mediet kan fremstå som mindre viktig, egentlig kan ha en helt annen betydning. Det kan nærmest ødelegge etterforskningen av saken, og det ønsker vi absolutt ikke.
Citat:
– Hvordan er det å representere en klient som til de grader er forhåndsdømt i sosiale medier?
– Det har nok en sammenheng med det statistiske faktumet at det ofte er en ektefelle som står bak straffbare handlinger av den karakter vi her står overfor. Jeg var veldig tydelig overfor klienten om dette da vi kom i kontakt, og sa at han måtte forvente at politiet kom til å ha et betydelig fokus på ham. Det er klart at vi opplever presset fra folkedomstolen som krevende, selv om lagmannsretten løslot ham fordi det ikke foreligger skjellig grunn til mistanke om at han har noe å gjøre med saken.
advokatbladet.no/manedens-advokat/ukomplisert-rolig--og-usedvanlig-kjedelig/152025