2020-08-20, 15:21
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
I mitten av Juli stod Skåne (13% av landets befolkning) för lite drygt 2% av av smittofallen i Sverige och man tog ett sjudagars-snitt. Numera ligger denna siffra på 15% och antalet personer på sjukhus har gått upp från 7-8 till 25. Samtidigt börjar skolorna i landet nu vilket vi ser haft en förödande konsekvens för andra länder. Under tiden andas media och sjukvården ut och sakta men säkert montera ned den extrakapacitet som byggts upp.

Det känns som at tdet saknas långsiktighet och konsekvenstänk inom många led. Covid-19 kommer blomma i Sverige igen i höst var så säkra men jag hoppas och tror att det kommer medföra färre dödsoffer än tidigare. De långsiktiga konsekvenserna hos de som överlever är däremot oklara och kanske ännu mer skrämmande.
Ja, vi får hoppas att det inte blir så som jag befarar efter att skolorna kommit igång. Om några veckor får vi besked.
Citera
2020-08-20, 15:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Kan man som i Stockholm se vilka postorder i Malmö som är drabbade?
Jag tror det? Jag bor tack och lov inte där🙋🏼‍♀️😄
Citera
2020-08-20, 15:26
Medlem
Tror vi får en ökning i Sverige när alla börjar jobba igen. Speciellt söderut.

Är mest orolig för alla äldre. Inte pga coronaviruset utan pga isoleringen.
Citera
2020-08-20, 15:26
Medlem
Det ligger alltså enbart 8 personer på IVA i Västra Götaland. Detta trots att just VG är den motor som drivit smittan i samhället den senaste tiden. Det är väldigt mycket fall i VG men det verkar inte återspegla sig på sjukvården glädjande nog.
Citera
2020-08-20, 15:27
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det ligger alltså enbart 8 personer på IVA i Västra Götaland. Detta trots att just VG är den motor som drivit smittan i samhället den senaste tiden. Det är väldigt mycket fall i VG men det verkar inte återspegla sig på sjukvården glädjande nog.
Ingen D-vitamin brist längre hos de flesta efter sommaren.
Citera
2020-08-20, 15:29
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
"Övervikt. Göteborgs-Posten ställer en fråga om det Folkhälsomyndigheten kan tänka sig att omvärdera sin BMI gräns på 40, då man både i Italien och i USA har satt 30 som gräns.
– Det finns två bra skäl, bmi 40 används av sjukvården och den andra är en pragmatisk orsak och hade man 30 skulle halva befolkningen hamna där, säger Socialstyrelsens representant som fick ta över frågan. "

Lite trist anledning av socialstyrelsen kring detta. Sätt BMI 30 som en riskfaktor så kanske även halvfeta håller avståndet. Vissa kanske till och med börjar motionera lite och äta bättre.
Att sen kalla det ”pragmatiskt” känns som en förskönande omskrivning. Då finns det mer ”pragmatism” - eller ska vi kalla det sunt förnuft - i det du anför för att sänka det ...
Citera
2020-08-20, 15:32
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Nej, jag tror inte att sådana frysar finns på så många platser i Sverige och kylkedjorna är väldigt få.
En av utmaningarna för Sverige är att hitta och köpa fungerande kylkedjor för ett mRNA-vaccin. Vi har de ekonomiska resurserna, så pengar är inget problem, men däremot är det förmodligen svårt att få tag på frysar att köpa in. Men vi har tid på oss så det kommer nog att lösa sig. Jag är inte orolig för Sveriges del.

Däremot undrar jag hur andra, fattigare länder ska kunna klara av att distribuera mRNA-vaccin. De har ju svårt att klara av att köpa in själva vaccinet. Detta oroar mig.

Är alla i vaccin i fas 3 av typen mRNA?
Citera
2020-08-20, 15:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Tror vi får en ökning i Sverige när alla börjar jobba igen. Speciellt söderut.

Är mest orolig för alla äldre. Inte pga coronaviruset utan pga isoleringen.
Ja, jag håller med dig. Dock är jag orolig för både covid-19 och isolering när det gäller de äldre och andra i riskgrupperna.
Citera
2020-08-20, 15:36
Medlem
Citat:
Nej det finns en uppsjö av vaccintyper som nu utvecklas mot SARS-CoV-2. Många verkar vara vektorvaccin med adenovirus som bärare. Bland annat det omtalade ryska vaccinet är ett sådant.

Citat:
Minst 68 vacciner är under utveckling mot sars-cov-2.

Flera vaccinkonstruktioner används: inaktiverade, subenhetsvacciner, attenuerade vacciner, virusvektorer samt DNA- och mRNA-vacciner.

Det tog drygt 9 veckor från publiceringen av virusets gensekvens till att det påbörjades klinisk prövning för det första vaccinet, en utvecklingstakt som helt saknar motstycke.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2020/04/minst-ett-70-tal-mojliga-vacciner-mot-sars-cov-2-ar-nu-pa-gang/
Senast redigerad av NurseRatched 2020-08-20 kl. 15:38. Anledning: Förtydligande.
Citera
2020-08-20, 15:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Varnas för Sverige i Nya zeeland

https://www.newsroom.co.nz/covid-19-should-nz-go-swedens-way

Sverige har nu 263 gånger mer döda än Nya zeeland, senaste någon dog där var runt 80 dagar sedan
https://twitter.com/drjulie_b/status/1296028753412399104
Nä, Nya Zeeland borde väl inte gå nåt annat lands väg om målet är att utrota viruset, de är hyfsat ensamma om sin väg. Danmark, Norge och Finland ligger också skyhögt över Nya Zeeland.

Fast artikeln är ju ett svar på rösterna för att välja Sveriges väg.
Citera
2020-08-20, 15:47
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Stockholm har ökat IVA från en lägstanotering på 7 till 14. En dubbling från låg nivå dock

Det är 12 på IVA i Stockholm.
Inte 14.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-regionvis
Citera
2020-08-20, 15:52
Medlem
DoraFs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej det finns en uppsjö av vaccintyper som nu utvecklas mot SARS-CoV-2. Många verkar vara vektorvaccin med adenovirus som bärare. Bland annat det omtalade ryska vaccinet är ett sådant.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2020/04/minst-ett-70-tal-mojliga-vacciner-mot-sars-cov-2-ar-nu-pa-gang/
Precis, det finns många olika vaccintyper på gång. Just mRNA-vacciner är så spännande, eftersom det är en helt ny typ av vaccin. Förhoppningsvis kommer det att finnas en bukett av användbara vacciner av olika typ så småningom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in