Citat:
Ursprungligen postat av
Enelalm
Det är minst sagt luddigt.
Jag har fått avrådan att träffa mina syskonbarn av 2 olika läkare då jag tillhör riskgrupp, jag skall också undvika vuxna såklart annat än utomhus på avstånd. Jag är inte 70+ utan närmare medelålders.
Jag är glad att jag själv inte har barn i skolåldern just nu.
Jag tror att frågorna kommer bli allt fler i nästa vecka då skolorna drar igång och i samband med mer trängsel.
Den som lever får se.
Vi har skolstart nu på onsdag som börjar med hedersbetygelser till en avliden 60+ lärarinna, som dog för c:a 3-4 veckor sedan under sommarlovet, efter en lång tids sjukhusvistelse pga en viss smitta som barn inte kunde föra över, jag hörde ordet Corona nämnas. Både lärarförbund och skyddsombud har valt att ligga lågt som vanligt, men om ett jävla lysrör är fel eller det blir lite för kallt/varmt, då kan man agera...
Samma skola har fått kritik för sitt usla ventilationssystem, man sparar pengar genom att förvärma friskluften med den varma avluften, kallas värmeväxling, där flera konsultbolag redan skrivit att de filterklasser som används inte fixar viruspartiklar, dessutom är det dåligt med filterbyten så att det blir obalans i värmeväxlingen genom tryckfall, där då virus kan läcka över i skarvarna i värmeväxlaren.
Gällande åldringsvården så används samma system, där använder man istället en roterande värmeväxlare ( dessa är billiggare) som värms upp av avgående luft, där är smitta garanterad genom att friskluften få gå rätt igenom samma lameller som den smittade avluften precis innan skickats ut.
Nu har ju Tengnells mail läckt ut i pressen så vi har svart på vitt att han blåljugit om barn vs smitta, och t.om räknat på en sjuk "collateral damage " a 10% vilket just är applicerbart på bl.a skolor o kontor.