2020-08-19, 19:12
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcc1233
Så uppfattade nog inte jag. Samspelet beskrivs inte som "fint" utan att hon samspelade med P hela tiden.

Jag har erfarenhet att så fungerar barn till labila föräldrar då de vill vara till lags. Så som rädda barn gör då de vill vara föräldern till lags. Jag tolkar in det också m a p E och Ps "samspel" på julafton. Då hon inte vågade utan att få tillåtelse av P. Men bäst är väl att Raisamaria utvecklar själv. Viktigt att inte tolka in och förvrida vad Raisamaria skrivit och menar...

Oj, jag fick med ett felaktigt ord.
Tack för rättelsen!
Citera
2020-08-19, 19:20
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malinsjoo87
Alla vittnena är väldigt tagna när jag lyssnar, inte en enda gång hör jag nån form av känslor i Rs röst! Förutom när hon blir irriterad över att åklagaren inte köper att hon inte kommer ihåg. FÖ tycker jag åklagaren gjorde ett strålande jobb i tingsrätten.

Var lyssnar du? Jag känner att jag har missat något.
Citera
2020-08-19, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malinsjoo87
Va e det du skriver här ? Att du har insikt om fallet via ditt arbete? Präst?

Inte alls. Jag har träffat familjen på öppen förskola och förstod långt senare att det var dem. Men de fångade min uppmärksamhet och jag är van iaktta människor eftersom jag tidigare jobbat inom socialtjänsten därav mitt intresse av fallet.
Citera
2020-08-19, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Oj, jag fick med ett felaktigt ord.
Tack för rättelsen!

Nästa gång rättar du mig 😉
Citera
2020-08-19, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcc1233
Så uppfattade nog inte jag. Samspelet beskrivs inte som "fint" utan att hon samspelade med P hela tiden.

Jag har erfarenhet att så fungerar barn till labila föräldrar då de vill vara till lags. Så som rädda barn gör då de vill vara föräldern till lags. Jag tolkar in det också m a p E och Ps "samspel" på julafton. Då hon inte vågade utan att få tillåtelse av P. Men bäst är väl att Raisamaria utvecklar själv. Viktigt att inte tolka in och förvrida vad Raisamaria skrivit och menar...

Du har rätt. Det var svårt att sätta fingret på vilken slags relation pappa och dottern hade, men flickan verkade vara mogen för sin ålder och mycket till lags. Hon agerade inte "fritt" som många andra barn utan kollade om det var "ok" vad hon sade och gjorde med pappan. Hon märkte knappt när mamma var där eller inte och de samspelade inte alls.
Citera
2020-08-19, 19:40
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raisamaria
Du har rätt. Det var svårt att sätta fingret på vilken slags relation pappa och dottern hade, men flickan verkade vara mogen för sin ålder och mycket till lags. Hon agerade inte "fritt" som många andra barn utan kollade om det var "ok" vad hon sade och gjorde med pappan. Hon märkte knappt när mamma var där eller inte och de samspelade inte alls.
jag blir både glad och ledsen när jag läser vad du skriver. Glad för att Esmeralda inte var uppenbart misshandlad nio dagar förre hon dog. Och ledsen över att hon så uppenbar ( så här i efterhand) var hämmad i sitt beteende, att hon visste att hon behövde kolla med pappa. Att hon inte fick/ klarade att samspela med andra barn. Intressant oxå att Rebecka säger i förhöret att hon knöt an bättre till Esmeralda än Patrik, men hon ägnar henne inte en blick på öppna förskolan.
Citera
2020-08-19, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Var lyssnar du? Jag känner att jag har missat något.
Ligger på första sidan Charlie lagt upp ljudfiler
Citera
2020-08-19, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
jag blir både glad och ledsen när jag läser vad du skriver. Glad för att Esmeralda inte var uppenbart misshandlad nio dagar förre hon dog. Och ledsen över att hon så uppenbar ( så här i efterhand) var hämmad i sitt beteende, att hon visste att hon behövde kolla med pappa. Att hon inte fick/ klarade att samspela med andra barn. Intressant oxå att Rebecka säger i förhöret att hon knöt an bättre till Esmeralda än Patrik, men hon ägnar henne inte en blick på öppna förskolan.

Håller med dig om allt. Tror att hon var en helt annan flicka hos sin fosterfamilj.
Rebecka verkar vara en expert på lögner så henne ska man inte lyssna för mycket på. Hon verkar mest ha tyckt att Esmeralda var jobbig och inte orkat med henne. Jag tror att Patrik knöt an till henne mer, och tog hand om henne. Försökte "uppfostra" henne. Rebecka ville nog vara i fred och gav sina barn droger. Hon verkar ju ha brytt sig lika mycket om Esmeralda när hon dog som på öppna förskolan. Vem som misshandlade henne är svårt att veta. Hur många av Esmeraldas blåmärken var gamla? Tänker att barn kan ha lite på knän osv när de ramlar. Men då är det väl max 5 st som är normalt. Tänker mest på smset där hon skriver: säg att mamma bara ska prata med henne annars blir hon hysterisk när hon ser källaren. Låter som det var hon som gjorde något på henne
Citera
2020-08-19, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Håller med dig om allt. Tror att hon var en helt annan flicka hos sin fosterfamilj.
Rebecka verkar vara en expert på lögner så henne ska man inte lyssna för mycket på. Hon verkar mest ha tyckt att Esmeralda var jobbig och inte orkat med henne. Jag tror att Patrik knöt an till henne mer, och tog hand om henne. Försökte "uppfostra" henne. Rebecka ville nog vara i fred och gav sina barn droger. Hon verkar ju ha brytt sig lika mycket om Esmeralda när hon dog som på öppna förskolan. Vem som misshandlade henne är svårt att veta. Hur många av Esmeraldas blåmärken var gamla? Tänker att barn kan ha lite på knän osv när de ramlar. Men då är det väl max 5 st som är normalt. Tänker mest på smset där hon skriver: säg att mamma bara ska prata med henne annars blir hon hysterisk när hon ser källaren. Låter som det var hon som gjorde något på henne

Ja, jag håller med dig att det verkar som att mamman var väldigt drivande i att behandla E illa. Hela grejen med öppna förskolan var väl att de skulle visa upp hur fina föräldrar de var och inte ens i den situationen klarade hon av att samspela med henne? Jag har länge funderat över sms:en med källaren. Jag fick verkligen gåshud när jag läste dem i FUP. Hur de behandlade henne verkar så utstuderat. 100 blåmärken på ett barn som grannarna aldrig hörde skrika och knappt visste att det fanns i lägenheten. Det är så mycket mer eller snarare något helt annat än dålig impulskontroll som ligger bakom detta. Föräldrar med dålig impulskontroll låter!
Citera
2020-08-19, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raisamaria

Tack så mycket för att du delar dina iakttagelser! Pratade mamman med någon på öppna förskolan (andra föräldrar, personal) överhuvudtaget? På vilket sätt var hon och S konstigt klädda? Minns du vad de hade på sig?
Citera
2020-08-19, 20:39
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt

Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Ja, jag håller med dig att det verkar som att mamman var väldigt drivande i att behandla E illa. Hela grejen med öppna förskolan var väl att de skulle visa upp hur fina föräldrar de var och inte ens i den situationen klarade hon av att samspela med henne? Jag har länge funderat över sms:en med källaren. Jag fick verkligen gåshud när jag läste dem i FUP. Hur de behandlade henne verkar så utstuderat. 100 blåmärken på ett barn som grannarna aldrig hörde skrika och knappt visste att det fanns i lägenheten. Det är så mycket mer eller snarare något helt annat än dålig impulskontroll som ligger bakom detta. Föräldrar med dålig impulskontroll låter!
Eller hur. Båda föräldrarna har dålig impulskontroll. Och båda föräldrarna visste vad Esmeralda var utsatt för.
Jag tänker att om Esmeralda var drogad ibland kanske det bidrog till blåmärkena oxå. Rebecka säger ju att hon har dålig balans. Visst kan treåringar ha det, men inte så de törnar det in i saker. Drogade människor kan däremot gör det.

Ja fy, det där källar smset är nästan det värsta. Det är så kallt, så utstuderat och ändå så vardagligt. Någon som kommer ihåg när det skickades?
Jag håller på att kolla lite på telefon trafiken runt de datum Esmeralda tros ha avlidet. Se om man får någon känsla vid någon tidpunkt.
Citera
2020-08-19, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
GDPR reglerar hur du får publicera bilder på andra. För bilder på barn under 13 gäller vårdnadshavares samtycke. Instagram är inte en sluten plats utan en öppen sådan. MJ har inte varit behörig att publicera bilder på andras barn på det sätt som hon gjort. Även om bilden inte visar ansikte så går det (särskilt ihop med medföljande text) avgöra exakt vilket barn det handlar om. Barnet är i fokus på bilden och inlägget handlar om barnet. Ett barn som inte är hennes. Det står MJ fritt att ta bilderna för privat bruk (det vill säga ha fotona i sitt hem eller sin mobil etc) men att publicera någonting på sociala media går inte under "privat bruk".

Gällande att jag inte anser att MJ var ett lämpligt val av familjehem så har jag redan förtydligat det. Det beror på att hemmiljön inte var stabil. Hon och hennes partner hade inte varit sammanboende tillräckligt länge för att anses stabila över tid - vad det ser ut så hade de inte varit sammanboende alls. Bevisligen var inte heller relationen stabil, då den tog slut några år efter den inletts. Utöver det ska inga personer som har inställningen att barnet blir deras eget och ska bo kvar resten av sin barndom vara familjehem, då detta står i direkt motsättning till målsättningen med att så långt som möjligt återförena barn med sina föräldrar.

Alla dessa saker har jag redan sagt flera gånger så du får ursäkta om jag antog att de frågor du inte fått svar på var just de du inte fått svar på, det vill säga ditt nonsens om att det här samtalsämnet över huvud taget inte ska förekomma.

Tackar för svar. Jag har inte läst alla dina tidigare inlägg, därför var jag nyfiken.

Nonsens tycker jag dock inte att min åsikt om samtalsämnet är. Om man sätter den aktuella tiden och händelsen (den vi är här för att diskutera) i perspektiv mot den som var före; lycklig, trygg och ombonad, så känns det fjuttigt att försöka kasta skugga över den, om du förstår hur jag menar? Särskilt när man jämför den kärleksfulla situationen i familjehemmet med den fruktansvärda som kom senare. Därför tyckte (tycker) jag att diskussionen är irrelevant och smaklös - i det här ämnet. Men alla är vi olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in