2020-04-07, 15:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tetsuh
Hej har studerat på Molkoms Folkhögskola i ett par år nu, och för ett halv år hittade vi en massa svart mögel i duschen. Anmälde såklart det till skolan men dom säger att "det alltid har varit där" och inte vill göra något åt det. Många av oss börjar nysa, få huvudvärk, snuva och trötthet -Vilket vi tror är på grund av svart möglet...

Kan dom verkligen göra så? Finns det något jag kan göra?
Att spraya på Boracol hjälper tillfälligt, men det lär komma tillbaka senare.
Citera
2020-04-07, 15:34
Medlem
Nej så får man inte göra. Du borde anmäla det någonstans.
Citera
2020-04-07, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngaChefen
Nej så får man inte göra. Du borde anmäla det någonstans.

Vet du var/vem jag kan anmäla det till? Vi är en större del på elevhemmen nu, på grund av covid-19.
Citera
2020-04-07, 18:19
Medlem
Citat:
Vet du var/vem jag kan anmäla det till? Vi är en större del på elevhemmen nu, på grund av covid-19.
Jag tror man ska anmäla sånt till skolinspektionen.
Citera
2020-04-07, 20:59
Medlem
Samizdats avatar
Utlandsstudier --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2020-04-07, 21:10
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Hej har studerat på Molkoms Folkhögskola i ett par år nu, och för ett halv år hittade vi en massa svart mögel i duschen. Anmälde såklart det till skolan men dom säger att "det alltid har varit där" och inte vill göra något åt det. Många av oss börjar nysa, få huvudvärk, snuva och trötthet -Vilket vi tror är på grund av svart möglet...

Kan dom verkligen göra så? Finns det något jag kan göra?

Ring en miljöinspektör på kommunen så kommer de ut och tittar på det. Dålig ventilation är ofta boven.

Kolla om den obligatoriska ventilationskontrollen, OVK, är godkänd, är den underkänd MÅSTE fastihetsägaren åtgärda problemet. OVK protokoll är allmän handling och kan fås via epost. Skicka ett mail till karlstadskommun@karlstad.se och be dem skicka en kopia.
Senast redigerad av Drullknull 2020-04-07 kl. 21:39.
Citera
2020-04-14, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Ring en miljöinspektör på kommunen så kommer de ut och tittar på det. Dålig ventilation är ofta boven.

Kolla om den obligatoriska ventilationskontrollen, OVK, är godkänd, är den underkänd MÅSTE fastihetsägaren åtgärda problemet. OVK protokoll är allmän handling och kan fås via epost. Skicka ett mail till karlstadskommun@karlstad.se och be dem skicka en kopia.

Shady saker börjar helt plötsligt hända efter skolan hittade tråden lmao, vi alla fick ett meddelande om att mitt inlägg är en lögn och att internaten inte alls har mögel... Ändå har det varit en snubbe i våran dusch i några dagar nu och fixat tidigt på morgonen efter dom hittade inlägget. Skulle vara najs om skolan meddelade om varför han egentligen har varit här, man blir ju bara mer fundersam.
Citera
2020-04-14, 17:58
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Shady saker börjar helt plötsligt hända efter skolan hittade tråden lmao, vi alla fick ett meddelande om att mitt inlägg är en lögn och att internaten inte alls har mögel... Ändå har det varit en snubbe i våran dusch i några dagar nu och fixat tidigt på morgonen efter dom hittade inlägget. Skulle vara najs om skolan meddelade om varför han egentligen har varit här, man blir ju bara mer fundersam.

Ibland kan det växa svartmögel på ytor som inte hinner att torka e.x. duschrum med undermålig ventilation. Det kan också vara så att det duschas mer än vad det är byggt för, det spelar ingen roll, mer intensiv verksamhet kräver bättre ventilation, här fuskas det otroligt mycket även om miljö- och bygginspektörer höjt tillsynen.

Det var en glad nyhet att de reagerade snabbt, ibland måste blåslampan tas fram för att saker skall hända.
Citera
2020-08-19, 14:42
Medlem
gumhos avatar
”Man får inte festa på folkhögskola” wtf? [Wendelsberg]

Jag har precis (igår) börjat på Wendelsbergs folkhögskola och hade sen innan fått intrycket att det festas mycket på folkhögskolor som har internat.

Jag har ställt mig i kö för boende på internatet men nu frågade jag en tjej som gått där i ett år och hon sa att dom har lite fester då och då MEN INGEN DRICKER. Man får absolut inte dricka säger hon. Att dom har en stark drogpolicy kan jag förstå men att dom inte ens dricker på en fest??? Asså va? Tydligen får man inte ens gå hem och sova på sitt rum om man har varit ute och druckit heller.

Har något gått på folkhöskola det senaste året som kan confirm? NÅGON SOM HAR GÅTT PÅ WENDELSBERG?

Vill fan inte bo på internatet isf. Orka betala 6 lax i hyra för ett 7 kvm rum med delad dusch o toalett och sen inte ens få ha riktiga fester med andra som bor där. O inte ens få gå hem o sova på sitt overpriced rum om man har druckit utanför skolan.

Kan det verkligen vara så?
Citera
2020-08-19, 14:46
Medlem
Cannibalizations avatar
Kan vara så på just den skolan, inte omöjligt att det exempelvis varit såpass stökigt tidigare att de varit tvugna att göra på det sättet.
Citera
2020-08-19, 14:50
Medlem
gumhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Kan vara så på just den skolan, inte omöjligt att det exempelvis varit såpass stökigt tidigare att de varit tvugna att göra på det sättet.

Men tror du verkligen att folk håller sig till det? Har dom vakter på skolan då eller va?
Citera
2020-08-19, 14:52
Medlem
Studsbolls avatar
Snälla. Säga att du skojar! Du väljer en skola som drivs av IOGT-NTO och fattar inte att det är en nolltolerans mot alkohol?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in