2020-08-18, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Tack. Tänkte om de kallar honom och tvingar honom som man egentligen blir i vittnesmålsfallen. Det är ju bara böter gällande vittnesmål då det är ju ingen stor sak men ändå.
Fyfan vad hemskt för grabbarna asså, så nära att franky klarade sig...
Citera
2020-08-18, 11:51
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Är det någon som vet vad en 17-åring för för straff i Danmark? Under 18 år måste rimligen betyda någon form av kortare strafftid än full pott åtminstone.
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Abbe och Panda var 17. Det är ju en smula sjukt om Abbe får 10 års avdrag på straffet. Han fyllde 18 10 dagar efter morden...
Citat:
Ursprungligen postat av Goteborgdirekt1994
I Sverige är det så att ungdomsrabatten blir lägre ju äldre du när det gäller en person 18-21. T ex om en person har en månad kvar tills han fyller 20 döms han hårdare än om han fyllt precis fyllt 19 men det kanske inte gäller i DK?

När det gäller dom här i DK så blir det ju perfekt att få 10 år och komma ut som 24-25 åring och starta om på nytt. Då kommer kanske alla andra inblandade vara döda.

Expressen spekulerar lite om strafftiden:

Citat:
I Sverige har de kriminella gängen lärt sig att använda ungdomar för att begå grova brott men när två ungdomar, som var 17 år vid dubbelmordet i Herlev, nu ställs inför rätta riskerar de att dömas till 20 års fängelse.
Citat:
En särskild dansk gänglagstiftning används av åklagaren i rättegången mot de fem misstänkta dubbelmördarna från Rinkebygänget. Lagen ger möjlighet att dubbla straffen för brott som utförs av gängkriminella.

Det talar för att det faktiskt kan bli 20 års fängelse om det blir fällande dom för de två yngsta av de mordåtalade.

Källa: https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/danmark-daltar-inte-med-unga-och-gangkriminella1/
Senast redigerad av -Info- 2020-08-18 kl. 12:04.
Citera
2020-08-18, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nackrosen
Dom blev nog inte lurade dit. Svennar har gjort knarkupprörelser där i typ 70 år. Däremot blev dom lurade vid själva uppgörelsen.
All stress och det klantiga utförandet tyder ju på att mördarna försökt anpassa sig till offrens agenda och inte tvärtom.

Nej men det låter osannolikt för mig. Någon måste ha lurat dit dom - VEM? Man valde dessutom ny främmande mark att operera på för att komma undan. I västerort hade man fått problem då polisen redan vet vilka aktörerna är i konflikten. Vem var DP mest ute efter av Gucci och Franky?
Citera
2020-08-18, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan
Nej men det låter osannolikt för mig. Någon måste ha lurat dit dom - VEM? Man valde dessutom ny främmande mark att operera på för att komma undan. I västerort hade man fått problem då polisen redan vet vilka aktörerna är i konflikten. Vem var DP mest ute efter av Gucci och Franky?

Snarare tvärtom dumt o göra i ett annat land, mordet blev känt direkt och poliserna vet vilka som ingår i dp. Lätt o kolla upp var de befunnit sig ( kameror, mobiler)osv. Ser dom att de har vari i Danmark vid tidpunkten är de ganska uppenbart vilka som utfört det. Svårt o förklara bort vad dom gjort i ett annat land exakt vid tidpunkten då mordet skedde.

Lättare om de utfört de i Sverige då är de bara o säga att de bor i Stockholm och att De rör sig på olika platser runt om i Stockholm vilket gör de svårare o bevisa att dom befunnit sig på platsen vid mordet. Nu har dom nästan sytt in sig själva så dumma dom är.
Citera
2020-08-18, 12:38
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/larmsamtalet-fran-vannen-nagon-skot-mot-mig

Tydligen betalade DP en ”nära vän” till franky som hade fått en fristad i Rinkeby under frankys beskydd, vem kan de tänkas vara? Riktigt svin som säljer ut personen som gett honom beskydd
Citera
2020-08-18, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan
Av de som framgått tidigare bör väl franky varit huvudsakliga måltavlan.
Citera
2020-08-18, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenalina23

Tydligen betalade DP en ”nära vän” till franky som hade fått en fristad i Rinkeby under frankys beskydd, vem kan de tänkas vara? Riktigt svin som säljer ut personen som gett honom beskydd

Låter fan som att det kanske är Poy som gjorde allt ändå? Och att det var därför han blev mördad 31 december 2019. Yasin var ju huvudmisstänkt för mordet och rappar i Workin följande, "Om du säger loyalty is priceless you gotta pay the price där jag bor, jag riskerade allt för min bror. " Och detta är Poys instagram profil där han har loyalty is priceless https://www.instagram.com/poy163/
Citera
2020-08-18, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jalzo
Låter fan som att det kanske är Poy som gjorde allt ändå? Och att det var därför han blev mördad 31 december 2019. Yasin var ju huvudmisstänkt för mordet och rappar i Workin följande, "Om du säger loyalty is priceless you gotta pay the price där jag bor, jag riskerade allt för min bror. " Och detta är Poys instagram profil där han har loyalty is priceless https://www.instagram.com/poy163/

Om du läser igen så står de att frankys kontakt är från Danmark som fick bostad av franky för att han hade problem med danskar. Kan inte va poy.
Citera
2020-08-18, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenalina23

Tydligen har fbtråden listat ut hela förloppet för länge sedan. Vore intressant med en svensk artikel som berättade ngt nytt.
Citera
2020-08-18, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Expressen spekulerar lite om strafftiden:

Källa: https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/danmark-daltar-inte-med-unga-och-gangkriminella1/

Tack. Ja jag lyssnade på podcasten Ledarredaktionen igår som talade med lite olika aktörer; en mycket erfaren advokat, Sjöhult och några till. Där förtydligades också.

Sjöhult har ju i sin rapportering både missat och sen när han beskrev Frankys brottsregister med vad det gällde så tog han bort en dom i mitten och ”missade” att redogöra för att han dömdes för våldtäkt så just Expressen och Sjöhult känns som om de inte alltid är att lita på. Dock var Ledarredaktionen bra då fler och juridiskt kunniga förtydligade.
Citera
2020-08-18, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran3310
Snarare tvärtom dumt o göra i ett annat land, mordet blev känt direkt och poliserna vet vilka som ingår i dp. Lätt o kolla upp var de befunnit sig ( kameror, mobiler)osv. Ser dom att de har vari i Danmark vid tidpunkten är de ganska uppenbart vilka som utfört det. Svårt o förklara bort vad dom gjort i ett annat land exakt vid tidpunkten då mordet skedde.

Lättare om de utfört de i Sverige då är de bara o säga att de bor i Stockholm och att De rör sig på olika platser runt om i Stockholm vilket gör de svårare o bevisa att dom befunnit sig på platsen vid mordet. Nu har dom nästan sytt in sig själva så dumma dom är.

De gjorde vad jag tror i Danmark för det var den lättaste möjligheten att få ett bra läge. De blev goade av någon och det gick att få dit dem utan att de var alltför misstänksamma.

Att Danmark har kameror och sånt tror jag inte GM tog hänsyn till då de inte är kända för att göra några direkt omvärldsanalyser. De lär ju definitivt inte reka eller studera vad de lokala förutsättningarna är utan bara gör. Det visar ju även resultatet.
Citera
2020-08-18, 16:47
Medlem
Citat:
De gjorde vad jag tror i Danmark för det var den lättaste möjligheten att få ett bra läge. De blev goade av någon och det gick att få dit dem utan att de var alltför misstänksamma.

Att Danmark har kameror och sånt tror jag inte GM tog hänsyn till då de inte är kända för att göra några direkt omvärldsanalyser. De lär ju definitivt inte reka eller studera vad de lokala förutsättningarna är utan bara gör. Det visar ju även resultatet.
Och det visar även att detta inte var långt bak planerat, förmodligen bara någon dag. De tog verkligen tillfället i akt och mördade dem, men extremt nära att Franky klara sig, om man kollar videon så var det säkert filmat precis när franky flytt iväg, makkan sköt väl många skott i gucci pga han blev lack över hur allt gick och att de förmodligen trodde att franky skulle klara sig... Men mycket klantigt och oerfaret gjort, nu kommer de alla sitta på extremt långa voltor och de små i DP kommer få de jobbigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in