2020-08-18, 19:11
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Men majoriteten av skolor har varit stängda under sommaren och högre utbildningar till viss del redan innan och är det fortfarande.

Sen är det väl ytterst få 70+ multisjuka som jobbar där? Klart det inte finns särskilt många dödsfall i det urvalet. Hur många smittade kanske är vettigare att kolla på?

Det är inte många multisjuka 70+are som jobbar inom andra yrken heller. Och i jämförelse med andra yrkesgrupper så ligger alla de 215 000 förskole- och skollärarna med sitt enda dödsfall i covid-19, i stort sett bättre till än andra yrkesgrupper.
Citera
2020-08-18, 19:12
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, jag hittar inte heller något. Det finns en del sentinel-undersökningar i olika Europeiska länder men de är nästan alltid av det lokala slaget och täcker bara en mindre region eller till och med by/stad.

Dessutom verkar epidemin skilja sig så pass mycket i både utbreddhet och styrka att det knappast skulle vara möjligt att göra en uppskattning baserat på siffror från en annan plats.

Normalt sett ligger dödligheten av influensa på 0,1%.

https://arbetartidningen.se/2020/04/02/coronaviruset-och-vanlig-influensa-likheter-och-skillnader/

Om man vill kan man själv räkna på det:

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf
Citera
2020-08-18, 19:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kom igen nu Ola... Hävdar även du att munnskydd är meningslösa!? Är din källa Giesecke?

Nej, då. Måste man, absolut alls, befinna sig på en plats, under en tidpunkt, där trängsel inte kan undvikas, så är ansiktsmask bättre än ingen ansiktsmask alls, förutsatt att den hanteras rätt.
Citera
2020-08-18, 19:15
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, vad vill jag säga med det? Du verkar vara rätt skarp så jag tror du kan svara på det själv, eller hur?

Min tes: Covid är likväl som en pandemi en infodemi. Den har dragit till sig rädsla och panik. MEN många verkar inte förstå att döden och dess orsaker är en del av livet.

Klart det är en del av livet. Men bara för att det är en del av livet och att influensa är naturligt så behöver man väl inte låta skiten härja fritt i samhället helt utan åtgärder? Eftersom du ville jämföra med trafikolyckor så kan vi ju ta det som exempel. Bör vi då avskaffa bilbälte, hastighetsrestrikioner och krav på krocktester eftersom döden är en del av livet?
Citera
2020-08-18, 19:17
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Det är inte bara vissa i tråden som påstår att majoritet bland corona offren är 70+ samt underliggande sjukdom. Statistiken är ganska tydlig . Ett problem är dock att urvalet bland coronaoffer i yrkesverksam ålder är väldigt litet, då endast typ 3-400 som avlivit har varit under pensionsåldern. Så lite svårt att dra långtgående slutsatser. Men statistiken jag sett tyder på att den relativa risken (riskökningen) avseende att smittas samt dö av corona är mindre än 1 för lärare/förskolelärare (dvs dem är underrepresenterade).

Jag har inte sett någon stats på det, så kan inte uttala mig, men att ignorera faktorerna som jag skrev tidigare är ju att ohederligt bedriva opinionsbildning.
Citera
2020-08-18, 19:19
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är inte många multisjuka 70+are som jobbar inom andra yrken heller. Och i jämförelse med andra yrkesgrupper så ligger alla de 215 000 förskole- och skollärarna med sitt enda dödsfall i covid-19, i stort sett bättre till än andra yrkesgrupper.

Ja, och en delförklaring kan givetvis vara just att skolorna varit stängda en period. En rimlig gissning vore väl att vården skulle ligga ganska högt upp på listan av yrkesgrupper som har flest smittade och avlidna?

Länka gärna stats om du har.
Citera
2020-08-18, 19:20
Medlem
Citat:
Klart det är en del av livet. Men bara för att det är en del av livet och att influensa är naturligt så behöver man väl inte låta skiten härja fritt i samhället helt utan åtgärder? Eftersom du ville jämföra med trafikolyckor så kan vi ju ta det som exempel. Bör vi då avskaffa bilbälte, hastighetsrestrikioner och krav på krocktester eftersom döden är en del av livet?

Jag har inte jämfört med trafikolyckor, du blandar ihop mig med någon annan.
Vi har inte låtit skiten härjat fritt, utan vidtagit många åtgärder.
Det stora misstaget var att vi lät smittan komma in på äldreboenden, som dog med covid istället för av magsjuka eller influensa. Vi får se vad över dödligheten säger till slut
Citera
2020-08-18, 19:20
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Normalt sett ligger dödligheten av influensa på 0,1%.

https://arbetartidningen.se/2020/04/02/coronaviruset-och-vanlig-influensa-likheter-och-skillnader/

Om man vill kan man själv räkna på det:

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf
Jag har räknat en hel del och min troliga IFR landar på 0.6%, men det är för UK och gissningvis är det bara de länder som råkat värst ut HITTILLS som ligger så högt.

https://cdn-102.forumfiles.com/19a6e6J4od/44e9d843-1597771702/Screenshot%202020-07-30%20at%2010.13.40.jpg
Citera
2020-08-18, 19:23
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Så omkring 8000 test om dagen. Ved vi om det betyder 8000 testede individer, eller 4000 som har fået 2 test hver?
Under alle omstændigheder er det et overraskende lavt tal med tanke på jeres smittetryk.

Det är antal prov tagna som avses.
Inte antal provtagna.
Citera
2020-08-18, 19:24
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Om du menar https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/53c0dc391be54f5d959ead9131edb771/infection-fatality-rate-covid-19-stockholm-technical-report.pdf så är den gjorde på gamla estimat.

Jag har en modell som är svår att dela anonymt, men om du vill efterapa mig använd metoden i Russell et al, men istället för att lägga på Kinas beräknade IFR-kurva (avseende ålder) rakt på Diamond Princess statistiken så skalar du så att du hamnar på korrekt antal döda (7 döda av 705 konstaterade fall (PCR)). Den kurvan jag får ut där applicerad på snitt västerländsk demografi ger en IFR på ca 0.1%.

Dock så ska man vara lite kritisk, jag gör några antaganden som bör kritiseras: 1) jag antar att Diamond Princess var ett perfekt scenario och siffrorna vi har därifrån stämmer, 2) jag antar att Kinas CFR-kurva stämmer, 3) jag antar att CFR är proportionellt mot IFR för hela kurvan (dvs oavsett ålder).

Snabb kritik man med rätta kan ge min enkla modell; 1) Alla på Diamond Princess testades inte, bara de i närhet till fall eller de med symptom, 2) Kina kan ha släppt vilka siffror som helst, 3) det är orimligt att tro att alla åldrar har samma benägenhet att utveckla symptom och därmed gå från infektion till fall i statistiken, jag har dock ingen aning om hur jag ska lösa det bättre

Russell, T. W., Hellewell, J., Jarvis, C. I., Van Zandvoort, K., Abbott, S., Ratnayake, R., ... & CMMID COVID-19 working group. (2020). Estimating the infection and case fatality ratio for coronavirus disease (COVID-19) using age-adjusted data from the outbreak on the Diamond Princess cruise ship, February 2020. Eurosurveillance, 25(12), 2000256.

Det finns andra källor som kommer fram till liknande, se exempelvis nedan. Dock nämner de inte IFR direkt utan säger följande:

Dvs, CFR / range(6, 24) => IFR-spannet, vilket då lägger sig kring 0.1% för en normal population (har för mig att jag hamnade på 0.12% när jag körde modellen, men kan komma ihåg fel).

Havers FP, Reed C, Lim T, et al. Seroprevalence of Antibodies to SARS-CoV-2 in 10 Sites in the United States, March 23-May 12, 2020. JAMA Intern Med. Published online July 21, 2020. doi:10.1001/jamainternmed.2020.4130
Dina antaganden verkar rimliga. Jag har inget bättre förslag.
Nyckelordet är "normal population". I Sverige varierar dödligheten enormt mellan olika grupper.
En delförklaring till Sveriges höga dödstal är ju att vi i befolkningen har en så hög andel äldre och äldre äldre jämfört med stora delen av övriga världen.

Det verkar också fullt rimligt att IFR sjunker ju längre in i pandemin vi kommer. Åtminstone i Sverige.

Citat:
Så Covid har tagit 6x så många liv och du frågar dig om det är värt inga restriktioner och inga stängda skolor?
Ja. Hittills har Socialstyrelsen registrerat 5 612 döda i covid-19. Det är väldigt många människoliv.
Men det betyder inte att om inte pandemin drabbat oss så hade dessa 5612 personer levt i dag.
Hur hade dödstalen påverkats om vi i stället stängt ned som andra länder? Vad får en nedstängning för konsekvenser på sikt. Borde vi stänga Sverige varje år det är en svår influensa?
Så ja, jag tycker att det är relevant göra jämförelser och ställa frågor.

FHM:s generaldirektör resonerade i april kring hur han ser på pandemin:

Citat:
– En sak är viktig att förstå, säger Johan Carlson och vecklar ut sin gängliga kropp i fåtöljen i den tomma hotellobbyn.

– Facit är inte antalet människor som dör av coronaviruset. Facit är vad vi ser efter fyra-fem år. Hur påverkar coronautbrottet hela hälsosituationen i Sverige? Varje år läggs 850 000 människor in på sjukhus, vi måste ju ta hand om alla andra sjukdomar också. Vad blir det för undanträngningseffekter av corona?

Carlson gestikulerar livligt.

– Och hur påverkas barns psykiska hälsa? Det är en av anledningarna till att vi är emot skolstängningar. Många barn lever i trasiga hem, under svåra sociala förhållanden. Skolan är deras livlina.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndighetens-johan-carlson-det-ar-klart-att-det-kan-kannas-lite-skrammande/
Citera
2020-08-18, 19:24
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag har räknat en hel del och min troliga IFR landar på 0.6%, men det är för UK och gissningvis är det bara de länder som råkat värst ut HITTILLS som ligger så högt.

https://cdn-102.forumfiles.com/19a6e6J4od/44e9d843-1597771702/Screenshot%202020-07-30%20at%2010.13.40.jpg

Om du menar för Covid så är 0,6-0,8 det intervall jag håller mig till nu, baserat på all statistik. Det skiljer något mellan länder på grund av faktorer som befolkningstäthet, sjukvård etc.
Citera
2020-08-18, 19:26
Medlem
Citat:
Jag har inte sett någon stats på det, så kan inte uttala mig, men att ignorera faktorerna som jag skrev tidigare är ju att ohederligt bedriva opinionsbildning.
Vilka faktorer?
I princip alla som dött av corona blev smittade innan sommaren, dvs skolstängning påverkar inte lärarnas representation snarare tvärtom. Var det någon annan faktor?

Ref. https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/f/forekomst-av-covid-19-i-olika-yrkesgrupper/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in