2020-08-17, 22:17
Medlem
Har fått UVI konstaterad av läkare och går på antibiotika sedan förra fredag. Kuren tar slut fredag denna vecka. Men, borde jag inte vara 100 redan? Eller kan marginalen vara så liten att det tar slut 1-2 dagar innan bara? Upplevde att det blev bättre efter några dagar när jag börjat med tabletterna, men tycker samtidigt att det går väldigt i perioder. Tycker det är märkligt.
Citera
2020-08-17, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Har fått UVI konstaterad av läkare och går på antibiotika sedan förra fredag. Kuren tar slut fredag denna vecka. Men, borde jag inte vara 100 redan? Eller kan marginalen vara så liten att det tar slut 1-2 dagar innan bara? Upplevde att det blev bättre efter några dagar när jag börjat med tabletterna, men tycker samtidigt att det går väldigt i perioder. Tycker det är märkligt.

Man eller kvinna?
Vad menar du med att det inte blivit bättre, i perioder?
"Förra fredag" är 3 dagar sen eller 3+7?
Vad har du för symtom?
Citera
2020-08-17, 22:58
Medlem
Citat:

Om en urinodling är skickad så vet doktorn vilket antibiotika du ska ha.
Citera
2020-08-17, 23:03
Medlem
Har du osis så har du träffat på ESBL.

https://internetmedicin.se/page.aspx?id=2586
Citera
2020-08-17, 23:08
Medlem
KlappMungons avatar
OK jag gissar att du är man eftersom du fick en sjudagarskur. Då borde läkaren också ha skickat en urinodling som borde vara klar imorgon åtminstone. Ring och kolla.

Symtom kan man iofs ha även sen bakterierna dött. Det kan tal lite tid innan inflammationen lägger sig. Pröva lite Ipren.
Citera
2020-08-17, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
OK jag gissar att du är man eftersom du fick en sjudagarskur. Då borde läkaren också ha skickat en urinodling som borde vara klar imorgon åtminstone. Ring och kolla.

Symtom kan man iofs ha även sen bakterierna dött. Det kan tal lite tid innan inflammationen lägger sig. Pröva lite Ipren.

Det är en 14-dagarskur. Och jag är man.
Citera
2020-08-17, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorburk
Man eller kvinna?
Vad menar du med att det inte blivit bättre, i perioder?
"Förra fredag" är 3 dagar sen eller 3+7?
Vad har du för symtom?

Förra fredagen är fredag 7 augusti.

Sökte läkare för att det stramade i området ovanför penis. Dvs där urinblåsan sitter. Svider ej är jag kissar, men har varit mycket behov av att kissa samt det där trycket av och an under dagarna.

Upplevde dock att det var mer eller mindre symtomfritt i någon dag, men nu är det snarlikt igen.

Avslutar kuren denna fredag.
Citera
2020-08-17, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Har du osis så har du träffat på ESBL.

https://internetmedicin.se/page.aspx?id=2586

Hur vet man det? Har endast tagit urinprov på mig som visade +1 på Nitrit och sedan visade odlingen ingenting speciellt.
Citera
2020-08-18, 00:02
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Hur vet man det? Har endast tagit urinprov på mig som visade +1 på Nitrit och sedan visade odlingen ingenting speciellt.

Konstigt att odlingen inte visade något om nitriten var positiv. Odlade man på urinprovet du lämnade innan du påbörjade antibiotikakuren? Hur länge hade du haft urinen i blåsan när du lämnade urinprovet?

Det låter iofs som du kanske snarare har prostatit och det kan vara rätt segt. Du bör definitivt pröva att ta Iprén eller något annnat inflammationsdämpande (inte Alvedon).
Citera
2020-08-18, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Konstigt att odlingen inte visade något om nitriten var positiv. Odlade man på urinprovet du lämnade innan du påbörjade antibiotikakuren? Hur länge hade du haft urinen i blåsan när du lämnade urinprovet?

Det låter iofs som du kanske snarare har prostatit och det kan vara rätt segt. Du bör definitivt pröva att ta Iprén eller något annnat inflammationsdämpande (inte Alvedon).

Jag fick en akuttid dvs samma dag hos VC. Kissade säkert 2h innan, men med tanke på att provet ändå visade på Nitrit så antar jag att det borde visat på något ytterligare ifall det varit något mer.

Man odlade på samma urinprov som gav utslag för Nitrit, dvs innan kuren påbörjats.

Läkaren på VC trodde att det rörde sig om Cystit men jag sökte i samma veva hos läkaren för magproblem, då jag i flera dagar varit illamående och haft problem att äta riktigt. Det problemet är dock ur världen, men urinen verkar långlivad.

Jag fick i alla fall Ciprofloxacin utskrivet då han tyckte att ett sådant antibiotika skulle vara bättre för ett breda spektra.

Någon dag senare fick jag brev från samma läkare som sa att odlingen såg bra ut och han rekommenderade mig att fortsätta kuren ut.

Det som jag dock aldrig förstått är att på Ciprofloxacin så står det att det gäller för prostatainfektion (eller något sådant) men det var aldrig något vi ens talade om vid undersökningen?

Inga av symtomen för Prostatit passar in på mig. Dessutom står det att det ej beror på virus eller bakterier, vilket urinprovet visade på att jag hade.
Senast redigerad av MZW 2020-08-18 kl. 00:13.
Citera
2020-08-18, 00:45
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Jag fick en akuttid dvs samma dag hos VC. Kissade säkert 2h innan, men med tanke på att provet ändå visade på Nitrit så antar jag att det borde visat på något ytterligare ifall det varit något mer.

Man odlade på samma urinprov som gav utslag för Nitrit, dvs innan kuren påbörjats.

Läkaren på VC trodde att det rörde sig om Cystit men jag sökte i samma veva hos läkaren för magproblem, då jag i flera dagar varit illamående och haft problem att äta riktigt. Det problemet är dock ur världen, men urinen verkar långlivad.

Jag fick i alla fall Ciprofloxacin utskrivet då han tyckte att ett sådant antibiotika skulle vara bättre för ett breda spektra.

Någon dag senare fick jag brev från samma läkare som sa att odlingen såg bra ut och han rekommenderade mig att fortsätta kuren ut.

Det som jag dock aldrig förstått är att på Ciprofloxacin så står det att det gäller för prostatainfektion (eller något sådant) men det var aldrig något vi ens talade om vid undersökningen?

Inga av symtomen för Prostatit passar in på mig. Dessutom står det att det ej beror på virus eller bakterier, vilket urinprovet visade på att jag hade.

Att odlingen "såg bra ut" skulle kunna betyda att den faktiskt innehöll bakterier som var känsliga för ciprofloxacin.

Det stämmer bättre för det är rätt osannolikt att nitriten skulle bli positiv utan att det finns en hyfsad mängd bakterier i urinen.

Att prostatit inte skulle kunna bero på bakterier är en sanning med stor modifikation. Män får oftast en viss prostatit vid urinvägsinfektioner och bakterierna kan lättare gömma sig i gångarna i prostatan än i urinen där vissa antibiotika (som t ex Cipro) är starkt koncentrerade. (det du läst om är nog kronisk prostatit snarare)

Hursomhelst tycker jag du skall ta lite Iprén men det kanske jag sagt redan?

Och så borde du ringa VC och få klarhet i vad odlingen visade. Be att få hela svaret postat istället för att nöja dig med att "det såg bra ut".
Senast redigerad av KlappMungon 2020-08-18 kl. 00:48.
Citera
2020-08-18, 00:55
Medlem
Citat:

du märker skillnaden redan på första tabletten men du kanske fick något generiskt skräp, indiskt tillverkat skit eller kåvepenin eller något annat brett och meningslöst och måste tillbaka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in