Citat:
Ursprungligen postat av
VilfredoParitet
Ja, vi vet att du säger att produktionskostnader sätter maxtak på pris.
Vi som förstår ekonomi säger att du är helt ute och cyklar eftersom om så vore fallet så hade företag aldrig kunnat gå med vinst. Men nu går företag med vinst, dvs priser är högre än kostnader.
Så i sedvanlig ordning är du som sagt helt borta. Om man var tvungen att ha tillstånd att skriva på nationalekonomiforumet så hade du aldrig kvalificerat dig. Förnekar att vinstpåslag existerar. Störtlöjligt.
Tja, så här skrev jag:
Priset kommer innehålla en skälig avkastning för den risk som kapitalägarna tar.
Man kan ju undra hur VilfredoParitet misslyckas så kapitalt med att läsa innantill.
Men det är ju i sig konsistent med vad VilfredoParitet skriver. Dvs hen sitter och yrar för sig själv. Helt oemottaglig för det som skrivs.
Citat:
Ursprungligen postat av
VilfredoParitet
Avkastning till ägarna är inte kostnader. Avkastning är intäkter minus kostnader. You do the math.
I Apples produktionskostnad för iPhone ingår vinster till montören Foxconn likväl som komponentleverantörer så som Qualcom. Så produktionskostnad innehåller vinster i allra högsta grad.
Citat:
Ursprungligen postat av
VilfredoParitet
Varför tar du upp platt-TVs i en tråd om bostadsbubbla om du inte jämför platt-TVs visavi bostäder?
När någon påstår att en vansinnig princip skall gälla så tar jag ett exempel som falsifierar svamlet å det grövsta.
Avsikten är naturligtvis att folk skall inse att svamlet var svammel.
Citat:
Ursprungligen postat av
VilfredoParitet
0.25 är vad? Vad representerar det om vi inte vet x och y? Precis, det måste du peka på och definiera. Vips pekar du på tillgångar.
Och här berättar du för oss att du inte förstår enkla koncept så som relationer. En kvot med andra ord. Trivial grundskolematematik är för komplicerad för dig.
Vad i all världen gör du då i den här forumsdelen.
Du har ingen möjlighet att förstå vad som skrivs. Än mindre delta.
Citat:
Ursprungligen postat av
VilfredoParitet
Yes, Riksbanken menar på att priserna är för höga.
Mycket relevant analys för tråden. Tack för länken

Folk som sett grafer förr noterar att pris ligger över den långsiktiga trenden. Något det gör då och då.
Citat:
Ursprungligen postat av
VilfredoParitet
Vad är det jag inte förstår menar du? Att priset är lika med kostnader?
Det som framgår mer och mer är väl att du inte förstår någonting.
Citat:
Ursprungligen postat av
VilfredoParitet
Räntan sjunker eftersom penningmängden ökar, enligt standard makro.
Jahaja, så på 70 och 80-talet sjönk räntan för att penningmängden ökade.
Kan inte ni som hänvisar till inledande kapitel i nybörjarlitteratur där allt trivialiseras till enfald någon gång titta i verkligheten och funderar hur väl det stämmer.
Sedan skulle du kanske gå tillbaka och titta om du kommer ihåg rätt.
Sedan var inte detta en kommentar på det jag skrev. Frågan var om du hade kollat i verkligheten. Och det svarar du i sig indirekt på att det har du aldrig gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av
VilfredoParitet
Det ser vi ju oxå efter en titt i verkligheten. Aldrig tidigare har penningmängden varit så stor, och räntan så låg.
Jaha, så vilka perioder med stigande ränta har haft minskande penningmängd?
Citat:
Ursprungligen postat av
VilfredoParitet
Händer något en gång så händer det igen. Ett bra motto enligt en klok chef jag hade en gång i tiden.
Vilket är ett nytt goddag yxskaft.
Citat:
Ursprungligen postat av
VilfredoParitet
Skälet till arbetslöshet kan mycket väl vara liten aggregerad efterfråga. Om man då ökar aggregerad efterfråga så ökar jobbtillfällen.
Vilket då är temporära förändringar. Och inget som sker över decennier. Så det är ett nytt goddag yxskaft.
Citat:
Ursprungligen postat av
VilfredoParitet
Priserna stiger mer än KPI. Se:
https://images.app.goo.gl/KNFMJXtpSgThQpud8
Det är alltså ingen tes. Det är ett empiriskt faktum. Din förklaring förklarar inte. Min förklaring förklarar. Däri ligger skillnaden.
Det jag skrev var:
Du driver tesen att priserna stiger mer än KPI och mer och mer över produktionskostnaden, och att vinsterna därmed stiger. Och det utan att nya konkurrenter strömmar till och sänker tillbaka priset.
Dock har vi inte fått någon förklaring på det.
Men här kanske du förmedlade en förklaring på tidigare obefintlig läsförståelse. Du klarar att läsa 9 ord. Sedan är det totalstopp.
För alla kan se att du inte läste det som kom efter "och".
Det var också med i tesen.
Vinsterna har alltså ökat i ca 25 år. Vad ligger marginalerna på nu? 50%? I alla led.
Och alla står bara och tittar på. Ingen går in och konkurrerar och lägger sig på 48% i stället.
Vad beror det på?
Citat:
Ursprungligen postat av
VilfredoParitet
Somsagt, missta inte mina finter.
Jag ser inte att du kan finta någon.