2020-08-16, 17:32
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
För att det fanns en del som hade det men inte visste om det. Med väldigt lätta symtom.
Men håller man avstånd etc så spelar det ingen större roll vad gäller spridningen.
Citera
2020-08-16, 17:33
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Hur många hade antikroppar då? Du fattar ju tyvärr inte hur blåst du är..

Lägg därtill det faktumet att det är främst dom som tror sig ha haft Covid som springer och testar sig.
Att bara 9,2% av testade har bekräftats ha/haft sjukdomen tyder ju starkt på att ännu färre av dom otestade har haft det.
Citera
2020-08-16, 17:34
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det är ingen konspiration som du tycks tro. Inte ens Sverige hade kapaciteten att provta alla med symptom i början.

Nehepp, då är vi väl inte ett superdupervälfärdsland trots allt då.
Citera
2020-08-16, 17:36
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Skillnaden är att folk som arbetar hemifrån inte reser med kollektivtrafiken.

Hur kommer deras barn till/från dagis, skola och aktiviteter?
Citera
2020-08-16, 17:37
Medlem
barkies avatar
Citat:
Bra fråga. Jag tycker FHM gjorde det mesta rätt i den här pandemin förutom just testningen. Sverige borde rimligtvis haft möjlighet att skala upp testningen ordentligt precis som alla andra länder i Europa gjorde.

Jag tror inte det var en resursfråga egentligen, FHM ansåg nog det var onödigt. Om det var bra eller anus får vi veta tids nog. Men att avtrappningen av antal sjuka och döda gick långsammare i Sverige kan kanske bero på den obefintliga testningen av folk med inga eller väldigt lätta symtom.

Men å andra sidan så är det nog just detta som gör att vi förmodligen inte kommer ha några större utbrott i höst/vinter.

Den som lever får se.

Att du ens tycker FHM med Tegnell "ingen risk för spridning i Sverige" gjort det mesta bra säger vilka idioter svenska folket är.

Helt jävla sinnessjukt. Man förstår hur kommunismen funkade i Sovjet - det det dagligen i det här landet.

Barn smittar inte.
Ingen risk för spridning i Sverige.
Smittar inte via mat.
Ingen risk med att resa.
Onödigt att smittspåra.
Flockimmunitet är klar i maj.
Skolor ska vara öppna.

Facit i hand:

Barn smittar, vissa studier tyder på att de smittar mer än vuxna.

Alla visste att det här viruset skulle sprida sig globalt. Dvs alla som hade egen kapacitet till att tänka och dra slutsatser. Tyvärr är 80% av svenska folket genus-skadade och lobotomerade.

Varför skulle det inte smitta via mat?!?!?!

Det är risker med att resa normalt sett - men inte under ett virusutbrott. Inte ens till landet där smittan härjar.

Smittspårning är guldstandard under en pandemi. Finns inga ursäkter. Förklaringen är dock att man ville att det skulle spridas.

Flockimmunitet.. 6000 döda senare..

Skolorna öppnar. Nu får vi se hur de förklarar bort den ökade smittspridningen. Ska man kanske skylla på kollektivtrafiken (som just nu inte är något som driver på smittan)

Fy FAN för alla jävla ryggradslösa pussyboys som florerar i tråden. Jag tror det är sociala medier som fjantat ner folk.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Vad du kanske missat är att det verkar som om det finns en viss mängd människor som inte verkar mottagliga, förmodligen på att det finns korsimmunitet. Hur många det är som har det är oklart, men det verkar onekligen som att smittan planar ut och försvinner när ett visst antal blivit smittade. Dvs man ser effekter av immuniteten innan man borde göra det.

Jag har inte missat det. Jag bortser ifrån det, för det är i dagsläget minst sagt spekulativt.

I Sverige jobbar vi evidensbaserat. Remember?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jaha, nu har NZ spårat viruset till Americold anläggning, dvs fryst och kyld mat igen. Finger pekats åt Melbourne där Americold också haft smittade.

Coronavirus: Americold best lead in identifying link to Auckland Covid-19 outbreak, Dr Ashley Bloomfield says

Americold försöker värja sig med att de inte skeppat något från Australien till NZ. Men herregud Americold kan ha skeppat smittad mat till båda ställen från något eller några av de andra utländska hamnar.

About half of the product shipped to Americold’s warehouse was produced in New Zealand, and the other half was from “15 other ports of origin” which included countries that have Covid-19 cases, Winnall said.

https://www.stuff.co.nz/business/300083535/coronavirus-americold-best-lead-in-identifying-link-to-auckland-covid19-outbreak-dr-ashley-bloomfiel d-says

Americold handlas på NYSE. Ticker COLD

Ser uppgifter på twitter att det påstås att utbrottet orsakats av corona vars släktträd inte är känt i NZ sedan förr. Karantäner har inte haft det viruset. Men jag har ännu inte hittat någon bra länk.

Americold har fått sina frysta fiskar varma.

Americold Australia and NZ general manager Richard Winnall said health authorities were swabbing the Auckland facility for traces of coronavirus.

But he said he had not been asked to share details of what overseas facilities the company took imports from.

He believes if the swab comes back negative, health authorities won't investigate any further.

"Americold are a global temperature-controlled logistics business, we don't have any other evidence throughout this pandemic of this occurring so we see it as very improbable [that it has come through freight]."

For what it's worth, Mr Winnall said the Auckland facility handled imports from around 15 countries, including Australia, China and the United States.

And most of the freight is handled with a forklift, not by hand.

Vi får vänta och se var virusar från de nya uppbrottet i NZ har sina släktingar.
Citera
2020-08-16, 17:39
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man kan inte anta att alla är mottagliga för viruset.

Det är det rimligaste antagandet om man gör en uppskattning.

Eventuella avvikelser är med största sannolikhet försumbara i sammanhanget.

Men du får gärna motbevisa mig.
Citera
2020-08-16, 17:42
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Absolut. Jag rekommenderar alla som är intresserade av frågan att själva studera den statistik som finns hos främst SCB och Socialstyrelsen.

http://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/folj-preliminar-statistik-om-dodsfall/
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Senast i morgon borde vi som sagt få ny statistik från SCB. Då kan vi se om trenden med underdödlighet håller i sig eller inte.

Tja, vid det här laget vet alla som tittar i din posthistorik att du är faktaresistent och tar till okvädningsord när du har slut på argument.
Edit: den som är intresserad kan titta i posthistoriken. Vi har redan diskuterat ovanstående och det är meningslöst att ta om samma sak igen

Har vi mindre dödlighet än normalt har vi lyckats rädda ganska många liv, trots en pandemi. Hur mycket är det värt?
Citera
2020-08-16, 17:47
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Kvinnor och barn först, någon som hört det uttrycket. Det finns mycket sanning i det men låt oss ändra det lite. Gravida kvinnor och barn först. Vi män och kvinnor kan dela smällen men låt oss skydda de gravida och barnen.

Jag instämmer. Efter det könskrig kvinnorna har bedrivit under lång tid, så känner jag ingen motivation att ge kvinnor särskilt skydd. Däremot anser jag det vara mycket viktigt att skydda barnen.

Att skydda gravida kvinnor handlar ju om att skydda barnen, och bör därför vara en angelägenhet för båda föräldrarna. Jag protesterar mot uppfattningen att barn i första hand skulle vara en angelägenhet för mödrarna. Fädernas engegemang för barnen behöver stärkas.

Citat:
Låt alla gravida slippa jobba så de kan vidta försiktighet.

Det låter ju bra. Men hur gör vi med männen som är fäder till fostren? Ska männen arbeta som vanligt? I så fall kommer männen att smittas av sjukdom, och sedan ta med sjukdomen hem till den gravida kvinnan. Då har man inte vunnit någonting på att låta kvinnorna vara hemma.

Är det bättre att satsa på att skydda gravida kvinnor genom att minska smittspridningen i hela samhället?

Citat:
Vi kommer att ha en större mängd höggravida i vinter, låt oss skydda dem. Senarelägg skolstarten med två månader och slopa skolplikten. Då kan vi se vad som först sker med barnen i de andra länderna, orättvist mot de dem.

Det är inte alls orättvist mot barn i andra länder. Att Sverige väljer att skydda sina egna barn, leder inte till några försämringar för barn i andra länder.

Citat:
De män som ansvarar för våran strategi (för det är män) har glömt den plikt de föddes till. Nämligen att skydda kvinnorna och det liv kvinnorna ger.

Männen har inte glömt sitt ansvar. Männen har medvetet avsagt sig ansvaret, efter att kvinnorna har dragit ut i könskrig.

Du gjorde dig till en del i könskriget, genom att angripa dom ansvariga personernas könstillhörighet, istället för att protestera mot deras handlingar.

Jag anser att Mona Sahlin är en usel politiker. Vad skulle du säga ifall jag, kritiserade Mona Sahlin med argumentet att hon är kvinna? Anser du att det skulle vara hederligare att kritisera Mona Sahlin för hennes politiska gärningar, istället för könstillhörighet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Att du ens tycker FHM med Tegnell "ingen risk för spridning i Sverige" gjort det mesta bra säger vilka idioter svenska folket är.

Helt jävla sinnessjukt. Man förstår hur kommunismen funkade i Sovjet - det det dagligen i det här landet.

Barn smittar inte.
Ingen risk för spridning i Sverige.
Smittar inte via mat.
Ingen risk med att resa.
Onödigt att smittspåra.
Flockimmunitet är klar i maj.
Skolor ska vara öppna.

Facit i hand:

Barn smittar, vissa studier tyder på att de smittar mer än vuxna.

Alla visste att det här viruset skulle sprida sig globalt. Dvs alla som hade egen kapacitet till att tänka och dra slutsatser. Tyvärr är 80% av svenska folket genus-skadade och lobotomerade.

Varför skulle det inte smitta via mat?!?!?!

Det är risker med att resa normalt sett - men inte under ett virusutbrott. Inte ens till landet där smittan härjar.

Smittspårning är guldstandard under en pandemi. Finns inga ursäkter. Förklaringen är dock att man ville att det skulle spridas.

Flockimmunitet.. 6000 döda senare..

Skolorna öppnar. Nu får vi se hur de förklarar bort den ökade smittspridningen. Ska man kanske skylla på kollektivtrafiken (som just nu inte är något som driver på smittan)

Fy FAN för alla jävla ryggradslösa pussyboys som florerar i tråden. Jag tror det är sociala medier som fjantat ner folk.

Flockimmunitet kan nås genom i princip 0 döda, om man bara hade skyddat de i riskgrupperna.

Alla länder anser jag har misslyckat. Sverige är kanske bland de värsta, men alla har misslyckat. På ett ganska enkelt problem.
Citera
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Vad du kanske missat är att det verkar som om det finns en viss mängd människor som inte verkar mottagliga, förmodligen på att det finns korsimmunitet. Hur många det är som har det är oklart, men det verkar onekligen som att smittan planar ut och försvinner när ett visst antal blivit smittade. Dvs man ser effekter av immuniteten innan man borde göra det.

Jaså, har du lust att förklara hur du sett det och ge ett exempel på land?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in