Har du sett Avgrunden? Jag ÄLSKADE den när den kom ut, förutom:
Den där tuggummirosa märkliga saken som kom upp ur havet kändes inte sci-fi/fantasy och passade inte in i filmens eteriska, lite sagolika stämning. Jag fattar inte hur de tänkte.
Men jag gillade:
- Mycket bra skådespelare.
- Den starka kärleken som två i filmen inte ville kännas vid och det dramatiska sätt kärleken visades på. Snacka om rå smärta och sorg.
- Han som spelade galningen och som är med i Alien 2. Jag förstår inte varför han aldrig blev större som skådespelare.
- Ljuset i filmen.
- Att vara avskuren från kontakten med ytan. Spänningen i det.
Uj, den gamla godingen, blev också sugen på att se om den nu. Minns den som en hyfsad rulle med läckra effekter för att vara så gammal. Men "Mr Visual Effects" Dennis Muren var väl delaktig som vanligt på den tiden, han jobbade även med Cameron i Terminator 2.
Senast redigerad av Spenatkungen 2020-08-20 kl. 21:14.
Uj, den gamla godingen, blev också sugen på att se om den nu. Minns den som en hyfsad med läckra effekter för att vara så gammal. Men "Mr Visual Effects" Dennis Muren var väl delaktig som vanligt på den tiden, han jobbade även med Cameron i Terminator 2.
Ja, jag tycker den håller även fast den är 31 år gammal. Med tanke på vad de hade att utgå ifrån med den tidens teknik, så tycker jag de lyckats göra så att filmen går att se även idag med behållning. Lite som Alien 1 och 2 plus de 3 äldsta Star Wars-filmerna.
Jag ska vara ärlig och säga att jag inte är så insatt i filmhistoria. Men Dennis Muren verkar ju definitivt kunna göra storverk med den tidens begränsningar.
En fråga som jag gör som en spoiler. Glöm inte svara i spolier:
Vad har du för förklaring till den där rosa grejen i slutet av filmen? Lönge sen jag såg filmen, men var det kanske varelsernas hem eller nåt. Fast varför göra den som en stor tuggummigrej? Jag tänkte mig den som mer genomskinlig, lätt, magisk. Den där saken blev som ett tråkigt avslut på en spännande film
För övrigt en av de mest romantiska filmer jag sett. Ja, jag vet den är lite av en killfilm Men kärleken. Vad man gör för kärleken. Ojojoj. Otroligt gripande. ❤️
Gillar du svi-fi/fantasy, undervattensbilder, filmer om att plötsligt bli avskurna från övriga världen när samtidigt allt går åt helvete under vattnet, spänning, teknik, undervattensfarkoster, ubåtar, vad kärleken kan få en att göra - då finns det hopp om att du kan gilla den här också. Är en klassiker från den tiden och väl värd att se. Fick flera Oscar.
Mycket bra skådespelare. Hårdkokta Ed Harris levererar som vanligt och Mary Elizabeth Mastrantonio är så tuff.
Blev plötsligt våldsamt sugen på att se Avgrunden (1989) ikväll. Filmen är ju definitivt en klassiker, så jag trodde den skulle vara lätt att hitta.
Men så är inte fallet. Har nämligen inte funnit något ställe där jag kan hyra eller streama filmen legalt. Eller är det bara jag som är dålig på att söka?
Har du sett Avgrunden? Jag ÄLSKADE den när den kom ut, förutom:
Den där tuggummirosa märkliga saken som kom upp ur havet kändes inte sci-fi/fantasy och passade inte in i filmens eteriska, lite sagolika stämning. Jag fattar inte hur de tänkte.
Men jag gillade:
- Mycket bra skådespelare.
- Den starka kärleken som två i filmen inte ville kännas vid och det dramatiska sätt kärleken visades på. Snacka om rå smärta och sorg.
- Han som spelade galningen och som är med i Alien 2. Jag förstår inte varför han aldrig blev större som skådespelare.
- Ljuset i filmen.
- Att vara avskuren från kontakten med ytan. Spänningen i det.
Ja jag har den på DVD
Michael Beihn ja, han var riktigt grym på 80 & tidigt 90-tal, sen gick det väl utför tyvärr. Även om han fortfarande är en helt okej skådis
Mycket bra stämning, ljus och färger i filmen ja.
Ja, gillar "Cut of from the world" Filmer rent generellt!
Ja jag har den på DVD
Michael Beihn ja, han var riktigt grym på 80 & tidigt 90-tal, sen gick det väl utför tyvärr. Även om han fortfarande är en helt okej skådis
Mycket bra stämning, ljus och färger i filmen ja.
Ja, gillar "Cut of from the world" Filmer rent generellt!
Lyckost!
Ja, i Alien 2 var Michael Beihn en hjälte som män beundrade och kvinnor föll för.
I den här filmen visade han på en mer galen och ond sida, vilket är lovande om man vill ha bredd i sina framtida roller.
Så jag trodde verkligen han skulle få huvudroller inom action. 2 tunga filmer under bältet talade för det. Men så blev inte fallet.
Ed Harris är också en skådespelare jag gillar. En all American guy som är som klippt och skuren för roller där han är ledare, stark, modig. Man tycker om honom. Tror på honom.
Mary Elizabeth Mastrantonio. Mycket bra på att spela starka, tuffa kvinnor utan att vara manhaftig. T ex i den här filmen och i Robin Hood. Dessutom så otroligt vacker på ett väldigt naturligt sätt.
Filmen fick en Oscar för foto. Lätt att förstå när man ser den.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2020-08-20 kl. 22:24.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!