2020-08-18, 15:23
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Om 2-3 veckor har USA fler döda/capita än Sverige.
Undrar vad de ska säga om det, när de har dömt ut oss så mycket?

Dom där måtten är så meningslösa. Många delstater i USA ligger långt under och en hel del ligger långt över.
Citera
2020-08-18, 15:24
Moderator
Tinuviels avatar
Påminnelse om att munskyddsfrågan tas i någon av munskyddstrådarna.
// mod
Citera
2020-08-18, 15:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag förstod att du skulle ta upp den stängda förskolan i Kalmar.

Men personalen där har troligen smittat varandra under något möte eller under någon fest. Mycket troligt har det funnits en superspridare ibland personalen. Och, ja, vissa av förskolebarnen kan ha blivit smittade av personalen. Men dessa smittade barn för inte smittan vidare till sina föräldrar. Där emot så är det inte så Smart att låta fyraåriga "Fredrik" som går på förskolan att besöka den krassliga och mycket sköra "tant Agda" på hennes särskilda boende. För där räcker det med att hon andas in någon enstaka viruspartiklar för att det skall vara klippt. Hennes liv kan då förkortas med upp till ett halvår, vilket skulle kunna ge lille "Fredrik" svåra skuldkänslor för resten av livet.

Huruvida det var befogat att stänga ner förskolan i Kalmar kan jag inte uttala mig om. Däremot så bifogar jag en fyllig artikel om dödligheten i Sverige.

https://emanuelkarlsten.se/antalet-doda-2020-hittills-ett-tiotal-over-snittet-per-dag/

Det är barnen som smittat ned personalen. Och den naturliga frågan är givetvis varför inte barnen kan besöka sina äldre släktingar när de ändå inte smittar.
Citera
2020-08-18, 15:29
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det här verkar ju helsnurrigt. Tidigare har ju representanter för Sverige envist hävdat att Sverige är det land som här bäst koll på statistiken (för att inte tala om hur det låter bland vissa skribenter här på fb...)? Nu visar det sig således att man inte har någon koll på statistiken överhuvudtaget.

Förstår faktiskt inte att man inte gör som här UK, har total koll på den officiella statistiken genom att utgå ifrån dödsattesterna? Eller är de också fel i Sverige?

Evigt problem detta med att jämföra dödstalen mellan olika länder.

Bäst är väl att kolla totala överdödligheten efteråt.

Sverige har ju t ex en överdödlighet på ca 4000 pers i år, en bit ifrån 5700 som väl är officiella siffran för Corona
Citera
2020-08-18, 15:30
Medlem
Der er registreret 115 nye tilfælde med coronasmitte i Danmark det seneste døgn. Det oplyser Statens Serum Institut (SSI).

Siden 10. august har der konstant været mere end 100 daglige smittetilfælde.

Af de 115 nye smittetilfælde stammer 17 fra København, mens 39 stammer fra Aarhus.

Særligt Aarhus har på det seneste været i fokus på grund af et lokalt udbrud af coronasmitte.

Fra mandag til tirsdag er antallet af indlagte coronapatienter steget med to til i alt 18 på landsplan. Det er det højeste antal siden 11. august, hvor 20 var indlagt.

Én af de indlagte coronapatienter er i respirator.

Der er ikke registreret coronarelaterede dødsfald det seneste døgn.

Dermed er der ikke registreret coronarelaterede dødsfald i Danmark siden 11. august.

Hen over det seneste døgn er der blevet testet 16.594 personer. Det er sket på baggrund af 27.768 prøver.

Forskellen mellem antallet af test og prøver hænger sammen med, at en person kan være blevet testet flere gange.

https://www.berlingske.dk/danmark/115-nye-smittetilfaelde-i-danmark-to-flere-er-indlagt
Citera
2020-08-18, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Dom där måtten är så meningslösa. Många delstater i USA ligger långt under och en hel del ligger långt över.

Precis som i Sverige.

Stockholm - 1 på 1000 har avlidit.
Kalmar - 1 på 4000 har avlidit.

Totalt Sverige - 1 på 1700 har avlidit.

Sen är det nog större variation mellan delstater.

Det som slog mig var att Kalifornien låg så lågt för att vara en så stor delstat.

Kan det vara luftfuktigheten som underlättar spridningen på östkusten?

https://www.city-data.com/forum/attachments/general-moving-issues/194681d1516727845-cities-towns-no-snow-maybe-not-evaporation_map.gif
Senast redigerad av Kalmar2004 2020-08-18 kl. 15:41.
Citera
2020-08-18, 15:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vad menar karln?

Brainstorming? Tester? Utarbetande av tidsplaner? Gräl? Komma på svepskäl för reträtt? Tillverkning?

https://www.expressen.se/nyheter/folkhalsomyndigheten-haller-presstraff-om-corona/

EDIT:
Förlåt Moderator, ditt meddelande kom medan jag skrev. Å andra sidan så är det själva uttalandet som verkar luddigt (som det mesta andra från dem).

De kommer med ett beslut precis vilket år som helst, men tidigast efter valet, minst två år efter vaccinet.
Citera
2020-08-18, 15:43
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Evigt problem detta med att jämföra dödstalen mellan olika länder.

Bäst är väl att kolla totala överdödligheten efteråt.

Sverige har ju t ex en överdödlighet på ca 4000 pers i år, en bit ifrån 5700 som väl är officiella siffran för Corona

Ja du har rätt det är problem att jämföra dödstalen även för att dödsorsak inte registreras lika noga över allt eller enligt samma parametrar. Det som är sjukt irriterande är att många skiter i rekommendationerna och trängs i kollektivtrafiken för att de vill ta sig till badet. och att FMH uttalar sig så jävla luddigt om munskydd.
Citera
2020-08-18, 15:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det som förvånar mig var brandmän med 2,2 högre risk. Den var otippad!

Jag får känslan att denna rapport bara visar var klustersmittan fanns i våras.

Ja det va verkligen otippat. Kan det ha något med deras nattjänstgöring att göra?

Trånga "sovalkover"?? Jag vet inte hur den tjänstgöringen ser ut.
Citera
2020-08-18, 15:47
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Om 2-3 veckor har USA fler döda/capita än Sverige.
Undrar vad de ska säga om det, när de har dömt ut oss så mycket?

Japp, det ska bli roligt att höra.
Citera
2020-08-18, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Formulerar sig Moderaterna på det sättet så är de för munskydd. Läser in en stark kritik av regeringen i det uttalandet. Regeringen har ju avsagt sig ansvaret och lämpat det på "expertmyndigheten" med Dr Tengele i spetsen.

Jag läser det som att M hakar också på FHM, precis som regeringen. Epidemiologi är mer konst än vetenskap och nu följer både S och M Gieseckes magkänsla. Vi har valt våra politiker för att de ska kunna styra skutan då det stormar, alla politiker, inte bara regeringspartiet som nu stöds av extremister för att kunna avnjuta maktens frukter.
Citera
2020-08-18, 15:48
Moderator
Tinuviels avatar
Hörde något inslag på radion om att siffrorna avseende avlidna på intensivvårdsavdelningarna skiljer sig åt en del. Men det måste väl finnas rätt så mycket osäkerhetsfaktorer i de siffrorna? Kan tänka mig att man i Sthlm när det var som värst selekterade ganska hårt vilka som fick en IVA-plats medan man på mindre utsatta sjukhus accepterade äldre och personer med fler sjukdomar. Att inkludera Västerbottten eller Gotland i statistiken där enligt c19 31 respektive sju personen dött i covid totalt under pandemin (vet inte hur många av dem som IVA-vårdades) riskerar ju att bli väldigt missvisande då enstaka fall betyder att statistiken slår med många procent åt ena eller andra hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in