Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Nej, det gör jag inte då det resonemanget bygger på gammal kunskap där man anser att de låga nivåerna på ACE2-receptorer gör barn mindre mottagliga och mindre sjuka eller till och med immuna mot viruset. Nyare forsknings visar att låga nivåer på ACE2-recptorerna inte motverkar infektion och virusreplikation i de övre luftvägarna hos barn. De blir alltså inte lika sjuka och bär ofta på en asymtomatisk smitta. Andra undersökningar visar också att det är just asymtomatiska och presymtomatiska individer som kanske driver smittan mest i samhället. Faktum är att de som blir allvarligt sjuka och t.ex. hamnar på IVA inte alls är smittsamma och där man t.o.m. har svårt att få positiva svar på tester då virusreplikationen upphört i de övre luftvägarna.
Det är den färskaste informationen som finns så allt fler studier pekar på barn som drivare av smittan. Till vilken grad vet man kanske inte men är troligtvis mindre men att det finns vissa beteendemässiga faktorer som man får väga in i detta.
Om du tittar på de studier jag länkat till ser du också att två av dem är publicerade på CDC:s sida och har därför viss tyngd i sammanhanget.
Och observera vad jag menar med forskningsläget att allt mer pekar i riktningen jag talar om. Några definitiva svar finns inte men om man ska hävda motsatsen får man faktiskt leta bland nyare publikationer.
Citat:
Ursprungligen postat av
jerka11
Nej, jag kommer inte spendera tid på att leta referenser

. Men så att du vet, kvalitén på en referens hänger inte på hur färsk den är, utan det finns mycket viktigare aspekter. Hursomhelst har jag läst en del och jag vet att det inte råder konsensus krinbarnens roll i corona. Men jag har blivit mest övertygad av det som skrivits som tyder på att barn inte driver smittan, men du verkar inte hålla med.
Ni verkar båda ha koll, även om ni inte är överens om vilka slutsatser man kan dra.
Känner ni till några lokala utbrott där man tror att barn varit motorn i smittspridningen?
Jag gör inte det, så det är därför jag frågar.