2020-08-17, 01:11
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
jag menar i hela världen. Verkar som om corona är över.

Naturligtvis inte, corona är här för att stanna precis som övriga coronor. Bara Tegnell som tycks ha insett det tyvärr, kostat världsekonomin ungefär 10.000 miljarder hittills, dollar alltså
Citera
2020-08-17, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Naturligtvis inte, corona är här för att stanna precis som övriga coronor. Bara Tegnell som tycks ha insett det tyvärr, kostat världsekonomin ungefär 10.000 miljarder hittills, dollar alltså
Tegnell är fan världsbäst. Han förtjänar fan nobelpris.
Citera
2020-08-17, 01:16
Medlem
Swan65s avatar
Citat:

Ingen förtjänar ett nobelpris för att göra sitt jobb, utmärkelser inom yrkeskåren kommer däremot att regna på honom. Ingen tvekan
Citera
2020-08-17, 01:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Eftersom vi här i avlånga och glesbefolkade Sverige har 7000 fler smittade än tätbefolkade Belgien, så verkar deras lockdown ha fungerat för att minska smittspridningen.

Det är väl ingen som förnekar att lockdowner, snabbt, minskar smittspridningen. Men, tyvärr, så verkar inte resultatet vara hållbart, vilket den senaste månadens utveckling i många tidigare lockdown länder klart visat.

Spanien är inte så tättbefolkat som Belgien och ändå ligger Spanien långt över oss vad gäller antalet avlidna i covid-19 per miljon invånare, samtidigt som man ligger lägre än oss vad gäller covid-19 smittade per miljon invånare.

Befolkningstäthet verkar inte, i sig, vara avgörande för vare sig antal smittade per miljon invånare eller antalet covid-19 döda per miljon invånare. Se bara på tättbefolkade Nederländerna. Inte heller klimatet verkar vara avgörande om man jämför varma Spanien med Sverige.

Och, nej, inte heller munskydd hos allmänheten verkar hjälpa runt omkring i världen. Inte heller skolstängningar och att desinficera gator o.dyl. Däremot verkar det hjälpa med att hålla avstånd, tvätta händerna, jobba hemifrån och att vara hemma när man är sjuk, alltså de åtgärder som vi använt hela tiden i Sverige. När vi väl, sent om sider, fick till åtgärder för att skydda våra äldre äldre på särskilda boenden så har smittspridningen och därmed dödsfallen i covid-19,där sjunkit som en gråsten.
Citera
2020-08-17, 01:47
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De flesta mycket kortare tid än så.

Japp, extremfallet är särskilda boenden på Kungsholmen i Stockholm. Där ligger meridiantalet, under icke covid-19 tider, på att tio procent av de som flyttar in avlider inom åtta dagar!. 2014 låg siffran på 20 procent inom två månader för hela landet.

Så de flesta som avled i covid-19 under våren på våra särskilda boenden skulle ha avlidit av något annat under 2020. Därmed inte sagt att jag tar det lätt på att tusentals äldre äldre dog i covid-19 under våren pga dåligt utbildad personal och brist på skyddsutrustning på våra äldreboenden och ibland hemtjänstpersonal. Detta förklarar ca 75 procent av våra dödsfall i covid-19.
Citera
2020-08-17, 02:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Vänta här, både Belgien och Storbrittannien hade en större andel smittade och betydligt fler döda än Sverige per miljon fram till början/mitten av juni.
Båda ländernas åtgärder sattes in i mitten av mwars.
Så det är andel (och antal) smittade som avgör hur många som dör till slut.

Det jag tittar på är dagens situation. Dina uppgifter verkar snurriga, då de svenska siffrorna sjönk i mitten av juni medan de började öka, igen i Belgien och Storbritannien. Det är ju därför dessa länder har satt in nya restriktioner som lokala nedstängningarna, stängda pubar/nattklubbar och munskydd i kollektivtrafiken.
Citera
2020-08-17, 02:41
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Har redan svarat en annan person om exakt samma sak.

Bil är en livsnödvändighet för många. Det är en uppfinning som räddat så många liv. Hur många har inte hunnit till sjukhus tack vare 4 hjul?

En pandemi är inte nödvändighet. Det är inte livsnödvändigt att packa en strand med 45 000 människor mitt i en pandemi och tusen och åter tusen på stränder runt om i landet. Det är inte livsnödigvändigt att gå på krogen å supa ner sig, snarare kontraproduktivt.

Det går utan problem att ha sociala tillställningar och träffa folk i dessa tider under ordnade former med iallafall lite vett.

Men du kan inte påstå att bilen, en drivande kraft i världens utveckling, är jänförbart med covid19.

Det här är något, som vi 2020, ska kunna hantera bättre.

Det har skinit igenom hur FHM haft fel, ljugit och manipulerat folket. Det är skrämmande att se hur folk köper det och är redo att sjunka med skeppet pga av dessa sjuka ideal.

Lyssna, jag säger inte att allt jag gapar om är rätt eller att alla andra har fel. Men jag anser att corona har blottat korruptionen inom politiken på alla plan och de negativa effekter globalismen har på varenda land i världen.

Någonstans måste man lägga ner tårtan och helt enkelt försöka se den andras synpunkter och ta till sig vissa delar man vet är rätt, oavsett om det spricker lite i ens egen identitet.
Nä bilen är inte jämförbar.

Men min poäng är att vi måste fortsätta leva våra liv. Det lever fler i Sverige nu än innan coronan kom. För även om folk dör så ökar folkmängden i Sverige. Sen hindrar det ju såklart inte att man kan hålla avstånd mm men att stänga skolor, stänga ner samhällen. Det är knappast nåt de som överlever (den överväldigande massan) har nån som helst nytta av. Men visst, du kanske räddar några Agda 87 eller till och med Adam 51. Men till vilket pris?
Citera
2020-08-17, 04:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Vetenskap och forskning kallas det. Spännande sak där man kan ta reda på hur saker står till i världen.
Jo, jag begriper, till skillnad från flertalet förnekare härinne, hur vetenskap och studier fungerar.

Jag efterlyser studier på att barn inte smittar som vuxna.
Citera
2020-08-17, 04:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
"Som man ropar i skogen får man svar."

Ja. Vem har ägnat sig åt denna spännande verksamhet?
Ja, och nu är det väl ändå hög tid att de slutar ropa i skogen.
Citera
2020-08-17, 04:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Hur många fall har de per dag nu? Ett par hundra?
Det har kommit in på äldreboende nu i alla fall:

”Vårdpersonal coronasmittade efter privat fest
UPPDATERAD IGÅR 20:21PUBLICERAD IGÅR 19:40
Det var efter en privat tillställning som fyra personer insjuknade med influensaliknande symptom. Personerna arbetar på ett boende och efter bekräftad smitta för två av personerna har regionens smittskyddsenhet beslutat att alla anställda på boendet ska testas, detta skriver Hela Gotland.
– Vi har beslutat att alla anställda ska lämna prov, säger Sven Montelius, smittskyddsläkare till Hela Gotland.

Totalt ska cirka 80 anställda testas, men inte alla som bor på boendet kommer att testas.

källa svt.se
Citera
2020-08-17, 04:44
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nä bilen är inte jämförbar.

Men min poäng är att vi måste fortsätta leva våra liv. Det lever fler i Sverige nu än innan coronan kom. För även om folk dör så ökar folkmängden i Sverige. Sen hindrar det ju såklart inte att man kan hålla avstånd mm men att stänga skolor, stänga ner samhällen. Det är knappast nåt de som överlever (den överväldigande massan) har nån som helst nytta av. Men visst, du kanske räddar några Agda 87 eller till och med Adam 51. Men till vilket pris?

Exakt, det måste handla om utilitarianism! Man kan ju för helvete inte döda framtiden till förmån för Gunhild 97
Citera
2020-08-17, 05:20
Medlem
Citat:

Han kommer bli den som folk kommer ihåg mannen som rädda oss från C19
Någon mer sansad person finnes det inte som agerat lungt och faktiskt räddat oss från en katastrof.
Detta visar sej också när fler länder börjar inse Sveriges modell Trots allt gjorde mest rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in