Om du menar
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/53c0dc391be54f5d959ead9131edb771/infection-fatality-rate-covid-19-stockholm-technical-report.pdf så är den gjorde på gamla estimat.
Jag har en modell som är svår att dela anonymt, men om du vill efterapa mig använd metoden i Russell et al, men istället för att lägga på Kinas beräknade IFR-kurva (avseende ålder) rakt på Diamond Princess statistiken så skalar du så att du hamnar på korrekt antal döda (7 döda av 705 konstaterade fall (PCR)). Den kurvan jag får ut där applicerad på snitt västerländsk demografi ger en IFR på ca 0.1%.
Dock så ska man vara lite kritisk, jag gör några antaganden som bör kritiseras: 1) jag antar att Diamond Princess var ett perfekt scenario och siffrorna vi har därifrån stämmer, 2) jag antar att Kinas CFR-kurva stämmer, 3) jag antar att CFR är proportionellt mot IFR för hela kurvan (dvs oavsett ålder).
Snabb kritik man med rätta kan ge min enkla modell; 1) Alla på Diamond Princess testades inte, bara de i närhet till fall eller de med symptom, 2) Kina kan ha släppt vilka siffror som helst, 3) det är orimligt att tro att alla åldrar har samma benägenhet att utveckla symptom och därmed gå från infektion till fall i statistiken, jag har dock ingen aning om hur jag ska lösa det bättre
Russell, T. W., Hellewell, J., Jarvis, C. I., Van Zandvoort, K., Abbott, S., Ratnayake, R., ... & CMMID COVID-19 working group. (2020). Estimating the infection and case fatality ratio for coronavirus disease (COVID-19) using age-adjusted data from the outbreak on the Diamond Princess cruise ship, February 2020. Eurosurveillance, 25(12), 2000256.
Det finns andra källor som kommer fram till liknande, se exempelvis nedan. Dock nämner de inte IFR direkt utan säger följande:
Dvs, CFR / range(6, 24) => IFR-spannet, vilket då lägger sig kring 0.1% för en normal population (har för mig att jag hamnade på 0.12% när jag körde modellen, men kan komma ihåg fel).
Havers FP, Reed C, Lim T, et al. Seroprevalence of Antibodies to SARS-CoV-2 in 10 Sites in the United States, March 23-May 12, 2020. JAMA Intern Med. Published online July 21, 2020. doi:10.1001/jamainternmed.2020.4130