2020-08-17, 16:46
Medlem
Hej Flashback!

Jag är en sådan där som lyckades få 0,X bitcoin när de låg runt dollarn, som finns förvarat på någon gammal dator jag nästan glömt bort. Tänkte att ni är ju experterna så jag frågar här:

1. Hur säljer jag dem?

2. Jag har inte högre skattemoral än någon annan men antar att jag måste betala för eländet. Hörde att Coinbase och liknande är portade hos vanliga banker? Kan man sälja hos Safello och få insatt på ens bankkonto? Finns det någon annan rimlig tjänst?

3. Slipper självklart gärna att betala skatt men antar att det är uteslutet. Hur skattar man för eländet? 30% kapitalvinstskatt?

4. De ligger förvarade på någon dator som kör linux i något konsolprogram som jag tror var standard då. Bara att kopiera någon walletfil eller vad det heter och kopiera till en ny dator som kör Ubuntu nu? Vilket program rekommenderas?

5. Jag har för mig att bitcoin splittade så är det korrekt att jag har en vanlig bitcoin och sedan en alternativ bitcoin med ett mindre värde?

Om någon har möjlighet att besvara någon av mina frågor så uppskattas det!
Citera
2020-08-17, 16:57
Avslutad
1. Hur säljer jag dem?

Genom en exchange. Exempel på dessa är, som du skrev nedan, Coinbase. Jag har då inte haft några problem att handla från Coinbase via olika banker, men jag vet att vissa som har SEB har haft problem. Det är inte försäljningen av BTC i sig som är problemet, utan ofta överföringen till SEK. Genom bankernas penningtvätt-lagar kan du behöva redogöra för hur du kommit över denna summa, dvs kvitto på inköp. Detta för en korrekt skattesats också. Skickar du en summa SEK från Coinbase till banken så kan det frysas tills du kan intyga att du har rätt till dessa slantar.

2. Jag har inte högre skattemoral än någon annan men antar att jag måste betala för eländet. Hörde att Coinbase och liknande är portade hos vanliga banker? Kan man sälja hos Safello och få insatt på ens bankkonto? Finns det någon annan rimlig tjänst?

Se svar ovan.

3. Slipper självklart gärna att betala skatt men antar att det är uteslutet. Hur skattar man för eländet? 30% kapitalvinstskatt?

Ett annat sätt är att sälja BTC till någon som gamblar. Säg att du skulle sälja de till cirka 85% av värdet, då kan ju denna person antingen betala dig i kontanter eller via överföring, och så blir skatten köparens problem. Fördelen med att sälja under marknadspris är att det är lättare sålt, och du gör en större vinst än om du skulle skatta bort en del.

4. De ligger förvarade på någon dator som kör linux i något konsolprogram som jag tror var standard då. Bara att kopiera någon walletfil eller vad det heter och kopiera till en ny dator som kör Ubuntu nu? Vilket program rekommenderas?

Pass på denna.

5. Jag har för mig att bitcoin splittade så är det korrekt att jag har en vanlig bitcoin och sedan en alternativ bitcoin med ett mindre värde?

Bitcoin har gått igenom ett antal forks genom åren, varav Bitcoin Cash och Bitcoin SV är de största. Sen finns även Bitcoin Diamond och några andra. Beroende på när du köpte dessa så splittades då ditt innehav procentuellt mellan dessa forkar.
Citera
2020-08-17, 17:49
Medlem
15minFames avatar
Bitcoin ligger just på €10400 och det högsta jag sett sen jag började med lite trading. Så se till att sälja snarast.
Citera
2020-08-17, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
.....

Tack för hjälpen Fosterland!

1. Jag har ägt mina bitcoins sedan ca 2011. Jag fick dessa då för man ville göra bitcoin populärt och sprida dem. Jag kan visa att jag inte rört dessa sedan den tiden. Har inte kontakt med dom som jag fick bitcoinsen av längre så har svårt att visa på mer än så. Förstår att bankerna måste vara försiktiga men känns som 0% att jag säljer dödsdroger för 1$ och senare cashar ut dem 9 år senare. Finns det någon aktör som godkänner min transaktion? Vill bara ha ut mina pengar helt enkelt.

3. Tack för tipset! Känner tyvärr ingen lämpligt köpare =/

5. Kul! Jag borde ha varit "med" på alla dessa. Kul med lite extrapengar!
Citera
2020-08-17, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Bitcoin ligger just på €10400 och det högsta jag sett sen jag började med lite trading. Så se till att sälja snarast.

Tack! Jag planerar att sälja så fort jag vet hur man gör!
Citera
2020-08-17, 20:29
Medlem
Microserfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dhalia6

Kommer du ihåg lösenordet till din bitcoin wallet?
Citera
2020-08-17, 20:32
Avslutad
Citat:
Måste du ha pengarna? Isf sälj.

Är du inte i stort behov så ska du ha i åtanke att många anser att Bitcoin startat sin nästa fas.
Dom sista pessimisterna dog ut här under sommaren och nu finns det inte några som kan säga att Bitcoin skulle vara i en nedåt gående fas, utan snarare just startat en uppåtgående.

Oavsett så bör du kunna sälja dom på CB, men var beredd att behöva övertyga banken om din story. Kanske börja sälja av en liten del för att se hur det går?
Citera
2020-08-20, 12:32
Medlem
Citat:

Ett annat alternativ kan vara att köpa något du ändå skulle ha köpt för dem, och på så vis behålla pengarna du skulle spenderat på kontot.

Beroende på vad du spenderar på är det allt från enkelt till extremt svårt.

Eller ta ut dem ur en bitcoinautomat då du är på semester.
Citera
2020-08-29, 09:06
Medlem
Jag slänger in en fråga som har viss koppling till ämnet men kanske inte fullt ut.

Det verkar finnas beloppsgränser på sidor där bitcoins kan säljas. Är det bara vid handel mellan enskilda som belopp kan överföras utan beloppsgränser eller hur fungerar marknaden? (Man får ibland intrycket att det är enkelt att köpa men svårt att sälja bitcoins.)
Citera
2020-08-29, 09:51
Medlem
Citat:
Hej Flashback!

Jag är en sådan där som lyckades få 0,X bitcoin när de låg runt dollarn, som finns förvarat på någon gammal dator jag nästan glömt bort. Tänkte att ni är ju experterna så jag frågar här:

1. Hur säljer jag dem?
- många olika sätt att sälja, på safello, på coinbase eller kraken, enklaste är localbitcoins till köparen som har hög betyg

- Det finns ingen lagen om hur man skatta bitcoin, därför är det ditt eget ansvar att följa skatteverkets direktiv löpande

- Du gör den på deklaration nästa år

- Ladda ner senaste bitcoin core plånbok, jag tror att wallet.dat fil är OS oberoende, du kan flytta även till windows

- du kommer att ha alla forkad coin, export privat nyckel från din gamla wallet och importera privat nyckel till varje klient som stöd varje fork

Se mitt svar ovan
Senast redigerad av vatten2013 2020-08-29 kl. 09:53.
Citera
2020-08-29, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Jag slänger in en fråga som har viss koppling till ämnet men kanske inte fullt ut.

Det verkar finnas beloppsgränser på sidor där bitcoins kan säljas. Är det bara vid handel mellan enskilda som belopp kan överföras utan beloppsgränser eller hur fungerar marknaden? (Man får ibland intrycket att det är enkelt att köpa men svårt att sälja bitcoins.)

Beloppsgränser är för att minska risk för bedrägeri och stulna konto. Det är ingen problem om du säljar 5 bitcoin på stora exchange liksom kraken eller bitstamp, men när du vill överföra dessa EURO/USD till svenska banken då kommer massor med frågor enligt penningtvättslagen
Citera
2020-08-29, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Beloppsgränser är för att minska risk för bedrägeri och stulna konto. Det är ingen problem om du säljar 5 bitcoin på stora exchange liksom kraken eller bitstamp, men när du vill överföra dessa EURO/USD till svenska banken då kommer massor med frågor enligt penningtvättslagen
Ok. Det har ju berättats om exchanges som har gränser på några tusen dollar i veckan och som har haft extremt långa transaktionstider (veckor i vissa fall). Men om man säljer på dessa stora exchanges som du nämner kan man alltså sälja så mycket man vill (om det finns någon/några köpare som är beredda att betala)? Möjligheten att göra en exit är ju en viktig faktor i beslutet att gå in i en investering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in