Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Oj, detta blev mycket att ifrågasätta...
1. Om faktumet att de båda vistats i lägenheten är tillräckligt för att var för sig främja gärningen, så undrar man ju: Om fler personer hade vistats i lägenheten, hade dom också automatiskt främjat gärningen och gjort sig skyldiga till Mord eller Synnerligen grov misshandel/Vållande till annans död?
Jag undrar också utifrån detta resonemanget att om Du och Jag kommer överens om att vi skall gå och handla på ICA och du inne på ICA helt plötsligt sliter upp en kpist och skjuter ihjäl butiksbiträdet. Har vi då agerat tillsammans och i samförstånd? Har jag då främjat gärningen? Jag har ju FAKTISKT varit där inne i butiken tillsammans med dig?
2. Att under dagar, veckor eller månader - på olika sätt vanvårda, vara oaktsam, inte ta sitt föräldraansvar och att ev. bruka våld mot sitt barn är fruktansvärt allvarligt och fruktansvärt hemskt, det håller vi alla med om! Men att säga att detta sammantaget handlar om ett uppsåtligt Mord blir bara galet. Jag menar: Hur många Mord som pågått i flera veckor har du hört talats om? Och om dom haft uppsåt att döda Esmeralda varför gjorde dom då sådär? Måste ju finnas 1000 enklare/snabbare sätt att döda en 3-åring på?
3. Att Esmeralda hade massa skador på sig stämmer absolut. Men kommer samtliga skador från dödstillfället? - Nej! Är det bevisat var/när dessa skador uppkommit? - Nej! Är det bevisat från VEM som orsakat dessa skador? - Nej!
4. "Då har man verkat i samförstånd, att slå och droga och svälta ett barn är UPPSÅTLIGT. Även om man
INTE SJÄLVKLART VILL DÖDA BARNET, om man förvägrar någon mat, så dör den till slut, det fattar alla".
Alltså jag blir lika förvirrad varje gång du pratar brottsrubricering. Är det ett Mord eller Vållande du vill ha detta till??? Du måste kunna klarlägga detta tydligt någon gång!!
Ja, om två vårdnadshavare med garantiansvar vistas i lägenheten tycker jag att båda har ansvar för om barnet misssköts. Att hålla på och ordbajseria om Ica och handling är ju bara fånigt. Om ett barn som får normal omsorg ramlar och slår sig när en förälder är ute så är det ju inte dessas ansvar, men det är ju inreder det handlar om här. Vi talar om ett barn som vanskötts länge. Att inte se detta som något som skedde i samförstånd är absurt:
Vad vet vi om vad som hände i bilen i Malixander en av rånarna kanske bönade och bad om att de skulle ge upp, men en polis kanske är viktigare än ett barn?
Ja, detta mord pågick ju i månader, kanske Esmeralda klarat sig mycket bättre om hon varit normalviktig. Rättsläkaren skrev ju något om långvarig stress.
För mig är det ännu värre att inte alla skador kom från dödstillfället. Hade de gjort det hade det ju faktiskt kunnat vara en tragisk olycka.
Jag pratar inte speciellt mycket brottsrubricering. Jag pratar om vad jag anser Rebecka skyldig till.
Och jag måste ingenting. Jag har sagt att jag inte är jurist. Sunt förnuft säger att mamman är lika skyldiga till Esmeraldas vanvård som pappan. Sen får juridiken säga vad den vill. Men i detta fall är det det sunda förnuftet säger som är riktigt och det juridiken säger som är snett.