2020-08-17, 00:59
Medlem
Så är covid19 typ över? Inte många nya fall på senaste.
Citera
2020-08-17, 00:59
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Flera av kommunerna som drabbats värst av coronapandemin har relativt korta boendetider på sina äldreboenden. I snitt bor svenska äldre ungefär två år på äldreboende, från att de flyttar in till dess att de avlider. Men snittiden är kortare i merparten av de kommuner där pandemin slagit som hårdast.
Citat:
Att en del kommuners äldreboendeplatser fylls upp av extra sköra personer kan tänkas vara en orsak till varför en del kommuner varit särskilt utsatta under pandemin, menar Iréne Nilsson Carlsson, folkhälsoråd på Socialstyrelsen.
Citat:
I en studie undersökte han hur snabbt man dog efter att ha flyttat in på äldreboende på stadsdelen Kungsholmen i centrala Stockholm. År 2012 dog en tiondel bara efter i genomsnitt 8 dagar
https://www.sydsvenskan.se/2020-08-16/redan-utsatta-aldreboenden-extra-covid-drabbade

Så de som avled på våra äldreboenden hade i princip bara levt två år till om de inte hade blivit smittade.
Citera
2020-08-17, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Men om 100k lärare (50%) smittades med bara ett dödsfall är ju covid19 i princip ofarligt och flockimmuniteten är redan här.

Om bara ett fåtal lärare smittades visar det ju att barnen inte sprider smitta, och det säkraste stället lärare kan vara är i skolan.

Finns ingen väg ut för alarmisterna i detta fall. Antingen är covid totalt ofarligt och mörkertalen är enorma (Case Giesicke) eller så driver barn inte smittan i någon stor utsträckning (Case Tegnell).

Enligt FHM har grundskollärare smittats något mer än befolkningen i stort, men de har inte tagit hänsyn till ålder eller kön vad jag förstår. Se diskussion här:

https://twitter.com/DavidSteadson/status/1293161668084719617

I åldersgruppen 20-60 år är det 231 svenskar som har dött, de flesta män. Du säger att av dessa är det bara en grundskolelärare. Men hur vet du att det inte är fler? Det råder ju sekretess när det gäller dessa fall. Om någon anhörig inte velat träda fram i media så vet vi inte.

Smittspridning bland barn kan dessutom leda till andra dödsfall, tex om mamman till en elev jobbar i hemtjänsten. Ingen känner till något om alla dessa smittovägar, att påstå att vi vet det är verkligen foliehatten på. Men jag drar slutsatsen att du inte är någon forskare, och att du därför inte klarar av att tänkta systematiskt när det gäller vetenskaplig metod.
Citera
2020-08-17, 01:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Men uppenbarligen så har palliativ vård getts till alltför många något som tagits upp av bl.a. TV4 och andra media. Socialstyrelsen gick även ut med att palliativ vård var att föredra framför sjukhusvård, något som fått C19 sjukas anhöriga att reagera kraftigt och kräva sjukhusvärd.

Palliativ vård ska bara ges som lindrande vård när patienten är bortom bot och bättring. En patient kan få palliativ vård på ett sjukhus, så det är inte var patienten är som avgör om det är palliativ vård eller inte.

Vad de anhöriga krävde (eftersom de lyssnat på Tallinger) var att deras anhöriga skulle få syre i stället för morfin.
Citera
2020-08-17, 01:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Så de som avled på våra äldreboenden hade i princip bara levt två år till om de inte hade blivit smittade.

De flesta mycket kortare tid än så.
Citera
2020-08-17, 01:02
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Så är covid19 typ över? Inte många nya fall på senaste.

Jämför Nya Zeeland och Sverige vettja
Citera
2020-08-17, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Detta drevs ju av doktor Syrgasblower för att han skulle få sina 10 minuter i rampljuset. Tyvärr dog ju hela den teorin där det visade sig att Sverige hade motsvarande åldersfördelning bland döda som både finland, norge och danmark. Detta hade ju bara stämt om grannländerna också hade "avlivat" sina äldre lika friskt som Sverige. 99% av alla insåg ju den totala orimligheten att inte bara Sverige, utan även våra nordiska grannländer gått ihop i någon inhuman synkroniserad avlivningsoperation av gamlingar.
Tyvärr så ser det väl likadant ut även i våra grannländer även om de inte kallar folk döda med C19 för coronaoffer som vi gör, ja detta sker kanske i de flesta länder. Att sjuka får aktiv dödshjälp på ibland lite väl lösa grunder, i Sverige så hade ju i många fall läkare inte ens kommit och tittat till patienten innan den palliativa vården beordrades över telefon..Trodde inte riktigt själv på detta tidigare men ligger uppenbarligen en hel del sanning i detta.
Citera
2020-08-17, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jämför Nya Zeeland och Sverige vettja
jag menar i hela världen. Verkar som om corona är över.
Citera
2020-08-17, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre

Nej troligtvis mycket kortare tid eftersom de sköraste tyvärr ofta dör först.
Citera
2020-08-17, 01:07
Avstängd
KungPungPats avatar
Varför är Tegnell experten som talar om covid till media när han påstår att andnings-skydd är för komplicerade för svensson som hade skadat sig genom att inte kunna använda andningsskydden på rätt sätt?

Det är ju helt ologiskt att låta en sån prata överhuvudtaget när bevisen säger att han inte är nån expert.

Jag tog reda på hur man tar bort vårtor med hjälp av vitlök och ett plåster.. men Tegnell som är expert har valt att ha vårtor i ansiktet.. eller så har han inte googlat eller fattat att vårtor är nånting som egentligen inte ska vara där.

Jag tycker det han säger om munskydden räcker för att aldrig mer lyssna på han eftersom det är inte svårt eller farligt att ha munskydd , vare sig det är engångs-skydd eller tvättbara skydd.. så är det enkelt att använda dom.. men kanske för komplicerat för Tegnell dock.
Citera
2020-08-17, 01:07
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Svar ja.

Du kan ju börja med att svara. Nu vet jag att du blev svarslös för du vet att jag har rätt och du har fel.

Har redan svarat en annan person om exakt samma sak.

Bil är en livsnödvändighet för många. Det är en uppfinning som räddat så många liv. Hur många har inte hunnit till sjukhus tack vare 4 hjul?

En pandemi är inte nödvändighet. Det är inte livsnödvändigt att packa en strand med 45 000 människor mitt i en pandemi och tusen och åter tusen på stränder runt om i landet. Det är inte livsnödigvändigt att gå på krogen å supa ner sig, snarare kontraproduktivt.

Det går utan problem att ha sociala tillställningar och träffa folk i dessa tider under ordnade former med iallafall lite vett.

Men du kan inte påstå att bilen, en drivande kraft i världens utveckling, är jänförbart med covid19.

Det här är något, som vi 2020, ska kunna hantera bättre.

Det har skinit igenom hur FHM haft fel, ljugit och manipulerat folket. Det är skrämmande att se hur folk köper det och är redo att sjunka med skeppet pga av dessa sjuka ideal.

Lyssna, jag säger inte att allt jag gapar om är rätt eller att alla andra har fel. Men jag anser att corona har blottat korruptionen inom politiken på alla plan och de negativa effekter globalismen har på varenda land i världen.

Någonstans måste man lägga ner tårtan och helt enkelt försöka se den andras synpunkter och ta till sig vissa delar man vet är rätt, oavsett om det spricker lite i ens egen identitet.
Citera
2020-08-17, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Vad de anhöriga krävde (eftersom de lyssnat på Tallinger) var att deras anhöriga skulle få syre i stället för morfin.
En del ja men andra krävde istället och fick sjukhusvård och då överlevde en del som faktiskt dömts till döden av läkare över telefon!

Det här med morfin är ganska läskigt eftersom många i pandemins början i Italien reagerade på att sjuka i corona haft väldigt svårt att andas vilket är en känd effekt av just morfin! Undrar hur mycket morfin Italienarna använde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in