2020-08-20, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron
Det är ett bra exempel på varför fri vilja finns. Från terapeutens eller mitt perspektiv har hens eländiga liv sin förklaring i orsak verkan A leder till B och vidare. Slutsatsen är hen inte har kunnat välja, fri vilja tycks saknas från våra perspektiv. Från den deprimerades perspektiv har hens tidigare medvetna val mellan slumpmässiga händelser och andra icke medvetna slumpmässiga händelser lett fram till de val hen i nuet medvetet kan välja mellan. Den deprimerade kan inte ändra sin historia pga. tidigare medvetna val eller andra slumpmässiga händelser som hen inte har varit medveten om. Det förgångna har alltid sin förklaring i orsak verkan A leder till B och vidare. Den deprimerade har dock från sitt perspektiv möjligheten att i det relativa nuet fritt välja att ta eller låta bli att ta antidepressiv medicin. Varför hen väljer att ta ena eller andra riktningen beror på hens inre känslor och meningsfulla mål, inte för att det är förutbestämt.

Evolutionen har gett oss medvetandet för att vi ska kunna välja riktning på ett mer effektivt sätt än vad slumpen kan göra. Detta leder oss till vetenskapen om synkronicitet (Carl Jung).

Hur vet du att en person verkligen kunde välja något annat alternativ än personen gjorde?

Mycket talar för att fri vilja och medvetande är en illusion.
Citera
2020-08-20, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Hur vet du att en person verkligen kunde välja något annat alternativ än personen gjorde?

Allt talar för att ”fri vilja” framförallt är en definitionsfråga. Det finns ingen vedertagen eller konventionell definition såvitt jag vet, däremot finns många filosofiska föreställningar.
Citera
2020-08-20, 12:20
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeritasAdHominem
Allt talar för att ”fri vilja” framförallt är en definitionsfråga. Det finns ingen vedertagen eller konventionell definition såvitt jag vet, däremot finns många filosofiska föreställningar.

Nej precis, definitionen har förändrats genom tiden och därför är svaren olika. Verklig fri vilja kräver att vi själva har skapat vår egen vilja och det kan vi förstås inte göra, varför skulle vi ens vilja göra det om vi inte redan hade en vilja?
Citera
2020-08-20, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_

Att vi inte kunde gjort annorlunda följer av att vi bara lever en gång. Vad skulle det vara för skillnad på ett universum där vi kunde gjort annorlunda och ett universum där vi inte kunde gjort annorlunda, givet att vi aldrig kan backa klockan? Fri vilja handlar om andra saker än de egenskaper universum inte har.
Citera
2020-08-20, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nej precis, definitionen har förändrats genom tiden och därför är svaren olika. Verklig fri vilja kräver att vi själva har skapat vår egen vilja och det kan vi förstås inte göra, varför skulle vi ens vilja göra det om vi inte redan hade en vilja?
Vill du samma saker idag som du ville när du föddes? Själv upplever jag viljan som något dynamiskt som förändras genom inre neurologiska processer.
Citera
2020-08-20, 13:17
Medlem
Det finns en typ av vilja och det är viljan att expandera. Den är inbyggd i personer och den manifesterar sig som ett sökande. Att kalla den fri är inte rimligt. För säg mig, när du sökt och hittat (eller misslyckats men gått vidare), hur länge tar det innan nästa jakt börjar? Det finns ingen frihet i personer.
Citera
2020-08-20, 13:45
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Vill du samma saker idag som du ville när du föddes? Själv upplever jag viljan som något dynamiskt som förändras genom inre neurologiska processer.

Ja det är min vilja som jag hade från födseln som har drivit min utveckling och förändrat viljan med ny erfarenheter.
Citera
2020-08-20, 15:04
Medlem
Citat:
Ja det är min vilja som jag hade från födseln som har drivit min utveckling och förändrat viljan med ny erfarenheter.

Du har ingen vilja, det är arv och miljö som styr dig.

Och Du är en illusion.
Senast redigerad av Slacker- 2020-08-20 kl. 15:11.
Citera
2020-08-20, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron
Om framtiden är klassiskt förutbestämd som du hävdar så finns klart inga fria val. Men kvantmekaniken förbjuder att framtiden är förutbestämd. Varje framtida händelse kan bara ske med en viss sannolikhet. Det betyder att framtiden kan ta olika riktningar och det är dessa du väljer mellan om du är medvetna om dem samt om valet är meningsfullt för dig (du kan välja om du vill välja).
Nej, det betyder det inte. Det enda kvantmekaniken erbjuder är slumpmässiga händelser, men dessa är precis lika oundvikliga och omöjliga att välja som förutbestämda händelser. Den fria viljan är lika omöjlig i ett indeterministiskt som i ett deterministiskt universum.
Citera
2020-08-20, 21:44
Medlem
Citat:
Möjligtvis att dina gener styr din utveckling. Men inte ville du väl hoppa i säng med människor av motsatta könet när du var två år? Den viljan var väl knappast något du föddes med utan något som utvecklades först senare?
Citera
2020-08-20, 22:12
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Möjligtvis att dina gener styr din utveckling. Men inte ville du väl hoppa i säng med människor av motsatta könet när du var två år? Den viljan var väl knappast något du föddes med utan något som utvecklades först senare?

Det var ju det jag svarade på. Vilka vägar i livet du väljer styrs av din vilja vid varje tillfälle och allt som du fick vid skapelsen och som du sedan upplever förändrar din vilja. Allt utgår alltså från det du har fått från början.
Citera
2020-08-20, 22:20
Medlem
Citat:
Det var ju det jag svarade på. Vilka vägar i livet du väljer styrs av din vilja vid varje tillfälle och allt som du fick vid skapelsen och som du sedan upplever förändrar din vilja. Allt utgår alltså från det du har fått från början.
Ja, men varför ältar du då att vi inte skulle ha fri vilja? Beror din vilja bara på vem du är så äger du den. Vad är det som är ofritt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in