2020-08-16, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Undrar om Robert Trump dog av corona.

Hjärnblödning till följd av ett fall tror jag att läste någonstans.
Citera
2020-08-16, 06:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Och varför skulle de inte lätta på restriktionerna? Eller menar du att när de väl införts ska de permanentas? Eller att de ska lättas först när utopin att smittan utrotats uppnåtts, som på Nya Zeeland, dvs aldrig?

F ö tror jag faktiskt de flesta stannar hemma.
Det är självklart att de ska lätta på restriktioner, vid rätt tillfälle.

Att släppa resandet fritt när samhällssmittan är stor är inte rätt tillfälle och ger helt fel signaler. Det har vi ju facit på nu. Gruppen 20-39 ökar kraftigt samtidigt som universitet startar och semestern är slut för de flesta. I denna åldrsgrupp ingår dessutom flertalet föräldrar till grundskoleelever skulle jag tro.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-16 kl. 07:01.
Citera
2020-08-16, 07:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/carlson-smittan-kom-till-sverige-fran-flera-lander/
Sannolikt, och det står ingenting om att Österrike är den primära smittkällan.
Citera
2020-08-16, 07:01
Medlem
Och så lite nyheter om det ryska vaccinet. Saxar från TASS coronanyheter igår.

Russia has begun production of the novel coronavirus vaccine developed by the N. F. Gamaleya Federal Research Center for Epidemiology and Microbiology, the Russian Health Ministry’s press service told reporters on Saturday.

Volunteers taking part in the third stage of the clinical trials of the Russian COVID-19 vaccine developed by the N. F. Gamaleya Federal Research Center for Epidemiology and Microbiology will not be hospitalized, head of the center Alexander Ginzberg told TASS.
"Of course, the volunteers won’t be hospitalized beforehand. All of them will come and go from their homes," he said.
Ginzburg added that the volunteers would donate blood for testing on the first day of the trials. "This is done so that there will be a starting point, so that we can compare a rise in antibodies," he noted. The next blood test will be made in 21 days after the first vaccine shot and in 21 days after the second one.
The researcher said that so far, there is no final protocol on clinical trials after the vaccine’s registration, however, he assumed that the trials would be less rigorous.

Earlier, Ginzburg said that all volunteers taking part in the clinical trials of the vaccine would receive insurance and would get a compensation.

Alexander Ginzburg hopes that Russians will get full access to the novel coronavirus vaccine developed by the center in about 9-12 months.

He added that in a about a month, about one million vaccine doses would be produced at three plants producing monoclonal antibodies. "By the end of the year, there will be 1.5-2 mln doses produced. These are tangible and good numbers on the country’s scale," he said.
Citera
2020-08-16, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Slutsatsen blir ju densamma oavsett om du märker ord.
Nej det blir det ju inte, vill minnas att AT personligen sa i en intervju han va personligen emot detta
Citera
2020-08-16, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Att det skulle ta tid att ta fram vaccinet är skitsnack eftersom det hade varit enkelt att hitta tusentals människor som vill pröva vaccinet med kort varsel.

Det är alltid i framtiden som allt händer lixom och då kan man räkna ut att det är ännu en lögn som liknar den som politiker alltid kör med.. då allt politiker lovar är ju i framtiden eftersom allt tar tid och inget kan ju göras direkt lol.

Om covid är ett domedagsvirus så kommer dom aldrig kunna vaccinera mot det heller.

Jag är skeptisk till att folk i riskgrupper skulle överleva vaccinet men inte att bli smittad genom folks utandningsluft.

Vad skulle göra viruset mindre farligt när det injiceras jämfört med att bli smittad genom luften?

Det blir knappast ett mildare virus om du drar in det i en kanyl och injicerar det i blodomloppet.

Det är ju inte den aktiva delen av viruset du får när du får vaccin.. du kan alltså inte få sjukdomen. Du får imunsvaret aktiverat.
Citera
2020-08-16, 07:44
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Visa källan att lika många per capita reste under sportlovet i Norge som i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag tror nog vi kan anta att norrmän är minst lika intresserade av att resa som svenskar. Dessutom är dom 50% rikare än oss i Sverige
oss.
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Liste_over_land_etter_BNP_per_innbygger

Det är orimligt att tro att det var fler svenskar som reste under sportlovet än norrmän. Vi kan utgå från att det motsatta stämmer, i synnerhet på per capita-basis.
När man blir ombedd att visa en källa och ger svaret "jag tror nog...."

Men det är sant att norrmän generellt är rikare än vi, även om det är dyrare att leva i Norge. Men reste de under sportlovsveckorna? I Sverige är det en tradition hos många att vi tar ledigt under sportloven för att resa på skidsemester, såväl inom som utom landet. Stockholmarna hade sportlov vecka 9 och det var då smittan spreds ordentligt i skidorterna i södra Europa. Malmö och Göteborg hade sportlov tidigare och drabbades inte lika hårt.

Då är frågan om norrmännen i stor utsträckning var ute och reste vecka 9? Svaret är att jag vet inte. Har norrmännen ens sportlov? Om de har något motsvarande så var de sannolikt ute och reste lika mycket som vi, annars inte.
Citera
2020-08-16, 07:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vad gör det för skillnad att folk arbetar hemifrån när deras barn och ungdomar senare smittar ner dem efter att fått smittan i skolan?
Skillnaden är att folk som arbetar hemifrån inte reser med kollektivtrafiken.
Citera
2020-08-16, 07:59
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

Men det är sant att norrmän generellt är rikare än vi, även om det är dyrare att leva i Norge. Men reste de under sportlovsveckorna? I Sverige är det en tradition hos många att vi tar ledigt under sportloven för att resa på skidsemester, såväl inom som utom landet. Stockholmarna hade sportlov vecka 9 och det var då smittan spreds ordentligt i skidorterna i södra Europa. Malmö och Göteborg hade sportlov tidigare och drabbades inte lika hårt.

Då är frågan om norrmännen i stor utsträckning var ute och reste vecka 9? Svaret är att jag vet inte. Har norrmännen ens sportlov? Om de har något motsvarande så var de sannolikt ute och reste lika mycket som vi, annars inte.

Norrmännen har sportlov, ja.
Dock ser man dom nästan aldrig i Alperna.
Det är kutym att åka skidor hemma i norska fjällen.

Dom är rika ja, varenda jävel har ett hytte i fjällen som kostar flera miljoner. Fattig svenskar åker charter till Alperna istället.
Citera
2020-08-16, 07:59
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

Vi får be en person som bor i Norge att bekräfta, men googlar du "sportlov norge" så står det på den första träffen

" Vinterferie / Sportlov
Sportlovet i Norge kallas Vinterferie och pågår under vecka 7, 8 eller 9."

https://www.barnsemester.se/artiklar/lovdagar-i-danmark-norge-och-finland
Citera
2020-08-16, 08:53
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Undrar om Robert Trump dog av corona.
Står bara allvarligt sjuk. Så dödsorsaken har inte offentliggjorts ännu.
Citera
2020-08-16, 08:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du skrev tidigare "enligt mina källor", men vägrar nu att redovisa dem.

Förmodligen drog du bara till med en gissning, och ljög sedan om att du hade några källor för ditt påstående.

Typisk av en snorunge på flashback!

Jag har redan angett en källa. Det hade du uppmärksammat om du läst mina inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in