2020-08-17, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Står abstinenskontroll fortsättning. Ingen behandling finns med i journalen mot abstinens. Inget uttalat att barnet hade abstinens står det i journalen. Barn som föds med abstinens får behandling.
Alla som äter stesolid och föder barn går igenom abstinenskontroll.

Säger vem då? Socialtjänstens jurist i förvaltningsdomstolen? Har läkare vittnat? I så fall hänvisa och länka vittnesmålet. Du anser de saknar betydelse men jag anser att rätt skall vara rätt och socialtjänsten är vare sig läkare eller barnpsykologer. Dom har väl ingen psykologi gällande barn i sin utbildnings ens. Sopis är värdelöst uppbyggt och borde ses över.

Jag reagerade också på det. Jag hittade inget i FUP om att en läkare konstaterade abstinens hos E utan bara att det utfördes en abstinenskontroll. Men jag kan ha missat en viktig detalj.
Citera
2020-08-17, 23:39
Medlem
Wotans avatar
Fy fan vad spyfärdig man blir när man läser allt det här. Hoppas hon hamnar på en vanlig kvinno-anstalt och att vakterna glömmer låsa en kväll. Det j-a barnmördande aset borde lida länge när hon dör, men ett par biljardbollar i en strumpa och en krossad skalle duger bra. Bara de får bära ut henne med fötterna först.
Citera
2020-08-17, 23:46
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
En annan sak som framgick på ljudfilerna från domstol är att dom undrade var familjehemspappan är och att E aldrig nämnde honom. Är han ute ur bilden och M leker familj själv?
MJ är gift med en LO-LJ, 52 år gammal. De bor inte tillsammans, utan LO-LJ sammanbor med en annan kvinna, 42 år gammal. LO-LJ flyttade för ett drygt år sedan. På adressen där MJ bor bodde även LO-LJ mellan sommaren 2016 och sommaren 2019. Jag antar att det var under den tiden de var tillsammans.
Citera
2020-08-17, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Fy fan vad spyfärdig man blir när man läser allt det här. Hoppas hon hamnar på en vanlig kvinno-anstalt och att vakterna glömmer låsa en kväll. Det j-a barnmördande aset borde lida länge när hon dör, men ett par biljardbollar i en strumpa och en krossad skalle duger bra. Bara de får bära ut henne med fötterna först.
+1
Citera
2020-08-17, 23:55
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
MJ är gift med en LO-LJ, 52 år gammal. De bor inte tillsammans, utan LO-LJ sammanbor med en annan kvinna, 42 år gammal. LO-LJ flyttade för ett drygt år sedan. På adressen där MJ bor bodde även LO-LJ mellan sommaren 2016 och sommaren 2019. Jag antar att det var under den tiden de var tillsammans.
Det här var nyheter, så de är gifta på pappret trots att han sammanbor med en ny kvinna! Har MJ någon ny partner? Har det framkommit någon osäkerhet kring familjehemmets stabilitet överhuvudtaget ?
Citera
2020-08-17, 23:58
Medlem
Citat:
Men Lagrådet är eniga och sopar ut det hafsiga lagförslaget.
https://www.lagradet.se/wp-content/uploads/2020/06/%C3%96kad-trygghet-f%C3%B6r-placerade-barn-och-unga.pdf

Av förarbetena till 6 kap. 8 § föräldrabalken framgår bl.a. följande. Det förhållandet att ett barn placeras hos någon annan än föräldrarna är av ingripande betydelse för både barnet och föräldrarna. En placering i ett familjehem bör som utgångspunkt inriktas på att få till stånd en återförening av barnet och föräldrarna, även om arbetet med en återförening kan ta lång tid. I vissa fall kan det emellertid stå klart att det är bäst för barnet att få stanna i familjehemmet. Genom bestämmelsen kan det förhindras att barnet rycks upp ur den miljö där barnet vistats i flera år och känner en större trygghet och känslomässig förankring än i ursprungshemmet.

Mot bakgrund av vad som gäller för prövningen enligt 6 kap. 8 § föräldrabalken måste den unges relation till de biologiska föräldrarna anses vara en sådan betydelsefull omständighet som särskilt ska beaktas vid socialnämndens övervägande av om ansökan om överflyttning av vårdnaden ska göras. Om anvisningar för nämndens övervägande enligt 13 §tredje stycket LVU ska regleras i lag bör därför även denna omständighet anges.

Varken utvecklingen efter 2015 eller tillämpningen av de allmänna råden har emellertid berörts i lagrådsremissen. Lagrådet anser att detta är en brist i beredningen som gör det svårt att bedöma såväl behovet av lagändringen som utformningen av förslagen.Lagrådet har ovan pekat på flera brister i förslaget. Det bör därför inte utan ytterligare beredning läggas till grund för lagstiftning. Vad nu sagts gäller följaktligen även förslaget till lag om ändring i 6 kap. 8 § socialtjänstlagen.

Lagrådet påpekar att lagändring infördes 2015 om vårdnadsöverflytt och mellan raderna kan man se att Lagrådet fortfarande anser att biologiska föräldrar är viktiga.

Så den som tar barn som är tvångsomhändertagna på LVU är ett familjehem avlönat av den kommun som omhändertar barnet. Ett arbete och inte att man får andras barn i sin ägo.

En annan sak som framgick på ljudfilerna från domstol är att dom undrade var familjehemspappan är och att E aldrig nämnde honom. Är han ute ur bilden och M leker familj själv? Jag skiter om hon tagit fosterbarn sedan Noak gick ur arken det är inte hennes barn utan hon vårdar andras barn som är tvångsomhändertagna.

Nix, det går helt enkelt inte. Fattar dom trögt i riksdagen tro?

Melinda och Esmeraldas fosterpappa har gått isär. Han skriver också mycket om Esmeralda på Instagram och verkar sakna henne mycket. Jag vet inte varför Esmeralda inte nämde honom mycket men enligt Melinda var Esmeralda väldigt mammig.
Citera
2020-08-18, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Det här var nyheter, så de är gifta på pappret trots att han sammanbor med en ny kvinna! Har MJ någon ny partner? Har det framkommit någon osäkerhet kring familjehemmets stabilitet överhuvudtaget ?

De har barn ihop, tar kanske sin tid att få igenom pappren då. De flyttade isär kort efter att Esmeralda lämnade dem verkar det som. Blev nog en jobbig situation. De verkar ha en fin kontakt fortfarande
Citera
2020-08-18, 00:12
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Det är ju betänketid när man skiljer sig om man har barn ihop. Den är dock 6 månader, så det borde de väl tagit sig igenom. Oberoende av vilket tycker jag att det var anmärkningsvärt att hon gift sig och separerat inom de senaste 4 åren. Alldeles oavsett mängden kärlek MJ antagligen har att ge så ska omhändertagna barn inte placeras i familjer som inte är stabila (även om de kan bestå av en ensamstående förälder) över tid. E föddes april 2016 och omhändertogs vid födseln. Tre månader senare flyttade MJ ihop med vad som då antagligen var hennes (16 år äldre) pojkvän. Att låta en partner flytta in på det sättet, när man har omhändertagna barn placerade hos sig, är inte rimligt och förståndigt beteende. Barnet har knappast placerats hos båda som par då de inte var sammanboende vid placeringen.
Citera
2020-08-18, 00:30
Medlem
Citat:
Det är ju betänketid när man skiljer sig om man har barn ihop. Den är dock 6 månader, så det borde de väl tagit sig igenom. Oberoende av vilket tycker jag att det var anmärkningsvärt att hon gift sig och separerat inom de senaste 4 åren. Alldeles oavsett mängden kärlek MJ antagligen har att ge så ska omhändertagna barn inte placeras i familjer som inte är stabila (även om de kan bestå av en ensamstående förälder) över tid. E föddes april 2016 och omhändertogs vid födseln. Tre månader senare flyttade MJ ihop med vad som då antagligen var hennes (16 år äldre) pojkvän. Att låta en partner flytta in på det sättet, när man har omhändertagna barn placerade hos sig, är inte rimligt och förståndigt beteende. Barnet har knappast placerats hos båda som par då de inte var sammanboende vid placeringen.

MJ och hennes dåvarande pojkvän hade ett barn på 2 år när Esmeralda kom till dem. Så det var nog inte bara en pojkvän hon träffade random. Han bodde förmodligen mestadels hos dem även om han inte var skriven hos dem. De gifte sig också sommaren 2016 men har förmodligen varit ett par sedan 2014 iaf om inte längre. Melinda skrev på Insta i slutet på 2019 att det var hennes svåraste år dittills. Började med största sorg och slutade med en annan sorg. Så kanske var det inte hennes beslut att gå isär. Tror dock att kärleken till barn är prio för henne
Citera
2020-08-18, 00:48
Medlem
Citat:

Han kanske var ute med sitt dansband mycket under tiden E bodde där? Båda sitter i bolaget för dansbandet. Gifte sig då 2016 och han flyttar ut 2019? Däremot är dansbandstrummisen på foton redan 2014 .

Inflytt till M 2016-07-28
Ny adress 4 juni 2019

Egna barn med vem då? Han är ju inte far till alla.
Citera
2020-08-18, 08:23
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Oj, detta blev mycket att ifrågasätta...

1. Om faktumet att de båda vistats i lägenheten är tillräckligt för att var för sig främja gärningen, så undrar man ju: Om fler personer hade vistats i lägenheten, hade dom också automatiskt främjat gärningen och gjort sig skyldiga till Mord eller Synnerligen grov misshandel/Vållande till annans död?
Jag undrar också utifrån detta resonemanget att om Du och Jag kommer överens om att vi skall gå och handla på ICA och du inne på ICA helt plötsligt sliter upp en kpist och skjuter ihjäl butiksbiträdet. Har vi då agerat tillsammans och i samförstånd? Har jag då främjat gärningen? Jag har ju FAKTISKT varit där inne i butiken tillsammans med dig?

2. Att under dagar, veckor eller månader - på olika sätt vanvårda, vara oaktsam, inte ta sitt föräldraansvar och att ev. bruka våld mot sitt barn är fruktansvärt allvarligt och fruktansvärt hemskt, det håller vi alla med om! Men att säga att detta sammantaget handlar om ett uppsåtligt Mord blir bara galet. Jag menar: Hur många Mord som pågått i flera veckor har du hört talats om? Och om dom haft uppsåt att döda Esmeralda varför gjorde dom då sådär? Måste ju finnas 1000 enklare/snabbare sätt att döda en 3-åring på?

3. Att Esmeralda hade massa skador på sig stämmer absolut. Men kommer samtliga skador från dödstillfället? - Nej! Är det bevisat var/när dessa skador uppkommit? - Nej! Är det bevisat från VEM som orsakat dessa skador? - Nej!

4. "Då har man verkat i samförstånd, att slå och droga och svälta ett barn är UPPSÅTLIGT. Även om man
INTE SJÄLVKLART VILL DÖDA BARNET, om man förvägrar någon mat, så dör den till slut, det fattar alla".
Alltså jag blir lika förvirrad varje gång du pratar brottsrubricering. Är det ett Mord eller Vållande du vill ha detta till??? Du måste kunna klarlägga detta tydligt någon gång!!
Ja, om två vårdnadshavare med garantiansvar vistas i lägenheten tycker jag att båda har ansvar för om barnet misssköts. Att hålla på och ordbajseria om Ica och handling är ju bara fånigt. Om ett barn som får normal omsorg ramlar och slår sig när en förälder är ute så är det ju inte dessas ansvar, men det är ju inreder det handlar om här. Vi talar om ett barn som vanskötts länge. Att inte se detta som något som skedde i samförstånd är absurt:
Vad vet vi om vad som hände i bilen i Malixander en av rånarna kanske bönade och bad om att de skulle ge upp, men en polis kanske är viktigare än ett barn?

Ja, detta mord pågick ju i månader, kanske Esmeralda klarat sig mycket bättre om hon varit normalviktig. Rättsläkaren skrev ju något om långvarig stress.

För mig är det ännu värre att inte alla skador kom från dödstillfället. Hade de gjort det hade det ju faktiskt kunnat vara en tragisk olycka.

Jag pratar inte speciellt mycket brottsrubricering. Jag pratar om vad jag anser Rebecka skyldig till.

Och jag måste ingenting. Jag har sagt att jag inte är jurist. Sunt förnuft säger att mamman är lika skyldiga till Esmeraldas vanvård som pappan. Sen får juridiken säga vad den vill. Men i detta fall är det det sunda förnuftet säger som är riktigt och det juridiken säger som är snett.
Citera
2020-08-18, 08:33
Medlem
Citat:
Han kanske var ute med sitt dansband mycket under tiden E bodde där? Båda sitter i bolaget för dansbandet. Gifte sig då 2016 och han flyttar ut 2019? Däremot är dansbandstrummisen på foton redan 2014 .

Inflytt till M 2016-07-28
Ny adress 4 juni 2019

Egna barn med vem då? Han är ju inte far till alla.

Melinda och exet har ett barn ihop.
Melinda har 2 barn sedan ett tidigare förhållande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in