2020-08-18, 23:34
Avstängd
Bajsmohammeds avatar
Vad är de här Pappa Långben för menlösa djur egentligen ? Jävligt äckliga och kryllar av dom nu efter att det varit så varmt . Dom som inte hittar in i huset sitter på rutorna .
Citera
2020-08-19, 00:07
Medlem
Är det lockespindlar eller harkrankar vi talar om? Jag har hört båda benämnas "pappa långben"!
Citera
2020-08-19, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Är det lockespindlar eller harkrankar vi talar om? Jag har hört båda benämnas "pappa långben"!

Gick upp en morgon - och hittade en Pappa Långben död på en flaska diskmedel. Den hade satt sig på den öppna korken och liksom fastnat...

Knasiga djur ! Man får släcka ner så att de flyger ut igen mot ljuset där ute.
Citera
2020-08-19, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Gick upp en morgon - och hittade en Pappa Långben död på en flaska diskmedel. Den hade satt sig på den öppna korken och liksom fastnat...

Knasiga djur ! Man får släcka ner så att de flyger ut igen mot ljuset där ute.

OK, har de flygförmåga är det nog harkrankar!
Citera
2020-08-19, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
OK, har de flygförmåga är det nog harkrankar!

Jag som trodde att pappa långben och harkrank är samma djur .... eller är det spindlar som är pappa långben uhh ?!
Citera
2020-08-19, 01:05
Medlem
Jag har bara hört spindlarna kallas för pappa långben. Harkrankar är just Harkrankar.
Citera
2020-08-19, 01:09
Medlem
Samma här. Dom är antingen på fönsterrutan eller inne i alla rum. Dom är långsamma och därför lätta att med liten servett ta fast dom och släppa ut dom
Citera
2020-08-19, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Jag som trodde att pappa långben och harkrank är samma djur .... eller är det spindlar som är pappa långben uhh ?!

Det är en regionell grej. Harkrankar, pappa långben, hästmyggor och Skrångelmogga är alla namn för samma djur, detta flygfä du beskriver som jag uppfattar som helt efterblivna om man tittar på dem när de flyger, de flyger som de vore fulla.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Harkrankar#Namn <--- där har du en lista på nästan alla namn så du inte blir förvirrad nästa gång.
Citera
2020-08-19, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Samma här. Dom är antingen på fönsterrutan eller inne i alla rum. Dom är långsamma och därför lätta att med liten servett ta fast dom och släppa ut dom

Om detta är din metod så föreslår jag att du har ihjäl dem istället. Deras ben och vingar skadas enkelt, de kan skadas även vid indirekt rörelse enligt wikipedia.
Citera
2020-08-19, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chill123
Om detta är din metod så föreslår jag att du har ihjäl dem istället. Deras ben och vingar skadas enkelt, de kan skadas även vid indirekt rörelse enligt wikipedia.
Jag vet. Försöker ta tag väldigt försiktigt
Citera
2020-08-19, 01:21
Medlem
wag1fromDerInits avatar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Harkrankar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lockespindlar

Dessa två olika djur brukar kallas pappa långben

I den engelskspråkiga världen är det vanligt att man refererar till dallerspindlar när man säger "daddy longlegs" https://sv.wikipedia.org/wiki/Dallerspindlar
Mycket vanlig att se i hörnen om man jobbar på lager. De sitter mest helt stilla i sitt nät.

Du syftar förmodligen på harkrankar som är en slags stor harmlös mygga. De lever en del av sitt liv som larv och ägnar sig åt att käka. Sedan förpuppas den och blir en sån där långben. Då har den som enda mål att hitta en sexpartner. De vuxna individerna kan knappt äta, endast suga i sig lite vätska. De är alltså ute efter att få ligga och inget annat överhuvudtaget.
Citera
2020-08-19, 01:44
Medlem
Född skåning och har alltid bott i Skåne, sånär som lumpen i Blekinge. Har bara hört namnet Långben.

Tog en dusch nyss och tyckte mig se två i badrummet. Lyckades spola ner två i kloaken medan jag duschade men sedan var det tre när jag var klar som flög runt. Hur bär de sig åt att ständigt föröka sig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in