Citat:
Ursprungligen postat av
Moschata
I Sverige ska en person vara skäligen misstänkt för ett brott som kan ge fängelse på straffskalan, för att få företa husrannsakan över huvud taget.
Hur det är i Norge, i just detta fall, och husrannsakan under längre tid vet jag inte.
Men högst troligt "skäligen misstänkt" ...
Takk for informasjon! :-)
Jeg tenkte på det med tredjemannsransaking og/eller om det finnes andre lover som gir politiet lov til å beslaglegge åsted. Og jeg tenker at det hadde vært en fordel om politiet (fra dag 1 og i så lang tid fremover som politiet finner det nødvendig) kunne beslaglegge et åsted (som f.eks i dette tilfellet en bolig) for alvorlig straffbar handling (for å finne spor og for å utføre undersøkelser) uansett om dette åstedet er BO's bolig eller ikke og uansett om andre personer som bor i huset er eller ikke er mistenkt eller siktet for forbrytelsen.
F.eks et tenkt eksempel: Også hvis åstedet for en slik alvorlig kriminell handling mot BO ble utført i et hus som
ikke er BO's hjem, tenker jeg at det hadde vært en fordel om politiet kunne beslaglegge huset fra dag 1 for å finne spor og utføre undersøkelser.
Fra uttalelse fra politiet i mai i år: (
Politiet mener det er viktig å understreke at en tredjemannsransakingen i dette tilfellet gjøres på åstedet for en alvorlig straffbar handling. Undersøkelsene er ledd i etterforskingen av hva som har skjedd med Anne-Elisabeth Hagen.
– Formålet med etterforskningen er å bringe klarhet i hva som har skjedd, hvordan, hvem som står bak, og hva som er motivet. Politiet søker etter bevis både for og imot enkeltpersoners skyld, og i en bred og objektiv etterforskning er en viktig oppgave for politiet også å ivareta fornærmedes rettsvern, sier politiadvokat Hrenovica.
«Det stedet som fremstår som åstedet for en straffbar handling, fornærmedes bolig, og hennes øvrige tilholdssteder er i den sammenheng relevante steder å søke etter bevis som kan gi svar på disse spørsmålene,» skriver politiet.)