2020-08-16, 19:36
Bannlyst
Funderar på att köpa en extern hårddisk för att lägga backuper på, visst är det trevligt om det går snabbt att spara och föra över filer men det viktigaste är trots allt tillförlitligheten.

Är en extern SSD ett bättre val än en vanlig extern HD när det kommer till det kriteriet?

Eller är det en extern HD som gäller? Eller kanske rentav ett större USB-minne?
Citera
2020-08-16, 20:48
Medlem
Ganymedes avatar
Utrymme per krona :
1. Traditionell hårddisk.
2. USB-minnen och externa SSDer.

Tillförlitlighet :
1. traditionell hårddisk (så länge man inte tappar den i golvet..)
2. SSDer.

USB-minnen är inget jag skulle förlita mig till som backupmedia, det är en slit och släng lagring enligt mina erfarenheter.
Har både dyra och billiga minnen, samma skit rakt över i stort sett.
De bara lägger av från en dag till en annan, annat som händer är att skrivhastigheten går ner till diskettklass när man använt dem ett tag, o.s.v.. Bara skit. Använder såklart säker borttagning oavsett lagringsmedia.

I backupsyfte utan stora krav på hastighet förordar jag traditionell hårddisklagring och inget annat.
Citera
2020-08-16, 23:04
Medlem
AlexKryceks avatar
SSD är mer tillförlitlig eftersom den saknar rörliga delar.
Ett bra alternativ är att köpa en vanlig intern 2.5" SSD och en SATA - USB 3 adaptersladd och använda som extern disk.
Håll dig till kända märken som Samsung

Problemet med traditionella externa hårddiskar är just att de är externa och förr eller senare kommer du stöta till dem.
SSD diskar tål väldigt mkt stryk.
Senast redigerad av AlexKrycek 2020-08-16 kl. 23:16.
Citera
2020-08-17, 04:29
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
Funderar på att köpa en extern hårddisk för att lägga backuper på, visst är det trevligt om det går snabbt att spara och föra över filer men det viktigaste är trots allt tillförlitligheten.

Är en extern SSD ett bättre val än en vanlig extern HD när det kommer till det kriteriet?

Eller är det en extern HD som gäller? Eller kanske rentav ett större USB-minne?

En Extern SSD är helt klart bättre än en traditionell HDD när det kommer till livslängd och tålighet. Jag kan inte komma på något tillfälle där jag behövt kassera en SSD disk för den gått isönder. Däremot har jag fått kasta en hel del HDD diskar genom åren.
Citera
2020-08-17, 05:57
Medlem
R4hu7s avatar
Kan ju annars lägga över det på Google Drive eller Dropbox.
Citera
2020-08-17, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
Om du är ute efter att långtidslagra dina filer (exempelvis bilder), så är en mekanisk hårddisk att föredra. SSD:er och annat som använder flash-minnen är inte gjorda för långtidslagring och tappar information över tid såvida de inte har kontinuerlig strömförsörjning.

"SSDs based on NAND Flash will slowly leak charge over time if left for long periods without power. This causes worn-out drives (that have exceeded their endurance rating) to start losing data typically after one year (if stored at 30 °C) to two years (at 25 °C) in storage; for new drives it takes longer."

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive

Själv har jag fotografering som min stora hobby och har över 500 GB bilder. Bilderna har jag sparat på 3 externa USB-diskar (mekaniska). Självklart skall diskarna lagras på ett säkert sätt, där de kan skyddas mot värme, kyla, fukt, brand m.m. Utöver detta så använder jag Zoolz ( https://www.zoolz.com/ ) för att lagra i molnet.

En annan fördel med mekaniska hårddiskar är att det är lättare att återskapa information från dessa jfm SSD:er. Har aldrig förlorat viktig information på en mekanisk hårddisk, men därmot råkat ut för minneskretsar som lagt av.
Citera
2020-08-17, 11:48
Bannlyst
Ja det verkar ju råda delade meningar om detta.

Externa SSD tycks ha 3-5 års garanti så det kan ju inte vara så där väldans vanligt att dom pajar.

Vad som händer med dom efter 5 år är väl svårt att veta, är väl mest spekulationer?
Citera
2020-08-17, 17:26
Medlem
Vilken typ av disk är känsligast för solar flares/EMP?
Citera
2020-08-18, 00:26
Bannlyst
Nu har jag läst på lite mer och det verkar, sjukt nog, som ni har rätt när ni säger att om man t ex sparar semesterbilderna på en extern ssd och inte använder den sen på ett halvår eller ett år, ja då vetefan om den kommer funka, för den inte har "vart igång" under den här tiden.

vilken jävla idioti!

blir att köra en eller ett par vanliga hd.
Citera
2020-08-22, 16:01
Medlem
Bonnatorps avatar
Om du ska långtidslagra grejerna så är det nog bättre med en HDD.

På en HDD så lagras datan "hårdare", så att säga. Den blir fysiskt inpräntad i ett fysiskt medium, istället för att en laddning hålls i en krets, som i en SSD.
Sådana laddningar tappar styrka med tiden, även om det kan gå ganska sakta. En HDD kan liknas lite vid att du skriver med gigantiska bokstäver i en gigantisk bok, jämfört med väldigt små bokstäver som blir suddiga bara av att några atomer flyttar sig.

Dessutom är det billigare med två stycken hårddiskar, än en SSD av samma storlek.
Och har du två stycken kopior så är det alla dagar i veckan mycket mer säkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in