Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Det låter enkelt, men i praktiken kanske inte lika enkelt som det låter..
Vi saknade testkit. Det kanske inte gick att skaka fram fler så snabbt som det behövdes?
Just nu råder det brist på testkit i Finland. Och tänk hur få fall de ändå har..
Folk är desperata och upproriska. Och anklagar regeringen för dittan och dattan.
På vissa ställen får man vänta på flera dagar att få komma och testa sig - därefter 1,5 vecka för att få resultatet. Under tiden vet man inte om man har Corona och borde isolera sig eller ej.. Friska människor kanske isolerar sig i onödan - och sjuka skiter i:t och lever på som vanligt (och smittar andra).
Ja, fast det jag egentligen är skeptisk till där är snarare hur mycket fokus som har lagts på den statistiska kurvan, just för att beskriva utvecklingen...
Den var ju sjukt opålitlig, inte minst pga det du säger! Plus att antale bekräftat smittade alltid är osäkert pga de stora mörkertalen som alltid finns. Låångt ifrån alla testas om många bara får milda symptom. Osv.
Hur som helst så har det gett en falsk bild av hur dödsfallen och sjukhusfallen och allt annat har utvecklats, om man har följt en kurva över smittade samtidigt som det dröjer månader innan provtagningarna kommer igång på allvar, och det är den kurva jag ser att man har lagt mest fokus på offentligt.
När man väl kommit igång med testerna i större utsträckning är det väl kanske en sak.
Passar även på att nämna när det var flest provtagningar:
Vecka 26-27: Cirka 75 000 - 81 000 provtagningar/vecka.
Flest smittade: Vecka 26, slutet av Juni.
I mars/april testas bara mellan cirka 5 000 - 25 000/vecka.
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-total-tests
Några veckor efter att det var ”flest” smittade gick dessutom dödstalen ned till under i snitt 15 dödsfall/dag... När de ”borde” öka, om det nu var flest smittade då. Precis som det fram tills dess hade sjunkit från 100+ dödsfall/dag efter peaken i slutet av april.
Så samtidigt som smittade ”ökar” på pappret så minskar allt annat. Och vice versa första månaderna. Sannolikt pga att vi inte testade många i början. Därför en rätt värdelös kurva att gå efter skulle jag säga.
Du pratar dock om testerna i sig. Jag pratar bara om hur osäker statistiken var. Med reservation för att det KAN vara något mindre missvisande efter juni.