2020-08-17, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
AT har aldrig sagt att unga vuxna (värnpliktiga är ca 20 år) inte smittar. Vet inte om du gjort lumpen? Har du gjort det tror jag du kan lägga ihop ett och ett varför smitta lätt kan sprida sig inom en pluton, oavsett om man är ute i fält eller varit på kasernen.

Det är barn AT har sagt inte drar på sig covid särskilt lätt, och heller inte driver smittspridningen.

Men han öppnar ju gymnasiet av den anledningen att de inte driver smittspridning, och jag har inte hört något magiskt som gör att så fort man examineras från gymnasiet så börjar man sprida smittan och till och med driver den.
Citera
2020-08-17, 12:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Finns det någon tillförlitlig statistik på antal testade jämfört med antal smittade?

Här kollar jag

https://ourworldindata.org/coronavirus
Citera
2020-08-17, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Men han öppnar ju gymnasiet av den anledningen att de inte driver smittspridning, och jag har inte hört något magiskt som gör att så fort man examineras från gymnasiet så börjar man sprida smittan och till och med driver den.

Du verkar alltså inte förstå skillnaden mellan att sitta på lektion med 1 meters avstånd några timmar/dag kontra att vara värnpliktig och spendera 24/7 med kompisar i det militära? Antar att du inte gjort lumpen?
Citera
2020-08-17, 12:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
AT har aldrig sagt att unga vuxna (värnpliktiga är ca 20 år) inte smittar. Vet inte om du gjort lumpen? Har du gjort det tror jag du kan lägga ihop ett och ett varför smitta lätt kan sprida sig inom en pluton, oavsett om man är ute i fält eller varit på kasernen.

Det är barn AT har sagt inte drar på sig covid särskilt lätt, och heller inte driver smittspridningen.

Vad Tengele säger beror ju på om det är i media eller i email till sina polare. Svårt för skolor att snabba på vägen till flockimmunitet om barn inte smittar/smittas lätt.
Citera
2020-08-17, 12:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018

Det stavas pengar. Likaså varför så fort folk uppnått nya pensionsåldern på 68-70 år är en riskgrupp som ska "stuvas undan". Inte före.
Citera
2020-08-17, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vad Tengele säger beror ju på om det är i media eller i email till sina polare. Svårt för skolor att snabba på vägen till flockimmunitet om barn inte smittar/smittas lätt.

Aha, du verkar vara en av Tegnells polare eftersom du vet detta. Han säger alltså en sak till folket och en annan till dig och grabbarna i bastun över en kall?
Kan du berätta lite mera saker om allas vår stadsepedimolog?
Citera
2020-08-17, 12:32
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Aha, du verkar vara en av Tegnells polare eftersom du vet detta. Han säger alltså en sak till folket och en annan till dig och grabbarna i bastun över en kall?
Kan du berätta lite mera saker om allas vår stadsepedimolog?

Har du missat mailen som begärdes ut? Tex

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/08/13/swedens-chief-epidemiologist-wanted-keep-schools-open-spread/
Citera
2020-08-17, 12:39
Avstängd
Citat:
Här kollar jag

https://ourworldindata.org/coronavirus

Intressant. 3-5% testar positivt. Och det är bland dem som finner anledning att testa sig. Det är rätt långt från de 75-85% som krävs för ”flockimmunitet”.
Citera
2020-08-17, 12:39
Medlem
Citat:
Har du missat mailen som begärdes ut? Tex

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/08/13/swedens-chief-epidemiologist-wanted-keep-schools-open-spread/

Har läst detta, inget konstigt menar jag. AT har ju sagt att hålla öppet skolorna gör man av flera andra viktiga anledningar. Sen kanske en positiv bieffekt blir att vi snabbar upp immuniteten i samhället. Tror detta mail också är väldigt tidigt in i pandemin, då egentligen ingen visste vad rätt väg/strategi var.
Citera
2020-08-17, 12:40
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
I vanliga fall? Det är att vara en jävligt trubbig professor, rent av faktaresistent. Nästan hälften av coronavirusen är INTE ”förkylningsvirus” men du och din kompanjon fortsätter att diskutera med clownhatten på. Ni borde fan få varningar för ert trollande. 😡

Tre av dessa sju är något annat än ”förkylningsvirus. Vad får ni ut av att spela fårskallar på Flashback dagarna i ända?

Hörru ditt spån. 4 av 7 är förkylningsvirus utan någon som helst samhällsnytta eller företagsekonomisk nytta att ta fram vaccin för. Corona nr 5 och 6 är Sars och Mers. Till Sars kom man fram till fas 2-försök och sedan försvann viruset så det fanns ingen nytta där heller. Mers är inte så smittsamt så att det motiverar att forska fram ett vaccin.

Corona nr 7 är det vi fajtas mot nu och där finns just nu stora incitament, såväl för samhälle som för läkemedelsbolagen så därför jobbas det hårt för ett vaccin.
Citera
2020-08-17, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Om man håller sig till fakta vilket jag gör då kommer man fram till de slutsatser som du läste om i mitt tidigare inlägg
Nej du höll dig inte till fakta speciellt mycket! Att genomgången Corona infektion ger immunitet vet vi och har publicerats ett otal gånger men vi vet inte hur långe eftersom det beror på många faktorer som skiljer från person till person.
Citera
2020-08-17, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Intressant. 3-5% testar positivt. Och det är bland dem som finner anledning att testa sig. Det är rätt långt från de 75-85% som krävs för ”flockimmunitet”.
Det krävs inte 75-85 procent för flockimmunitrt gränsen ligger betydligt lögre. Bra vaccin till exempel ligger på runt 60 procent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in