2020-08-20, 22:17
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Källa: allmänbildning. Hur kan någon tro att påtvingad inaktivitet är bra? Vilken mardröm för en relativt ung, aktiv person att inte få gå ut och sträcka på benen mer än en ynka gång per dag. Ska man sitta inne ända till kvällen och gå en kvällspromenad? Eller gå ut på förmiddan och tvingas sitta inne och häcka tills det är läggdags? Inte bara någon enstaka dag, utan dag efter dag, utan avbrott, i vad som måste kännas som evigheters evighet, på obestämd tid, utan att veta hur länge. Det är inte hälsosamt, och bara en försoffad galning skulle argumentera emot. Utgår från att du är långt över 45 och glömt hur det är att vara ung, alternativt så försoffad att du bara inte förstår de negativa konsekvenserna av en sådan påtvingad inaktivitet för den som håller sig frisk och stark genom ett mer rörligt liv. Det säger sig självt m a o. Fråga vilken vettig läkare som helst!
På vilken vetenskaplig grund frågade jag efter.
Resten av din text är rena tramset, det är väl klart att man fixar det.
Vill du att vi ska riva fängelserna?
Citera
2020-08-20, 22:22
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
...

Först trodde jag svenskarna skulle glömma detta och vara för rädda för covid. Men efter att frågat folk jag känner så känns det som även de mest sårbara inte vill ha vaccinet. Alla räknar med att andra ska ta det så smittan avstannar, eller tror att få kommer ta det. Det förvånade mig att folk som tar influensasprutan årligen och kanske skulle dö av covid säger nej till vaccinet. Trodde de skulle stå i kö för att få det (bildligen).

...
Hade landets ledning haft ett annat förhållningssätt gentemot pandemin hade det nog varit annorlunda med det. Men sen hur mkt annorlunda det hade varit är en annan femma.
Även i länder där man tagit allvarligare på pandemin verkar folk uppleva sig som osårbara.

Lite märkligt är det dock mtp på köerna till vaccinbussarna för fästingbett. Men visst, fästingar är mer påtagliga och där hörs inga förnekare.
Citera
2020-08-20, 22:24
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
För att göra generella screening av hela befolkningen oberoende på om man känner sig sjuk eller ej så behöver man testa i storleksordningen 2-3miljoner tester per vecka. Då kommer man fortfarande att missa största delen. Det är logistisk uppgift av bibliska proportioner att få det att fungera.
Men nu påstod du ju att smittan höll på att dö ut.
Hur kan du veta det om inga tester görs..?
Citera
2020-08-20, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnsnow1337
Jag såg det här, smittofall per miljon invånare:
SVERIGE 8,489

Undrar hur man räknat fram det? Vi är typ 12-13miljoner i befolkning och har typ 85,810 antal smittade.

Källa: https://www.coronatracker.com/country/sweden/

Vi är 10,3 miljoner invånare i Sverige, så matematiken är inte svår
Citera
2020-08-20, 22:25
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
På vilken vetenskaplig grund frågade jag efter.
Resten av din text är rena tramset, det är väl klart att man fixar det.
Vill du att vi ska riva fängelserna?
Tänk så har då (och ha överseende med att jag tänker själv ibland och inte enbart citerar artiklar). Högt blodtryck är en riskfaktor för covid, liksom övervikt och diabetes. Blir blodsockret bättre av stillasittande? Blir vikten bättre av stillasittande? Blir blodtrycket bättre? Svarar du ett rungande ja på alla tre frågorna så får vi nöja oss med att konstatera att vi har olika uppfattning om saken.
Citera
2020-08-20, 22:27
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag tänker att immuniteten, ifall det fungerar såsom Folkhälsomyndigheten har hoppats, bör jag gett effekt redan sedan slutet av juni. Dom 2 veckornas respit, handlar om att sjukfallen ska upptäckas, utan att testningen påverkas av semestrar.

Men ifall man använder inläggningar på intensivvården som måttstock, så kan jag acceptera en respit på 3 veckor.

Så då blir kriteriet: Inom 3 veckor ska antalet nyinläggningar på intensivvård i Sverige, vara märkbart lägre i Sverige än i grannländerna, i förhållande till befolkningsmängd. Låter det som ett bra kriterium för huruvida Anders Tegnells strategi fungerar?

Flockimmunitet är inte "en del" av Sveriges strategi. Flockimmunitet är den enda komponenten i Sveriges strategi.

Du påstår att det är felaktigt att hävda att Sveriges strategi bygger på flockimmunitet? Vilken grund har du till det påståendet?

Titta på vad Folkhälsomyndigheten har gjort, och hur dom har resonerat. Allt jag har sett, passar in på en strategi som bygger på flockimmunitet. Finns det någonting som indikerar att strategin inte är flockimmunitet?

Ja, att det finns andra länder som har mer omfattande smittspridnig än Sverige, visar att strategin har misslyckats. Ifall immunitet genom infektion är en fungerande strategi, så borde smittspridningen ha saktat ner i dom områden som har haft mer omfattande smittspridning än Sverige.

Ett exempel på land som har drabbats hårdare än Sverige, är Spanien. Eftersom Spanien har drabbats hårt, så borde Spanien nu ha såpass mycket immunitet, att Spanien inte behöver bekymra sig om nya vågor av epidemin. Men likväl ökar antalet infektioner i Spanien.

Likväl så fortsätter epidemin spridas på dessa platser, utan att flockimmuniteten avbryter smittspridningen. Vad kan man lära sig av det?

Men i Sverige anser Folkhälsomyndigheten att Sverige är väl rustat inför nya vågor av epidemin. Sveriges "skydd" mot nya vågor har bara 1 komponent. Ifall den komponenten sviker, så sitter Sverige i en svår knipa.

Du verkar inte lära dig något.
Sverige har fortsatt med restriktioner.

Vi har testning, smittspårning, förbud mot sammankomster med mer än 50 personer och en rekommendation att jobba hemifrån.
Till det kommer en uppsjö av olika andra åtgärder inom nästan alla områden.

Senast idag stod vår landsfader, svetsaren, och pratade om att vi skulle hålla ut.

Om FHM ansåg att vi hade uppnått tillräcklig immunitet så skulle dom släppa på allt. Så är det knappast. Istället försöker dom hamra in budskapet att detta är långt ifrån över.

Så snälla, håll käften!
Citera
2020-08-20, 22:27
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Flockimmunitet är inte "en del" av Sveriges strategi. Flockimmunitet är den enda komponenten i Sveriges strategi.

Njae, vi ska hålla avstånd och tvätta händerna så vi inte smittas så snabbt. Det är väl en del av strategin med.

Fattar inte varför de ens förnekar att de snackat så mycket om flockimmunitet. I dagens värld samlas data enkelt så att man lätt får stå tillsvars för vad man sagt. Är de idioter?

En annan störig sak, segheten och att de ska titta på det senare, som de sa hela tiden då smittan dödade som värst.

Annars tycker jag nog FHM skött sig bra.
Citera
2020-08-20, 22:28
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Intressant med att det smittas och dör folk ännu i Italien, så inte ens dom har dom någon flockimmunitet ännu.
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Varför skulle de ha? De stängde ju ned landet i över två månader.

Vad menar du med det? Menar du att genomgången infektion inte ger immunitet, såvida infektionen pågår medan området befinner sig i karantän?

Citat:
Färre smittade där än i Sverige.

Men Italien har fler dödsfall än Sverige, i förhållande till befolkningsmängden. Jag tänker att antalet dödsfall är en bättre måttstock på smittspridningens omfattning, än antalet diagnostiserade sjukfall. Antalet konstaterade sjukfall är beroende av hur mycket man testar för Corona. Dödsfall är svårare att gömma undan i statistiken, genom att avstå från tester. Att Italien har färre sjukfall än Sverige, i förhållande till befolkningsmängd, skulle kunna förklaras av att Italiens sjukvård överbelastades när epidemin härjade som mest. En överbelastad sjukvård skulle kunna medföra att många patienter aldrig får korrekt diagnos, och därmed inte hamnar i statistiken.

Dödsfall är ett pålitligare mått. Utifrån antalet dödsfall, så borde italienska folket ha omfattande immunitet; såvida immunitet genom infektion är en fungerande strategi.

Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Att en hållbar strategi är vad som funkar.

Vad är en hållbar strategi? Att bekämpa smittspridningen? Att stoppa epidemin vid gränsen? Eller att låta viruset härja, och låta viruset ta dom offer som viruset vill ha?
Citera
2020-08-20, 22:28
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Men nu påstod du ju att smittan höll på att dö ut.
Hur kan du veta det om inga tester görs..?

Du måste skilja på att ha en bild av smittan sprids och att hitta alla som är smittade.
Citera
2020-08-20, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnsnow1337
Jag såg det här, smittofall per miljon invånare:
SVERIGE 8,489

Undrar hur man räknat fram det? Vi är typ 12-13miljoner i befolkning och har typ 85,810 antal smittade.

Källa: https://www.coronatracker.com/country/sweden/
Räknat att vi är 10,10837554 miljoner invånare?
Citera
2020-08-20, 22:32
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Varför skulle de ha? De stängde ju ned landet i över två månader. Färre smittade där än i Sverige.

Citat:
Källa på det ...
Du är rolig du. Själva syftet med nedstängningen var ju att förhindra att folk smittades. Behöver du källa på det? Tror du den var helt verkningslös?
Citera
2020-08-20, 22:32
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Hade landets ledning haft ett annat förhållningssätt gentemot pandemin hade det nog varit annorlunda med det. Men sen hur mkt annorlunda det hade varit är en annan femma.
Även i länder där man tagit allvarligare på pandemin verkar folk uppleva sig som osårbara.

Lite märkligt är det dock mtp på köerna till vaccinbussarna för fästingbett. Men visst, fästingar är mer påtagliga och där hörs inga förnekare.

Ändå glad att folk vaccinerar sig mot TBE. Fy fan vilken vidrig sjukdom. Trodde att alla skulle vara uppslukade av coronarädslan och glömma alla andra faror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in