2020-08-17, 10:21
Medlem
Hej!

Jag har alltid drömt om att driva mitt egna lilla företag och känner nu att det börjar bli dags att börja.

Jag söker inspiration/råd/hjälp om hur jag bör investera mina sparade pengar bäst.

Ända sedan jag var 12 år gammal tills nu (22 år gammal) har jag haft ett eller flera jobb samtidigt och jag har alltid sparat 90% av lönen.

Jag har sparat ihop 1.100.000 kr som jag nu vill starta någon form av företag med men jag vet inte exakt vad det ska vara och det är därför jag ställer frågan till er för att få inspiration/råd/hjälp.

Om ni hade 1.100.000 kr att starta företag med, vad skulle ni starta för företag då?

Tack så mycket för att ni tar er tiden att hjälpa mig.
Citera
2020-08-17, 10:26
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekk19
Hej!

Jag har alltid drömt om att driva mitt egna lilla företag och känner nu att det börjar bli dags att börja.

Jag söker inspiration/råd/hjälp om hur jag bör investera mina sparade pengar bäst.

Ända sedan jag var 12 år gammal tills nu (22 år gammal) har jag haft ett eller flera jobb samtidigt och jag har alltid sparat 90% av lönen.

Jag har sparat ihop 1.100.000 kr som jag nu vill starta någon form av företag med men jag vet inte exakt vad det ska vara och det är därför jag ställer frågan till er för att få inspiration/råd/hjälp.

Om ni hade 1.100.000 kr att starta företag med, vad skulle ni starta för företag då?

Du har drömt om företag i 10 år och du har inte en idé än? Du måste hitta något du brinner för för att det ska funka. Om du inte ens själv vet vad det är du vill göra så är det inte dags än.
Citera
2020-08-17, 10:28
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekk19
Hej!

Du måste ha en affärssidé. En varriant är att du söker dig till universiteten - där finns det ofta nystartsföretag av forskare, som gärna vill ha en partner med kapital, som dessutom kan jobba med marnadsföring och annat. Men en dryg mille är kanske lite för lite?
Citera
2020-08-17, 10:42
Medlem
Dofternas avatar
Elektriker eller rörmokare kanske? De är väldigt eftertraktade och får betalt därefter.
Citera
2020-08-17, 10:46
Medlem
Du kommer misslyckas eftersom du inte ens vet vad du vill göra i ditt företag. Du måste ha egna tankar, visioner, engagemang, mål.
Citera
2020-08-17, 10:52
Medlem
Jag har under mitt liv fått mängder av idéer och skrivit ner dem i en lång lista. De idéer som jag känt var mer utvecklingsbara har jag skrivit ett dokument var för och fyllt på när inspiration kommit för att ta dem ett steg vidare. Då och då rensar jag ut sånt som aldrig tror kommer att hända eller där någon annan till slut skapade något som fungerade och tog världen och jag inte längre känner för att det är värt att lägga någon energi på, ex. mitt holo deck är nu skapat med VR, mitt sociala nätverk med specialfunktioner för filtrering av vilka användare man delar med är skapat med Facebook. Det krävs helt enkelt för mycket jobb och resurser för att slå sig in på vissa områden.

Jag skulle gå igenom min lista med idéer och välja ut den som jag tycker har mest potential att bli något som man kan tjäna pengar på och som jag samtidigt brinner för och kan lägga ner några hundår på att ta fram. Skriva en affärsplan och lägga en budget för att se om det kan bli något. Att satsa så mycket tid och pengar som det krävs på något som aldrig kommer bli något är dödsdömt.

Välj en idé som du själv har som du verkligen brinner för. Gör en affärsplan och budget och se om den kan flyga. Funkar det inte ens på pappret så går du vidare till nästa och repeterar. Till slut så kanske du hittar det där guldkornet. Hittar du inget nu så vänta tills du hittar det. Fortsätt jobba och utbilda dig. Skaffa specialkunskaper. Starta konsultföretag inom ditt expertområde.

Fundera på om du verkligen vill syssla med det du tänker att ditt företag ska göra.
Ex. importera varor från Kina och sälja eller dropshipping. Vill du verkligen hantera alla beställningar, paket, varor, konsumentkontaker, konsumentköplagen med ångerrätt och reklamationsrätt? För mig låter det som ett hundjobb med små marginaler.

Räkna på hur många timmar du behöver lägga ner på det du ska göra för att ens överleva på det.
Citera
2020-08-17, 10:55
Medlem
Jag tycker det är jätte, jätte, jättekonstigt att starta företag utan att veta vad du vill. Det normala är tvärtom; du vet vad du vill, och sparar ihop det belopp som behövs för att dra igång.

Tänk såhär: Alla företagare som redan gör det du kommer börja göra, är redan drivande med sin passion och ser många gånger inte ens sitt jobb som ett arbete. Det är dessa människor du konkurrerar mot.

Alla som inte ser sitt företagande som sin passion, släpar efter. Du har ingen edge. Du blir mellanmjölk. Vem vill anlita mellanmjölk? Det är för hård konkurrens i dagens samhälle.

Stoppa in pengarna på börsen istället, fortsätt hårdspara under tiden och gå i pension när du är 30. ("Pension" i detta fallet: Du kan göra vad fan du vill utan att bry dig så mycket om ekonomin, t.ex. starta företag för att det verkar skoj, och du har då dessutom fått mer betänketid).

Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
Du kommer misslyckas eftersom du inte ens vet vad du vill göra i ditt företag. Du måste ha egna tankar, visioner, engagemang, mål.

En kortfattat version av det jag skrev
Citera
2020-08-17, 11:42
Avslutad
Satsa på en karriär som influencer typ blogga om investeringar. Du har bevisligen koll på pengar!
Citera
2020-08-17, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Jag tycker det är jätte, jätte, jättekonstigt att starta företag utan att veta vad du vill. Det normala är tvärtom; du vet vad du vill, och sparar ihop det belopp som behövs för att dra igång.

Tycker mig se detta allt oftare. Sannolikt hör de (inte minst här på fb) om folk som har eget företag och drar in en massa pengar.
Tror det är en kombo där. Vill tjäna en massa pengar och vill inte ha en chef som bestämmer utan bestämma själv.

Det man ska komma ihåg är dock att många företag går omkull istället för att bli vinstgivande.
Man behöver som egenföretagare jobba oerhört hårt och det blir många timmars slit. Förhoppningsvis börjar företaget generera ordentligt med pengar på mindre insats i framtiden. För många blir det dock att fortsätta med många långa timmar för medioker ersättning under lång tid, om inte hela livet.
Citera
2020-08-17, 11:58
Medlem
Tarrous avatar
Eftersom du har pengar med brist på visioner: Köp existerande verksamhet från någon som ska gå i pension alt. tröttnat på franchisekostnaderna.
Citera
2020-08-17, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NSDAB
Satsa på en karriär som influencer typ blogga om investeringar. Du har bevisligen koll på pengar!

Detta är något jag aldrig tänkt att jag kunde göra. Ganska lågt ifrån vem jag är som person om du förstår vad jag menar.

Men tack så mycket för inspirationen! Jag ska ta det en titt.
Citera
2020-08-17, 12:02
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Tycker du ska starta en liten antikhandel, dom är mysiga och enkla att driva. Det enda som kan vara knepigt är att hitta en lokal med bra läge. Men när det väl är gjort är det bara att köpa gamla prylar billigt och sälja dyrt typ, omöjligt att misslyckas med.

Eller kanske en nischad butik med modelljärnvägar, det vore coolt!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in