Citat:
Ursprungligen postat av
Sharm0ta
Nej, jag har inte läst någon metodkurs och det sköna är att jag inte ens försöker antyda det. Min logik säger att problemlösaren inte stannar där föregångarna gjort det, annars skulle ju föregångarna vara klara med uppgiften. Det finns inget att vinna i att lajva snille på Flashback, man riskerar att låta lika blockerad som Tegnell, eller varför inte Ola Schubert?
Jag menar att det inte spelar någon roll om man läst alla kurser som finns om man inte kan använda kunskaperna till att lösa problemet, sen får du tycka att det är redneckvetenskap hur mycket du önskar, du är ändå inte ett dugg närmare en lösning än rednecken. Jag är ”fixerad” vid andra länder för att jag önskar att vi skulle ha löst coronaproblemet lika bra som de istället för att försöka hitta på ursäkter till varför 6000 döda är bättre än 600. Eller 350. Eller 7 (!).

Jo, vi har närmare 6000 döda. Men känner du till att 90 procent av dessa var 70 år eller äldre?
Och av dessa äldre var mer än hälften sådana som bodde på sk. Särskilda boenden. Vet du vad ett sådant boende är för många av dem som bor där? Jo, det är dödens väntrum. Det är nämligen så att, i de flesta kommuner, inte minst Stockholms kommun, så sparar man in enorma summor genom att låta ytterst krassliga och i många fall gravt senildementa äldre äldre få nöja sig med hemtjänst och anhöriga som vårdar, så länge det överhuvudtaget är möjligt.
Vet du hur stor andel som dog inom 2 månader sedan de flyttat in i ett särskilt boende? Jo, var femte gamling! Och detta var under 2014, långt innan covid-19 när situationen dessutom var något bättre på boenderna. Vet du hur de dog på boenden på Kungsholmen i Stockholm, ( mätt som merianvärde)? Jo efter bara åtta dagar sedan de flyttat in. Inte konstigt då att SARS-COV2 gick fram som en slåttermaskin på de äldreboenden, främst i Stockholm där smittan letade sig in.
Som väl var så var man bättre förberedd i t.ex Västra Götaland och på andra håll. Men visst var det ett misslyckande att smittan spred sig till våra mest sårbara medborgare! Återstår att utvärdera om en tidig nedstängning skulle ha hjälp.
https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/ny-statistik-om-smittade-och-avlidna-i-covid-19-70-ar-och-aldre/
(Strul med länkar, så jag kunde bara lägga in en. Men döden på äldreboenden 2014 har jag länkat till tidigare och undersökningen av äldreboenden på Kungsholmen hittade i Omni.)