2020-08-20, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Så trött man blir om denna bostadsbristpropaganda. Ekonomiekot extra kör för fullt om att det är brist pga att det står över 700 000 i kö. Gör kön till ett lotteril, vet jag.

Nu har jag inte besökt sidan du länkar men klart det finns en bostadsbrist i de flesta kommuner när man måste köa för att få en hyresrätt oavsett inkomst. I många andra länder är det bara att botanisera bland lediga hyresrätter och sedan skriva ett kontrakt efter att du bestämt dig för vilken.
2020-08-20, 15:02
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Nu har jag inte besökt sidan du länkar men klart det finns en bostadsbrist i de flesta kommuner när man måste köa för att få en hyresrätt oavsett inkomst. I många andra länder är det bara att botanisera bland lediga hyresrätter och sedan skriva ett kontrakt efter att du bestämt dig för vilken.

Nej kön beror helt och hållet på prisdopning av hyresrätterna, det är inte någon verklig brist.
2020-08-20, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nej kön beror helt och hållet på prisdopning av hyresrätterna, det är inte någon verklig brist.

Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Ja att kön är lång för vissa hyresrätter ja. Men oavsett finns det i princip inga lediga lägenheter som står och väntar på hyresgäster (som i många andra länder). Oavsett hur mycket jag skulle kunna tänka mig att betala i hyra kan jag inte få ett förstahandskontrakt imorgon i de flesta kommuner = brist. Ett undantag jag känner till är Örebro kommun där det finns ett överskott på nyproduktion just nu, där får man köa flera år endast för billigare hyresrätter.
2020-08-20, 16:55
Medlem
Citat:

Vad är det för länder? Våra första hands hyresrätter är nästintill att jämställa med bostadsrätter. Så är det inte utomlands. Det finns många bostäder att hyra men hyresgästens rättigheter är helt andra. Ingen bytesrätt, ingen besittningsrätt. Hyresvärdarna kan vara alla sorters. Säger inte att det är dåligt men att påstå att vi har bostadsbrist då du med din höga inkomst kan köpa dig en bostad om du vill, för någon brist på bostäder finns det inte. Bara gå till hemnet och kolla vad som säljs.

Märkligt att det ska vara en mänsklig rättighet att "få" en hyresrätt i det här landet.
2020-08-20, 16:56
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Ja att kön är lång för vissa hyresrätter ja. Men oavsett finns det i princip inga lediga lägenheter som står och väntar på hyresgäster (som i många andra länder). Oavsett hur mycket jag skulle kunna tänka mig att betala i hyra kan jag inte få ett förstahandskontrakt imorgon i de flesta kommuner = brist. Ett undantag jag känner till är Örebro kommun där det finns ett överskott på nyproduktion just nu, där får man köa flera år endast för billigare hyresrätter.

Det finns massor av bostäder på hemnet så bostadsbrist är det inte. Brist på prisdopade HR är en annan sak, sätter man artificiellt låga hyror blir det brist på HR.
2020-08-20, 16:59
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Det finns massor av bostäder på hemnet så bostadsbrist är det inte. Brist på prisdopade HR är en annan sak, sätter man artificiellt låga hyror blir det brist på HR.

Eller höga priser pga invandringen. 50% av beståndet är nya invandrare i här.
2020-08-20, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vad är det för länder? .

Närmsta exemplet är väl Finland. Tyskland är ett annat.

https://www.fastighetsnytt.se/fastighetsmarknad/uthyrning/varfor-fungerar-hyresmarknaden-i-finland/
2020-08-20, 19:13
Medlem
Citat:

Kan inte avgöra om du är dum på riktigt eller bara trollar.

Det är i princip marknadshyra på nyproduktion. Ändå finns inga lediga i de flesta kommuner. Så sluta yra om artificiellt låga hyror. Där är vi överens om anledningarna till långa köer.

Räcker det med 10 bostäder på Hemnet för att det inte ska vara bostadsbrist eller var drar du gränsen? Och varför uppstår oftast budgivningar på de flesta objekt om utbudet inte utgör någon brist? Är väl bara att välja och vraka?

Kom på en sak, tar man bort alla hyresbostäder försvinner ju den "verkliga" bostadsbristen direkt enligt ditt resonemang. Dubbla befolkningen men bygg inte en enda bostad till, kommer ju ändå alltid finnas några bostäder på Hemnet till salu.

Sedan vill inte alla köpa en bostad, eller kan (kapital kan vara låst i företaget etc.). Så självklart är tillgängliga hyresbostäder viktigt för ett fungerande samhälle.
2020-08-20, 19:36
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Kan inte avgöra om du är dum på riktigt eller bara trollar.

Det är i princip marknadshyra på nyproduktion. Ändå finns inga lediga i de flesta kommuner. Så sluta yra om artificiellt låga hyror. Där är vi överens om anledningarna till långa köer.

"I princip" räcker inte och heller inte bara för en liten del av alla HR, det är prisreglerade hyror som orsakar köerna.

Citat:
Räcker det med 10 bostäder på Hemnet för att det inte ska vara bostadsbrist eller var drar du gränsen? Och varför uppstår oftast budgivningar på de flesta objekt om utbudet inte utgör någon brist? Är väl bara att välja och vraka?

Det är kanske du som påstår att det är brist som ska redogöra för hur du mäter upp den påstådda bristen, klarar du av det? Har vi många som bor på gatan, har vi låg boyta per person?

Citat:
Kom på en sak, tar man bort alla hyresbostäder försvinner ju den "verkliga" bostadsbristen direkt enligt ditt resonemang. Dubbla befolkningen men bygg inte en enda bostad till, kommer ju ändå alltid finnas några bostäder på Hemnet till salu.

Den verkliga bostadsbristen existerar inte så du behöver inte göra något för att den ska "försvinna".

Citat:
Sedan vill inte alla köpa en bostad, eller kan (kapital kan vara låst i företaget etc.). Så självklart är tillgängliga hyresbostäder viktigt för ett fungerande samhälle.

Uppenbart vill de flesta att det ska vara brist på HR, annars skulle de inte vara för detta system med prisreglerade HR.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2020-08-20 kl. 20:30.
2020-08-20, 20:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilfredoParitet
Ja, vi vet att du säger att produktionskostnader sätter maxtak på pris.

Vi som förstår ekonomi säger att du är helt ute och cyklar eftersom om så vore fallet så hade företag aldrig kunnat gå med vinst. Men nu går företag med vinst, dvs priser är högre än kostnader.

Så i sedvanlig ordning är du som sagt helt borta. Om man var tvungen att ha tillstånd att skriva på nationalekonomiforumet så hade du aldrig kvalificerat dig. Förnekar att vinstpåslag existerar. Störtlöjligt.
Tja, så här skrev jag:
Priset kommer innehålla en skälig avkastning för den risk som kapitalägarna tar.

Man kan ju undra hur VilfredoParitet misslyckas så kapitalt med att läsa innantill.

Men det är ju i sig konsistent med vad VilfredoParitet skriver. Dvs hen sitter och yrar för sig själv. Helt oemottaglig för det som skrivs.

Citat:
Avkastning till ägarna är inte kostnader. Avkastning är intäkter minus kostnader. You do the math.
I Apples produktionskostnad för iPhone ingår vinster till montören Foxconn likväl som komponentleverantörer så som Qualcom. Så produktionskostnad innehåller vinster i allra högsta grad.

Citat:
Varför tar du upp platt-TVs i en tråd om bostadsbubbla om du inte jämför platt-TVs visavi bostäder?
När någon påstår att en vansinnig princip skall gälla så tar jag ett exempel som falsifierar svamlet å det grövsta.
Avsikten är naturligtvis att folk skall inse att svamlet var svammel.

Citat:
0.25 är vad? Vad representerar det om vi inte vet x och y? Precis, det måste du peka på och definiera. Vips pekar du på tillgångar.
Och här berättar du för oss att du inte förstår enkla koncept så som relationer. En kvot med andra ord. Trivial grundskolematematik är för komplicerad för dig.
Vad i all världen gör du då i den här forumsdelen.
Du har ingen möjlighet att förstå vad som skrivs. Än mindre delta.

Citat:
Yes, Riksbanken menar på att priserna är för höga.

Mycket relevant analys för tråden. Tack för länken
Folk som sett grafer förr noterar att pris ligger över den långsiktiga trenden. Något det gör då och då.

Citat:
Vad är det jag inte förstår menar du? Att priset är lika med kostnader?
Det som framgår mer och mer är väl att du inte förstår någonting.

Citat:
Räntan sjunker eftersom penningmängden ökar, enligt standard makro.
Jahaja, så på 70 och 80-talet sjönk räntan för att penningmängden ökade.
Kan inte ni som hänvisar till inledande kapitel i nybörjarlitteratur där allt trivialiseras till enfald någon gång titta i verkligheten och funderar hur väl det stämmer.

Sedan skulle du kanske gå tillbaka och titta om du kommer ihåg rätt.

Sedan var inte detta en kommentar på det jag skrev. Frågan var om du hade kollat i verkligheten. Och det svarar du i sig indirekt på att det har du aldrig gjort.

Citat:
Det ser vi ju oxå efter en titt i verkligheten. Aldrig tidigare har penningmängden varit så stor, och räntan så låg.
Jaha, så vilka perioder med stigande ränta har haft minskande penningmängd?

Citat:
Händer något en gång så händer det igen. Ett bra motto enligt en klok chef jag hade en gång i tiden.
Vilket är ett nytt goddag yxskaft.

Citat:
Skälet till arbetslöshet kan mycket väl vara liten aggregerad efterfråga. Om man då ökar aggregerad efterfråga så ökar jobbtillfällen.
Vilket då är temporära förändringar. Och inget som sker över decennier. Så det är ett nytt goddag yxskaft.

Citat:
Priserna stiger mer än KPI. Se:
https://images.app.goo.gl/KNFMJXtpSgThQpud8

Det är alltså ingen tes. Det är ett empiriskt faktum. Din förklaring förklarar inte. Min förklaring förklarar. Däri ligger skillnaden.
Det jag skrev var:
Du driver tesen att priserna stiger mer än KPI och mer och mer över produktionskostnaden, och att vinsterna därmed stiger. Och det utan att nya konkurrenter strömmar till och sänker tillbaka priset.
Dock har vi inte fått någon förklaring på det.

Men här kanske du förmedlade en förklaring på tidigare obefintlig läsförståelse. Du klarar att läsa 9 ord. Sedan är det totalstopp.
För alla kan se att du inte läste det som kom efter "och".
Det var också med i tesen.

Vinsterna har alltså ökat i ca 25 år. Vad ligger marginalerna på nu? 50%? I alla led.

Och alla står bara och tittar på. Ingen går in och konkurrerar och lägger sig på 48% i stället.
Vad beror det på?

Citat:
Somsagt, missta inte mina finter.
Jag ser inte att du kan finta någon.
2020-08-20, 20:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Vad du nu påstår är inte vad man utläser i de supply-demand-kurvor som man lär ut i alla standardverk i ekonomi.
Tänka sig. En sådan skurk jag är.

Citat:
När efterfrågekurvan translateras (pga löneökningar, billigare krediter osv) så kommer man utläsa att fler enheter produceras och efterfrågas vid ett högre jämviktspris.

Viss kan sedan också utbudskurvan translateras genom att man utvecklar effektivare bygglogisitk osv men det är inte ett rimligt antagande att jämviktspriset skall komma tillbaka till ursprungsnivån.

Om hela byggsektorn är större måste den dra åt sig mer arbetskraft, mark, mer råvaror osv och det gör den i konkurrens med alla andra sektorer. En byggsektor som blir en större andel av den totala ekonomin kommer också ha ett högre kostnadsläge relativt dessa jämfört när den var mindre.

Om krediter blir dyrare så kommer efterfrågekurvan att translateras åt andra hållet och det är rimligt att jämviktspriset ligger kvar på en lägre nivå under överskådlig framtid eftersom färre enheter produceras. Man kan använda de mest talangfulla och produktiva byggarbetarna, man kan hyra de bästa maskinerna osv.

Att du inte tar hänsyn till dessa mekanismer gör att du mer påminner om en planekonom som tror att man kan beräkna t ex produktionskostnader utan att ta hänsyn till att man ständigt konkurrerar med andra sektorer om arbetstid och råvaror.
Jahaja, fler enheter produceras alltså till ett högre pris. Då borde det fungera åt andra hållet också. Dvs desto färre iPhone som produceras och säljs desto lägre pris.
Du kan få berätta hur man får ned priset när det är färre och färre leverarde varor som skall vara med och betala de fasta kostnaderna.

I verkligheten är det tvärtom. Stigande volymer sänker priserna, därför att man kan slå ut fasta kostnader på fler och fler sålda enheter.

Det du släpar fram handlar om akuta förändringar. Inte långsiktiga. På lång sikt blir inte hammare dyrare. Temporärt kan de bli det.
Borde väl gå att förstå.

Citat:
Vilket du nu bevisade gällande dig själv.
Det är väl inte så där alldeles uppenbart.
2020-08-20, 20:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det är i princip marknadshyra på nyproduktion.
Nej det är väldigt reglerat.
Fastighetsbolaget måste få hyran godkänt av HGF.
Det enda lagen medger är att HGF kan få medge högre hyra än bruksvärdeshyra.

Sedan ligger hyran fast.

Marknadshyra innebär att hyran kan ändras. Precis som att ditt kommunala renhållningsbolag kan ändra taxan.

Citat:
Kom på en sak, tar man bort alla hyresbostäder försvinner ju den "verkliga" bostadsbristen direkt
Inför man fri hyressättning så upphör den sk bostadsbristen omgående.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in