2020-08-15, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Vad hände egentligen den 11:e augusti 1945, i den Nordkoreanska staden Hamheung?

Hade Japan redan en färdig A-bomb?
Testade man en sådan där, på kvällen den 11:e augusti?

Undertecknad har i flera år intresserat följt forskningen kring både dåvarande industrikomplexet i Hamheung och forskningen kring verksamheten där och spekulationerna kring det som pågick i bunkrarna där, före och efter detta datum samt vad Ryssarna gjorde när dom kom dit.

Om någon annan skribent eller läsare i tråden är intresserad av frågan och den forskning som har pågått i åratal i ämnet eller har något att tillföra i form av synpunkter - substansiell info - eller historiska kopplingar tex till Nazityskland, så tas dessa emot tacksamt.

För den som vill ha en sammanfattning om vad det handlar om och spekuleras kring, bifogar jag en lättläst och upplysande artikel:

http://www.koreatimes.co.kr/www/news/nation/2009/12/113_56715.html

Det skulle ju ha varit höjden av bitter ironi om de faktiskt skulle ha haft en egen atombomb och smällt av den i Korea några dagar efter att Japan självt hade blivit atombombat två gånger
Citera
2020-08-15, 22:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det förefaller alltså som om regimen fyller på med ris som de fått som nödhjälp en nödhjälp som de vägrar ta mot.
1. Tömmer reservlaget till hungrande militärer.
2. Fyller på med stulet ris från Sydkorea
Vad är det som är svårt att förstå?
Verkar lite onödigt att gå omvägen via lagret om man nu tömmer och fyller på samtidigt. Sen vet jag inte om riset från Sydkorea är stulet direkt.
Citera
2020-08-16, 02:02
Medlem
Citat:
...och varför skulle man utplåna Nordkorea?
Enkelt, Kim är farlig för resten av jorden
Citera
2020-08-16, 04:30
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Verkar lite onödigt att gå omvägen via lagret om man nu tömmer och fyller på samtidigt. Sen vet jag inte om riset från Sydkorea är stulet direkt.

Synnerligen krystat resonemang du för här för närvarande. Ingen påstår att det sker simultant. Istället är det förmodligen för att hjälporganisationen i Sydkorea fått besked, eller information, om att Kims nödläget är på väg att tömmas som de erbjuder att Ge katastrofhjälp. Att Kim sedan väljer att prioritera sina egna reserver framför folkets behov är kanske viktigare att ta till sig.
Citera
2020-08-16, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Om de töms är det väl rätt naturligt att man sedan försöker fylla på dem.
För en historiker är,det intressanta att Nordkoreas jordbruk starkt påminner om det under Tokugawa, och rent analogt bekräftas det av att svältkatastroferna också följer samma mönster.

Det är inte allom förunnat insikten att påfyllnad av lager alltid skall ske i takt med omsättning eller förlust av annan orsak, för att säkra det kalkylerade krisbehovet.

————

Det är slående många likheter mellan Tokugawa och Nordkorea, inte bara vad gäller jordbruket.

Det är synd att inte Nordkorea idag, har ”frifräsare”, om benämningen tillåts, liknade de Tozama daimyos, som Tokugawa hade, vilka bidrog till att destabilisera och försvaga shogunatet.

De relativt nyetablerade grupperna av Donjus i Nordkorea har väl så sakta börjat spräcka den tidigare hermetiska bubblan, som omöjliggjorde alla former av kapitalism.

Dessa Donjus, kan möjligtvis få en liknande betydelse som Daimyos hade i Tokugawa.

Ännu bättre för påskyndandet av termineringen av Kimdynastins existens, hade det varit om en total blockad av Nordkorea inletts för länge sedan, återigen en liknelse med Tokugawa, når den framgångsrika Amerikanska kanonbåtsdiplomatin praktiserades och bringade Tokugawa på fall.

Det behövs en taktiker värd namnet i Vita Huset.
Senast redigerad av LEMMOR 2020-08-16 kl. 12:03.
Citera
2020-08-16, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det vore mycket trevligare om du deltog i diskussionerna och på egen hand försökte ta reda fakta- i den mån det är möjligt- än att viga din trådnärvaro med att ideligen hacka på andra skribenter i tråden. Håller du inte med om det? Din approach tillför ju knappast något i den här tråden?

Eller är du eller någon annan av annan uppfattning?
Citera
2020-08-17, 15:03
Medlem
Kumabjorns avatar
Tydligen har ambassadör Joachim Bergström lämnat ambassaden i Pyongyang förra veckan. Har inte sett något från UD om detta. Det innebär att byggnaden, med fyra europeiska ambassader nu står tom.
Citera
2020-08-17, 16:41
Medlem
Citat:
Tydligen har ambassadör Joachim Bergström lämnat ambassaden i Pyongyang förra veckan. Har inte sett något från UD om detta. Det innebär att byggnaden, med fyra europeiska ambassader nu står tom.

Inte ett ljud eller info står att finna någonstans, förutm NK News och några andra nyhetsbyråer.

En kontakt till mig jag ringde på Tyska UD, säger att JB lämnat temporärt.

Ringde nyss UD men dom stänger 16.30.

Svenska UD skall tydligen komma med PM.
Citera
2020-08-17, 18:19
Medlem
Citat:
Jag ringde ambassaden tidigare idag utan att komma fram, det var nog vad jag förväntade mig.
Det kanske fungerar om man är inom Mordkoreas gränser? +85023817485.
Det är nog satellitkommunikation som gäller och det har jag inte tillgång till, inte numret heller...
Citera
2020-08-18, 03:02
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Inte ett ljud eller info står att finna någonstans, förutm NK News och några andra nyhetsbyråer.

En kontakt till mig jag ringde på Tyska UD, säger att JB lämnat temporärt.

Ringde nyss UD men dom stänger 16.30.

Svenska UD skall tydligen komma med PM.

Det lär ju onekligen framställas som Covid-19 relaterat, samtidigt blir det en besvärlig balansgång då de skulle trampa nordkoreanerna på tårna om det utsades direkt eftersom de hävdar att de har läget under kontroll.

Citat:
Jag ringde ambassaden tidigare idag utan att komma fram, det var nog vad jag förväntade mig.
Det kanske fungerar om man är inom Mordkoreas gränser? +85023817485.
Det är nog satellitkommunikation som gäller och det har jag inte tillgång till, inte numret heller...

Tydligen skall de samla parlamentet, eller är det partirådet (회의), för ett ”stort och viktigt beslut” nu i dagarna. Kan betyda allt för påståenden om att de utvecklat en vätebomb till att de måste erkänna Covid-19 utbrott för att kunna begära internationella hjälpinsatser.
Citera
2020-08-18, 03:20
Medlem
Kotte456s avatar
Citat:
Det lär ju onekligen framställas som Covid-19 relaterat, samtidigt blir det en besvärlig balansgång då de skulle trampa nordkoreanerna på tårna om det utsades direkt eftersom de hävdar att de har läget under kontroll.

Tydligen skall de samla parlamentet, eller är det partirådet (회의), för ett ”stort och viktigt beslut” nu i dagarna. Kan betyda allt för påståenden om att de utvecklat en vätebomb till att de måste erkänna Covid-19 utbrott för att kunna begära internationella hjälpinsatser.
Tack för dina sansade och förnuftiga inlägg, tillika kunniga. 😀
Citera
2020-08-18, 07:22
Medlem
Citat:

Rodong Sinmun idag:
The Presidium of the Political Bureau of the Central Committee of the Workers' Party of Korea decided to convene the 6th Plenary Meeting of the 7th Central Committee of the WPK on August 19 in order to discuss and decide on an issue of crucial significance in developing the Korean revolution and increasing the fighting efficiency of the Party.

Kan i vanlig ordning tolkas till vad som helst. Det enda vi med säkerhet vet är förslaget inte kommer att bli nedröstat. Intressant hursomhelst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in