2020-08-17, 09:57
Medlem
På tal om immunitet.
Verkar funka bra.

https://www.nrk.no/urix/fiskere-som-ikke-ble-syke-kan-gi-oss-et-viktig-svar-om-smitten-1.15124311
Citera
2020-08-17, 10:03
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jag förstår mycket väl men du verkar inte görstå svårigheterna i att ta fram ett bra säkert och effektivt vaccin mot coronavirus. Det är ju som sagt inte så att det inte har lagts ned enorma resurser på det genom ären men ingen har lyckats.
Hehe....
Men nu frågade du om det fanns en anledning till varför någon skulle lyckas.
"Ingen har lyckats ta fram ett bra vaccin mot coronavirus på många decennier varför skulle det plötsligt komma ett så snart?"

Och då svarade jag att anledningen till att det skulle kunna ske är att det nu läggs ned betydligt större resurser och engagerar betydligt fler människor och involverar betydligt fler forskare och har lockat ohyggligt många fler biotech-företag än tidigare.

Förstår du NU då? Nej..?
Citera
2020-08-17, 10:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Manlig fåfänga och munskydd

Det här är en intressant artikel om spanska sjukan:

https://www.businessinsider.com/people-vintage-mask-ads-spanish-flu-1918-pandemic-2020-5?r=US&IR=T

Man hade stora problem med män att bära munskydd och följa hygienregler under spanska sjukan. Män tyckte det vara feminint att bära munskydd och bry sig om andra. Man var därför tvungen att rikta reklamkampanjer mot män, och bla betona patriotism, som appellerade mera till män. Idag har vi liknande problem med män som är mot munskydd (samt kvinnor som vill göra sig populära bland grabbgäng eller vara en del av grabbarna).

Det är nog en anpassning till männen som vi ser från FHM. Det är också ett grabbgäng som styr där. Sverige har allmänt sett ett problem med attityder hos unga män och pojkar. Man agerar inte för att disciplinera dessa. Tidigare gjorde lumpen sitt för att få mer ansvarsfulla unga män. Den svenska mannen tar visserligen mer ansvar för barnen, och blir då mer ansvarstagande, men det sker oftast efter att man fyllt 30 år. Svenska staten är också lamslagen inför våldet i förorterna bland unga män och pojkar - skolorna vågar inte göra någonting. I Sverige har förövarens rättigheter blivit viktigare än offrets. Det är liknande fenomen som med munskydd.
Ja Tegnell och Giesecke är typiska löjliga macholäkare som båda lider av svår Dunning-Kruger.

Länder som styrs av kvinnor utmärker sig för att ha räddat livet på sin befolkning. T ex Tyskland, NZ, Danmark, Norge och Finland.
Citera
2020-08-17, 10:17
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
I det här fsllet så betyder det ganska lite eftersom der verkar vara ett extremt stort spann mellan de som bara lever en kort tid och de som lever länge på boendena. De flesta av de som dött med C19 lär ha tillhört den första gruppen som älltså är de absolut sköraste och sjukaste.
Tveksamt. Om detta stämmer så skulle vi börja se att det dör mindre folk än i genomsnitt nu under sommarmånaderna och under hösten, men det har vi inte gjort, i alla fall inte än.

Aktuarier finns det en yrkesgrupp som heter, och som bland annat jobbar med att räkna på sannolikheter för att man ska dö vid olika åldrar. Som du kanske kan tänka dig så är det här ytterst viktigt att ha koll på inom exempelvis försäkringsbolagsbranschen.

Om det finns någon aktuarie som följer den här tråden, vänligen kotakta kabinpersonalen.

Jag har inte direkt koll på vilket skick i genomsnitt folk som bor på ålderdomshem är i, men om man talar rent generellt om gamlingar som precis har fyllt 80, så har dom i genomsnitt 7,7 år kvar att leva för män och 10,1 år för kvinnor.

Om man tittar på gruppen som precis har fyllt 90, så har 90-årsgubbarna i genomsnitt 4,3 år kvar i livet och kvinnorna 5,5 år kvar.

Detta baseras på data från Kanada (kunde inte hitta motsvarande för Sverige).
https://www150.statcan.gc.ca/t1/tbl1/en/tv.action?pid=1310013401
Citera
2020-08-17, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Hehe....
Men nu frågade du om det fanns en anledning till varför någon skulle lyckas.
Ddt var som nog de flesta utom du förstod en retorisk fråga, ingen kommer lyckas få fram ett bra säkert och effektivt vacci på sp kort tid som det nu pratas om. Om ens öht.
Citera
2020-08-17, 10:25
Medlem
Citat:
Ddt var som nog de flesta utom du förstod en retorisk fråga, ingen kommer lyckas få fram ett bra säkert och effektivt vacci på sp kort tid som det nu pratas om. Om ens öht.

Vad grundar ni självmordsbenägna pessimister era antaganden på egentligen?
Citera
2020-08-17, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Inte ett skit. I Sverige praktiseras cirkelresonemang.
Rektorn har mandat att stänga skolan, men det görs inte förrän FHM rekommenderar det, vilket inte kommer ske för det skulle "skapa oro".

Ja så idiotiskt är det i Sverige, det togs upp i den här intervjun som jag såg för ett tag sen
https://youtu.be/6xj-zbr7ViY?t=483
Citera
2020-08-17, 10:27
Medlem
Madagascars avatar
Tamsons uppmanar till munnskydd i kollektivtrafiken:

Nu går trafikregionrådet och SL-ordföranden Kristoffer Tamsons (M), på egen hand ut och uppmanar stockholmarna att bära munskydd i kollektivtrafiken när det inte går att hålla avståndet.

– Från min horisont har vi alldeles för länge tassat som katten kring het gröt runt den här frågan. Någon måste ta ansvar för att rycka plåstret, bryta isen och säga att det här med munskydd kan vara något bra och vettigt, säger Kristoffer Tamsons.

“Det blir mer och mer tydligt att munskydd kan ha en effekt, men det är inte första åtgärden, inte heller den andra. Det är dock en åtgärd”, skriver SL-ordföranden Kristoffer Tamson i ett inlägg på Facebook.

Någon officiell rekommendation eller krav från Storstockholm lokaltrafiks sida på munskydd är däremot inte aktuellt.

– Jag tror på det personliga ansvaret. Och med det så vill jag också att de som bär munskydd ska känna att vi ser dem, vi tycker de gör något rätt och dessutom är det något som fler borde lära sig att pröva, säger Kristoffer Tamsons.

Men varför går ni då inte ut med en officiell rekommendation från SL om att bära munskydd?

– Än så länge är frågan om rekommendationer och krav något som ägs av Folkhälsomyndigheten. Jag tror på exemplens makt och hoppas att jag som styrelseordförande för SL på det här sättet kan göra en markering.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MRMwko/trafiktoppen-darfor-har-jag-munskydd, igår

Skitbra! Nu kanske Tegnell snart tvingas pudla om munnskydden. Ifall folk inte lyssnar på hans rekommendationer så blir han ju obsolet och impotent. "Ja, men jag har ju alltid sagt att vi kan komma att justera rekommendationerna... bla bla." (Detta är ju även ett sätt för Tamsons att försöka friskriva sig från problem med trängsel i kollektivtrafiken pga eventuella misslyckanden från SL:s sida.)
Senast redigerad av Madagascar 2020-08-17 kl. 10:29.
Citera
2020-08-17, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja Tegnell och Giesecke är typiska löjliga macholäkare som båda lider av svår Dunning-Kruger.

Länder som styrs av kvinnor utmärker sig för att ha räddat livet på sin befolkning. T ex Tyskland, NZ, Danmark, Norge och Finland.
Ja även Taiwan, Island, Honkong.
Citera
2020-08-17, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad grundar ni självmordsbenägna pessimister era antaganden på egentligen?
Vetenskap.
Citera
2020-08-17, 10:30
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Fast det var ju inte det du frågade om. Du frågade om anledningen till att det skulle komma så snart.

"Ingen har lyckats ta fram ett bra vaccin mot coronavirus på många decennier varför skulle det plötsligt komma ett så snart?"

Och då svarade jag att anledningen till att det skulle kunna ske är att det nu läggs ned betydligt större resurser och engagerar betydligt fler människor och involverar betydligt fler forskare och har lockat ohyggligt många fler biotech-företag än tidigare.

Men du vill ändra den ursprungliga frågan nu när det går upp för dig hur uppenbart svaret på den frågan var till att istället komma med ett påstående: "ingen kommer lyckas få fram ett ett bra säkert och effektivt vaccin på så kort tid som det nu pratas om"?

Det där med debatt och retorik verkar inte vara din grej, det får man säga.
Citera
2020-08-17, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Tveksamt. Om detta stämmer så skulle vi börja se att det dör mindre folk än i genomsnitt nu under sommarmånaderna och under hösten, men det har vi inte gjort, i alla fall inte än.

Aktuarier finns det en yrkesgrupp som heter, och som bland annat jobbar med att räkna på sannolikheter för att man ska dö vid olika åldrar. Som du kanske kan tänka dig så är det här ytterst viktigt att ha koll på inom exempelvis försäkringsbolagsbranschen.

Om det finns någon aktuarie som följer den här tråden, vänligen kotakta kabinpersonalen.

Jag har inte direkt koll på vilket skick i genomsnitt folk som bor på ålderdomshem är i, men om man talar rent generellt om gamlingar som precis har fyllt 80, så har dom i genomsnitt 7,7 år kvar att leva för män och 10,1 år för kvinnor.

Om man tittar på gruppen som precis har fyllt 90, så har 90-årsgubbarna i genomsnitt 4,3 år kvar i livet och kvinnorna 5,5 år kvar.

Detta baseras på data från Kanada (kunde inte hitta motsvarande för Sverige).
https://www150.statcan.gc.ca/t1/tbl1/en/tv.action?pid=1310013401
Min bild av äldrevården är att det är svårt att få en plats där om man inte är för sjuk eller dylikt för att kunna bo i egen bostad med hemtjänst. Mao bor man på ett äldreboende är man inte bara gammal utan även i dåligt skick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in