2020-08-20, 21:40
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Neeej. Gubbgissaren Jan Albert i Aktuellt-studion igen. Vad är det som krävs för att journalisterna ska fatta att man bränt sig som "expert"!?

Det är väl bara KI som får vara med i Aktuellt?

Ludvigsson är ju frekvent på SVT.

Umeå epidemiologerna tycker jag inte man hör lika ofta.
Citera
2020-08-20, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det är väl bara KI som får vara med i Aktuellt?

Ludvigsson är ju frekvent på SVT.

Umeå epidemiologerna tycker jag inte man hör lika ofta.
Undra varför? Något med listorna på länken att göra?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rankningar_av_h%C3%B6gskolor_och_universitet
Citera
2020-08-20, 21:59
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Intressant med att det smittas och dör folk ännu i Italien, så inte ens dom har dom någon flockimmunitet ännu.

Varför skulle de ha? De stängde ju ned landet i över två månader. Färre smittade där än i Sverige.
Citera
2020-08-20, 22:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Så kineserna har börjat vaccinera även utanför militären....

The China Metallurgical Group Corporation (MCC) – which controls a major nickel mine in the country – warned local authorities that 48 staff who returned from China this month may test positive for the virus because they had received a vaccine.

https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3098187/coronavirus-china-faces-questions-over-its-vaccinated-mine
Citera
2020-08-20, 22:02
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jag säger nog 3 veckor från denna, dels för att hinna bli smittad och sen hinna med två led i smittkedjorna. Hoppas jag har fel så blir det inte IVA inläggningar i september. Jag hoppas verkligen det!

Jag tänker att immuniteten, ifall det fungerar såsom Folkhälsomyndigheten har hoppats, bör jag gett effekt redan sedan slutet av juni. Dom 2 veckornas respit, handlar om att sjukfallen ska upptäckas, utan att testningen påverkas av semestrar.

Men ifall man använder inläggningar på intensivvården som måttstock, så kan jag acceptera en respit på 3 veckor.

Så då blir kriteriet: Inom 3 veckor ska antalet nyinläggningar på intensivvård i Sverige, vara märkbart lägre i Sverige än i grannländerna, i förhållande till befolkningsmängd. Låter det som ett bra kriterium för huruvida Anders Tegnells strategi fungerar?

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Om du, felaktigt, påstår att ",flockimmunitet" är en del av den svenska strategin ...

Flockimmunitet är inte "en del" av Sveriges strategi. Flockimmunitet är den enda komponenten i Sveriges strategi.

Du påstår att det är felaktigt att hävda att Sveriges strategi bygger på flockimmunitet? Vilken grund har du till det påståendet?

Titta på vad Folkhälsomyndigheten har gjort, och hur dom har resonerat. Allt jag har sett, passar in på en strategi som bygger på flockimmunitet. Finns det någonting som indikerar att strategin inte är flockimmunitet?

Citat:
... så måste du även då erkänna att detta misslyckas katastrofalt, då 24 länder och territorier ligger före oss vad gäller rapporterade covid-19 fall per miljon invånare.

Ja, att det finns andra länder som har mer omfattande smittspridnig än Sverige, visar att strategin har misslyckats. Ifall immunitet genom infektion är en fungerande strategi, så borde smittspridningen ha saktat ner i dom områden som har haft mer omfattande smittspridning än Sverige.

Ett exempel på land som har drabbats hårdare än Sverige, är Spanien. Eftersom Spanien har drabbats hårt, så borde Spanien nu ha såpass mycket immunitet, att Spanien inte behöver bekymra sig om nya vågor av epidemin. Men likväl ökar antalet infektioner i Spanien.

Citat:
Så ligger t.ex USA på mer än dubbelt så många rapporterade covid-19 fall per miljon invånare jämfört med Sverige. Och det finns andra länder som ligger ännu högre än USA.

Likväl så fortsätter epidemin spridas på dessa platser, utan att flockimmuniteten avbryter smittspridningen. Vad kan man lära sig av det?

Citat:
Intressant med att det smittas och dör folk ännu i Italien, så inte ens dom har dom någon flockimmunitet ännu.

Men i Sverige anser Folkhälsomyndigheten att Sverige är väl rustat inför nya vågor av epidemin. Sveriges "skydd" mot nya vågor har bara 1 komponent. Ifall den komponenten sviker, så sitter Sverige i en svår knipa.
Citera
2020-08-20, 22:05
Medlem
Får hoppas Sverige lyssnar nu
Citat:
WHO Europa: Överväg att stänga skolor tillfälligt
Citat:
– Överväg att stänga skolor tillfälligt i områden där smittspridningen är hög, säger WHO:s Europachef Hans Kluge under en presskonferens.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/who-europa-overvag-att-stanga-skolor-tillfalligt
Citera
2020-08-20, 22:10
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag tänker att immuniteten, ifall det fungerar såsom Folkhälsomyndigheten har hoppats, bör jag gett effekt redan sedan slutet av juni. Dom 2 veckornas respit, handlar om att sjukfallen ska upptäckas, utan att testningen påverkas av semestrar.

Men ifall man använder inläggningar på intensivvården som måttstock, så kan jag acceptera en respit på 3 veckor.

Så då blir kriteriet: Inom 3 veckor ska antalet nyinläggningar på intensivvård i Sverige, vara märkbart lägre i Sverige än i grannländerna, i förhållande till befolkningsmängd. Låter det som ett bra kriterium för huruvida Anders Tegnells strategi fungerar?

Flockimmunitet är inte "en del" av Sveriges strategi. Flockimmunitet är den enda komponenten i Sveriges strategi.

Du påstår att det är felaktigt att hävda att Sveriges strategi bygger på flockimmunitet? Vilken grund har du till det påståendet?

Titta på vad Folkhälsomyndigheten har gjort, och hur dom har resonerat. Allt jag har sett, passar in på en strategi som bygger på flockimmunitet. Finns det någonting som indikerar att strategin inte är flockimmunitet?

Ja, att det finns andra länder som har mer omfattande smittspridnig än Sverige, visar att strategin har misslyckats. Ifall immunitet genom infektion är en fungerande strategi, så borde smittspridningen ha saktat ner i dom områden som har haft mer omfattande smittspridning än Sverige.

Ett exempel på land som har drabbats hårdare än Sverige, är Spanien. Eftersom Spanien har drabbats hårt, så borde Spanien nu ha såpass mycket immunitet, att Spanien inte behöver bekymra sig om nya vågor av epidemin. Men likväl ökar antalet infektioner i Spanien.

Likväl så fortsätter epidemin spridas på dessa platser, utan att flockimmuniteten avbryter smittspridningen. Vad kan man lära sig av det?

Men i Sverige anser Folkhälsomyndigheten att Sverige är väl rustat inför nya vågor av epidemin. Sveriges "skydd" mot nya vågor har bara 1 komponent. Ifall den komponenten sviker, så sitter Sverige i en svår knipa.

"Låter det som ett bra kriterium för huruvida Anders Tegnells strategi fungerar?"

Gör din mätning.
Citera
2020-08-20, 22:11
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Det beror bara på att de inte har rekryterat Tegnell. Vem har de som statsepidemiolog?
Citera
2020-08-20, 22:12
Medlem
Citat:

Att en hållbar strategi är vad som funkar.
Citera
2020-08-20, 22:13
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Varför skulle de ha? De stängde ju ned landet i över två månader. Färre smittade där än i Sverige.
Källa på det ...
Citera
2020-08-20, 22:14
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Enligt euromomo existerar ingen överdödlighet över huvud taget i Europa. det dör en handfull personer i Spanien, marginellt antal. Att smittan ökar verkar inte påverka dödlighet längre. Det är extremt låga nivåer numera men folk har blivit mentalt känsligare och fokus har lagts helt på antal smittade då det är nyhetstorka då ingen dör längre i Covid. däremot dör det ohygglighet många fler i andra sjukdomar, Bara rökning skördar ca 50000döda varje år i Spanien. Trafiken dödar ett par tusen i Snanien.
Citera
2020-08-20, 22:15
Medlem
Jag såg det här, smittofall per miljon invånare:
SVERIGE 8,489

Undrar hur man räknat fram det? Vi är typ 12-13miljoner i befolkning och har typ 85,810 antal smittade.

Källa: https://www.coronatracker.com/country/sweden/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in