2020-08-17, 08:40
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Smitta på flera skolor i Danmark, vissa stängs

https://www.berlingske.dk/samfund/liveblog-smittetallene-stiger-i-danmark-og-resten-af-verden

Vad kommer svenska skolor göra om smitta finns på skolorna här?
Smittan ökar i danmark. Snart är rullande 7-dagars genomsnitt av nya fall per million lika hög som i Sverige. I danmark är det nu 26 och i Sverige 28.

Visserligen testar Danskarna mycket mer.

(Källa: Ourworldindata)
Citera
2020-08-17, 08:43
Medlem
Trängsel i kollektivtrafiken i Stockholm.
Så går det när man inte går ut med att någon ska få ansvar för att minska smittspridningen.
Och som jag förstått det har inte alla skolor börjat än överallt heller?
Citera
2020-08-17, 08:47
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Trängsel i kollektivtrafiken i Stockholm.
Så går det när man inte går ut med att någon ska få ansvar för att minska smittspridningen.
Och som jag förstått det har inte alla skolor börjat än överallt heller?
Ange källa.
Citera
2020-08-17, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ange källa.
Ang trängsel så rapporterar folk in: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wb9O3g/chatta-om-laget-i-kollektivtrafiken
När respektive skola börjar vet jag inte, har inte koll på alla i vårt avlånga land men som jag förstått det så har en del skolor ändrat startdatum så inte alla träffas på en gång.
Citera
2020-08-17, 08:51
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det jag tittar på är dagens situation. Dina uppgifter verkar snurriga, då de svenska siffrorna sjönk i mitten av juni medan de började öka, igen i Belgien och Storbritannien. Det är ju därför dessa länder har satt in nya restriktioner som lokala nedstängningarna, stängda pubar/nattklubbar och munskydd i kollektivtrafiken.

Det går inte att avfärda data på grund av att du tycker att det är "snurrigt", lite större höjd på resonmangen får vi allt ha.

Här är kurvorna på antal fall i Storbrittannien, Belgien och Sverige. Skulle naturligtvis lagt med den i förra posten.

https://ourworldindata.org/grapher/total-confirmed-cases-of-covid-19-per-million-people?tab=chart&country=SWE~BEL~GBR
Citera
2020-08-17, 08:53
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Ang trängsel så rapporterar folk in: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wb9O3g/chatta-om-laget-i-kollektivtrafiken
När respektive skola börjar vet jag inte, har inte koll på alla i vårt avlånga land men som jag förstått det så har en del skolor ändrat startdatum så inte alla träffas på en gång.
Det låter helt vansinnigt att de fortfarande inte rekommenderar munnskydd i kollektivtrafiken. En självklarhet i massor med utvecklade länder.

Anders "Smitta Lagom" Tegnell pladdrar om att det är dyrt med munnskydd. Satan, vad regimen matar oss med goja i det här landet.
Citera
2020-08-17, 08:54
Medlem
Citat:
Ja, norrmännen har fattat vad det handlar om. Men det bör räcka med en vintersäsong till. Ett vaccin bör finnas åtminstone innan nästa års höst.
Bör? Ingen har lyckats ta fram ett bra vaccin mot coronavirus på många decennier varför skulle det plötsligt komma ett så snart?
Citera
2020-08-17, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Förnekar du att han menade att vi alla kommer att smittas?
Historiskt sett så har de flesta inte kunnat undgå att snittas av tidigare förkylningsvirus.
Citera
2020-08-17, 08:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Bör? Ingen har lyckats ta fram ett bra vaccin mot coronavirus på många decennier varför skulle det plötsligt komma ett så snart?
Det kan jag naturligtvis inte veta men det finns enorma incitament att ta fram ett vaccin mot just detta coronavirus. Så jag förmodar att flera grupper/företag/länder jobbar stenhårt på detta samt att god finansiering finns.
Citera
2020-08-17, 09:00
Medlem
Citat:
Det kan jag naturligtvis inte veta men det finns enorma incitament att ta fram ett vaccin mot just detta coronavirus. Så jag förmodar att flera grupper/företag/länder jobbar stenhårt på detta samt att god finansiering finns.
Ja girighet är en bra drivkraft men samtidigt så leder pengainsamlandet till att många överdrivet positiva signaler sänds ut från vaccinbolagen, just för att få in mer kapital eller bosta aktiekursen.
Citera
2020-08-17, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Kanske för att ingen varit intresserad? I vanliga fall orsakar väl coronavirus förkylningar, varför skulle något läkemedelsbolag vilja bli av med den inkomstkällan genom att ta fram ett vaccin.
Citera
2020-08-17, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Kanske för att ingen varit intresserad?
Det har de definitivt varit men ingen har lyckats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in