2020-08-19, 19:26
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locationntva
Vad har du för kostnad på bilförsäkringen, har hört att länsförsäkringar är dyra?

Helförsäkring, kostnad 4700 kr per år någonting sånt, Volvia hade varit 400 spänn dyrare om jag hade valt ett märkesbolag..
Citera
2020-08-20, 11:13
Medlem
locationntvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Helt ärligt minns jag inte räntan, men den var under 2%, dock ta i beaktning att det här var 2015..

Ok, var ett tag sedan, kan tänka mig att ränteläget generellt är lite högre nu.

Kollade upp märkesförsäkringar, en nackdel verkar vara att man inte själv kan välja verkstad om bilen behöver repareras, inte heller själv välja vilka reservdelar som skall köpas.

Vet inte hur pass vanligt det är att man köper annat än originaldelar vid reparation, men kan tänka mig att det inte är helt ovanligt.
Citera
2020-08-20, 11:17
Medlem
locationntvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smabizz
DNB bank, ganska nybil. Har hela köret på folksam.

Hur mycket betalar du i försäkring per år, antar du kör helförsäkring?

Många som verkar köra DNB finans för billån.
Senast redigerad av locationntva 2020-08-20 kl. 11:21.
Citera
2020-08-20, 11:18
Medlem
locationntvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerdrickan
Nybil Audi , ränta 3.1% och deras försäkring via IF medans bilen har vagnförsäkring men sedan blir det nog Länsförsäkringar eller Folksam.

Jo när man köper ny bil får man ofta bra ränta. Varför just Länsförsäkringar eller Folksam?
Citera
2020-08-20, 11:20
Medlem
locationntvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
3.25 % ränta, dessutom så kopplades lånet ihop med försäkring och service.
Så räknar man bort kotnaden för service och försäkring har jag negativ effektiv ränta.
Det var anledningen till att jag tog lånet. 1400 för 3 års halvförsäkring och serviceabonemang är rätt OK.
När den tiden gått ut 3år kommer jag omförhandla försäkringen.

Halvförsäkring? Bra pris.

Är det en ny bil?
Citera
2020-08-20, 11:24
Medlem
locationntvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Du har rätt. Jag kollade och vanliga räntan är 1.95% och effektiva räntan 2.77%

Men ändå väldigt bra, antar det var ganska längesedan du tog lånet?

Man får bättre ränta när man köper nytt, jag kommer köpa en relativt ny bil, men inte helt ny. Så jag får nog räkna med en lite högre ränta.
Citera
2020-08-20, 11:33
Medlem
Citat:
Halvförsäkring? Bra pris.

Är det en ny bil?

Ja det är en ny bil(Eller var haft den i 18 månader nu).
Upplägget var att om jag finansierade en del av köpet med lån så ingick fri försäkring och serviceavtal.
Så jag lånade 50 000(Vilket var min) på 3 år: Därav blir lånekostnaden med 3.25% effektiv ränta ca såg att jag räknat slarvigt: knappt 2700 för 3 år.
Men det är ingen vanlig försäkring: och utan kopplas till lånet: Naturligtvis förstår jag att Bilias upplägg var för folk som lånar större del av köpeskillingen än mina 16% och att man kuggas in i deras försäkringar och serviceavtal.
Citera
2020-08-20, 11:41
Medlem
Citat:
Ok, var ett tag sedan, kan tänka mig att ränteläget generellt är lite högre nu.

Kollade upp märkesförsäkringar, en nackdel verkar vara att man inte själv kan välja verkstad om bilen behöver repareras, inte heller själv välja vilka reservdelar som skall köpas.

Vet inte hur pass vanligt det är att man köper annat än originaldelar vid reparation, men kan tänka mig att det inte är helt ovanligt.

Vad är det för bilmärke du funderar på att köpa? Ny eller begagnad?
Citera
2020-08-20, 14:54
Medlem
Citat:
Men ändå väldigt bra, antar det var ganska längesedan du tog lånet?

Man får bättre ränta när man köper nytt, jag kommer köpa en relativt ny bil, men inte helt ny. Så jag får nog räkna med en lite högre ränta.
Det var snart två år sen, avbetalning på 5 år. 200K ursprungslån.
Citera
2020-08-20, 15:17
Medlem
Citat:
Hur mycket betalar du i försäkring per år, antar du kör helförsäkring?

Många som verkar köra DNB finans för billån.

17k ungefär om året. Verkar se ut som att DNB ger bättre låneerbjudande.
Citera
2020-08-21, 21:40
Medlem
locationntvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaLLForALcohoL
Helförsäkring, kostnad 4700 kr per år någonting sånt, Volvia hade varit 400 spänn dyrare om jag hade valt ett märkesbolag..

4700 kr, låter lite dyrt i mina öron, men beror väl också på om du är ung och eller kör BMW eller liknande
Citera
2020-08-21, 21:44
Medlem
locationntvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Ja det är en ny bil(Eller var haft den i 18 månader nu).
Upplägget var att om jag finansierade en del av köpet med lån så ingick fri försäkring och serviceavtal.
Så jag lånade 50 000(Vilket var min) på 3 år: Därav blir lånekostnaden med 3.25% effektiv ränta ca såg att jag räknat slarvigt: knappt 2700 för 3 år.
Men det är ingen vanlig försäkring: och utan kopplas till lånet: Naturligtvis förstår jag att Bilias upplägg var för folk som lånar större del av köpeskillingen än mina 16% och att man kuggas in i deras försäkringar och serviceavtal.

Ok, lånedelen är väldigt låg. Och då en ny bil. Då blir det bra ränta och billig försäkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in